کد خبر: ۲۴۷۶۹۵
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۶
تشریح نتایج سفر دو روزه به ترکیه

رییس‌جمهور: اقتصاد باید بر دوش بخش خصوصی باشد

رییس جمهور در تشریح نتایج سفر دو روزه خود به ترکیه تاکید کرد که ما باید در زمینه فعالیت در بخش خصوصی و ایجاد تسهیلات لازم در این زمینه قدم‌های بیشتری برداریم.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی بعد از بازگشت از سفر به ترکیه در جمع خبرنگاران حاضر در پاویون جمهوری فرودگاه مهرآباد با اشاره به روابط خوب ایران و ترکیه و بیان این‌که این روابط برای دو کشور حائز اهمیت است، گفت: دو کشور در مورد مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی اشتراک نظرهای زیادی دارند.

وی گفت: بعد از 18 سال یک دیدار رسمی از سوی رییس جمهور ایران از کشور ترکیه انجام گرفت و این بسیار مهم بود.

روحانی با اشاره به برگزاری اولین نشست شورای راهبردی همکاری‌های ایران و ترکیه در جریان این سفر تصریح کرد: در این جلسه مقامات دو کشور مسائل مختلفی از جمله مسایل دوجانبه و منطقه‌ای را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

رییس جمهور با بیان این‌که این شورا برای اولین بار در تاریخ دو کشور تشکیل جلسه داد، تاکید کرد: در این جلسه در مورد مسائل دوجانبه و اراده دو کشور در راستای گسترش روابط بحث و گفت‌وگو شد و این‌که دو کشور عزم بر این دارند که سطح روابط‌شان را به حدود دو برابر وضع فعلی ارتقا دهند.

وی با بیان این‌که در این جلسه در مورد چگونگی تحقق این موضوع و راه‌های عملی آن بحث شد، گفت: در جریان دیدار خصوصی که با اردوغان داشتم، وزرای همراه نیز با همپایان ترکی خود صحبت کردند و در جلسه شورای عالی راهبردی روابط دو کشور به غیر از رییس جمهور ایران و نخست‌وزیر ترکیه، تعدادی از وزرای دو کشور نیز حضور داشتند و در مورد همکاری‌های دو کشور صحبت شد.

روحانی ادامه داد: یکی از مسائلی که در این جلسه و در جریان این سفر مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت، همکاری‌های بانکی دو کشور بود و این‌که این روابط بانکی گسترش پیدا کند.

رییس جمهور همچنین با بیان این‌که در مورد بالا بردن سهم فروش انرژی ایران به ترکیه از جمله نفت، گاز و برق صحبت شد، گفت: در مورد فرمول افزایش و زمان افزایش و همچنین مباحث مربوط به قیمت بحث و گفت‌وگوهایی شد و بعد از جلسه شورای راهبردی وزرای دو کشور نیز در این زمینه صحبت کردند و با توجه به صحبت‌ها و تصمیمات کلی که انجام شده، امیدواریم طی هفته‌های آینده به تصمیم مشخصی در این ارتباط دست پیدا کنیم.

وی همچنین با بیان این‌که در جریان این سفر در ارتباط با سرمایه‌گذاری‌های تجار ایرانی و ترکی بحث و گفت‌وگو شد، افزود: امروز برای اولین بار با حضور روسای جمهور دو کشور در اتاق بازرگانی ترکیه مباحث خوبی در این زمینه مطرح شد از جمله در مورد همکاری بخش خصوصی دو کشور و اینکه تجار ما چگونه می‌توانند فعالیت داشته باشند و به اعتقاد آنهایی که امروز در این جلسه صحبت کردند و حضور داشتند این یک جلسه بی‌نظیری بود که اعضای اتاق بازرگانی دو کشور و وزرای دو کشور نیز حضور داشتند.

رییس جمهور با بیان این‌که امیدوارم بخش خصوصی فعال‌تر شود، گفت: اقتصاد باید بر دوش بخش خصوصی باشد و دولت باید تسهیلات لازم را فراهم کند. البته بخش‌هایی نیز هست که دولت باید ناچارا سرمایه‌گذاری کند.

روحانی با اشاره به سیاست دولت تدبیر و امید مبنی بر این‌که زمینه برای فعالیت بخش خصوصی فراهم‌تر شود، تاکید کرد: ما باید در ارتباط با فعالیت بخش خصوصی قدم‌های بیشتری برداریم، البته ابلاغ سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی از سوی مقام معظم رهبری در این ارتباط اقدام بسیار خوبی بود و باید مباحث مرتبط با این موضوع ادامه پیدا کند.

وی همچنین با بیان این‌که در جریان این سفر در مورد مباحث مربوط با حمل و نقل نیز صحبت شد و تصمیمات خوبی اتخاذ خواهد شد، افزود: تصمیم بر این گرفته شد که اتصالات ریلی دو کشور از طریق مرز بازرگان صورت بگیرد.

رییس جمهور همچنین با بیان این‌که در جریان این سفر 10 سند همکاری بین مقامات دو کشور در زمینه مسائل مختلف اقتصادی، گردشگری،‌فرهنگی و... تصویب شد، گفت: در جریان این مذاکرات در مورد مسائل منطقه از جمله سوریه، عراق و شمال آفریقا بحث و گفت‌وگو شد. در جلسه شورای عالی روابط دو کشور نیز وزرای خارجه دو کشور صحبت کردند. بسیاری از اهداف دو کشور در مسائل منطقه مشترک است، البته بر روی برخی مسائل اختلاف نظرهایی داریم و تصمیم بر این گرفته شد که بر روی نقاط مشترک بیشتر کار کنیم و مسائل اختلافی را نیز باید حل کنیم.

به گزارش ایسنا، روحانی با اشاره به اتفاق‌نظر دو کشور در مورد با بحث هسته‌ای در بخش دیگری از صحبت‌های خود یادآور شد: دو کشور درباره مبارزه با خشونت و افراطی‌گری و عاری شدن منطقه از سلاح‌های کشتار جمعی اتفاق نظر و تاکید دارند؛ چراکه این مساله نه تنها در سطح منطقه‌ای، بلکه در سطح جهانی نیز حائز اهمیت است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین