کد خبر: ۲۴۷۷۰۹
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۳

عراقچی: گفت‌و گوها با آمریکا سخت و فشرده بود/ تبادل‌نظرهای خوبی انجام شد

آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: «سید عباس عراقچی» عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای پس از دو دو روز مذاکرات دوجانبه ایران و آمریکا در ژنو گفت: گفت و گوها فشرده و سخت بود ولی در فضای مثبتی صورت گرفت.

معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه سه شنبه شب در گفت و گو با ایرنا در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی اش از 11 ساعت و نیم مذاکره دو جانبه با هیات آمریکا به ریاست «ویلیام جوزف برنز» قائم مقام وزیر امور خارجه آمریکا در شهر ژنو سوئیس اظهار داشت: تبادل نظرهای خوبی انجام شد که در آستانه دور بعدی مذاکرات در وین مفید بود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به این مذاکرات صریح و رو در رو از اختلافات کاسته شد؟ اظهار داشت: تبادل نظرهای خوبی انجام شد اما با این حال هنوز اختلافات به وقت خود باقی است و مشورت ها ادامه پیدا خواهد کرد.

مذاکرات سیاسی جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا در شهر ژنو سوئیس پس از دو روز و 11 ساعت و نیم گفت و گو درباره تحریم ها و موضوع هسته ای پایان یافت.

هیات جمهوری اسلامی ایران فردا با هیات فرانسوی در ژنو بصورت دو جانبه دیدار و گفت و گو خواهد کرد 

معاون حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه امروز در گفت و گو با ایرنا اعلام کرد: در مذاکرات دو جانبه با فرانسه، آقای «نیکولاس دوریویر» نماینده جدید فرانسه در مذاکرات با 1+5 حضور خواهد داشت که نماینده جدید فرانسه در مذاکرات 1+5 و جانشین «ژاک اودیبر» شده است.

هیات جمهوری اسلامی ایران عصر فردا (چهارشنبه) عازم شهر رم ایتالیا می شود تا علاوه بر شرکت در کنفرانس خلع سلاح در رم، با «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه و نماینده این کشور در ١+٥ مذاکره کند. معاونان وزیر خارجه ایران همچنین با همتای ایتالیایی خود گفت وگو خواهند کرد. 

ریاست هیات جمهوری اسلامی ایران را در این مذاکرات، «سید عباس عراقچی» و «مجید تخت روانچی» و ریاست هیات آمریکایی را «ویلیام جوزف برنز» معروف به «بیل برنز» قائم مقام وزیر خارجه آمریکا برعهده داشتند که در این مذاکرات «هلگا اشمید» معاون سیاسی مسوول سیاست خارجی اتحادیه نیز حضور داشت.

«مجید تخت روانچی» معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه و دیگر عضو ارشد مذاکره کننده هسته ای ایران نیز شب گذشته در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: در مذاکرات با آمریکا، تمامی موضوعات مرور شد.

به گفته عراقچی، جمهوری اسلامی ایران همچنین یک روز پیش از برگزاری دور جدید مذاکرات وین یعنی در 25 خرداد ماه مذاکرات دو جانبه ای با آلمان در تهران خواهد داشت.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای اضافه کرد: آقای هانس دیتر لوکاس نماینده آلمان در مذاکرات 1+5 برای شرکت در یک سمینار در دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه به تهران سفر می کند که با وی مذاکرات دو جانبه ای درباره موضوع هسته ای خواهیم داشت.

هیات ایرانی را در این مذاکرات «حمید بعیدی نژاد» مدیرکل سیاسی و امنیت بین الملل وزارت خارجه، «داوود محمدنیا» مشاور وزیر خارجه و «پژمان رحیمیان» مدیر کل حوزه ریاست سازمان انرژی اتمی که همگی از اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای ایران هستند، همراهی می کردند. 

ویلیام برنز را نیز در این مذاکرات «وندی شرمن» مذاکره کننده ارشد واشنگتن در گروه 1+5، «جیک سولیوان» مشاور «جو بایدن» معاون رییس جمهوری آمریکا در امور امنیت ملی و «بروک اندرسون» مشاور ارشد امور خاورمیانه شورای امنیت ملی آمریکا، «جیم تیم بی» مشاور ارشد کنترل سلاح و «رابرت مالی» مشاور ارشد خاورمیانه در شورای امنیت ملی آمریکا همراهی می کردند.

عراقچی پیش از شروع مذاکرات با آمریکا در ژنو در جمع خبرنگاران با بیان اینکه هنوز فاصله ها میان ایران و 1+5 در موضوعات مختلف وجود دارد و برای نزدیک شدن دیدگاهها باید تلاش بسیاری شود، گفته بود: طرف های ما باید تصمیمات سختی بگیرند تا بتوانند دیدگاه های ما را تامین و با پذیرش حقوق ملت ایران، آن را تثبیت کنند. 

وی به برگزاری دور بعدی مذاکرات هسته ای از 26 تا 30 خرداد در وین اشاره کرد و گفت: انتظار ما این است که در این دور بتوانیم از کلیات وارد جزئیات شویم و نگارش متن توافق جامع را آغاز کنیم؛ انتظاری که از مذاکرات وین 4 داشتیم. 

عراقچی ابراز امیدواری کرد در نشست بعدی (وین 5) این هدف تحقق یابد تا بتوان اختلافات را در مسائل کلی به هم نزدیک تر کرد و به جزییات پرداخت که البته این هنوز خوشبینانه است. 

وی گفت: در این مذاکرات هدفی جز تثبیت حقوق ملت ایران در موضوع هسته ای برای مقاصد صلح آمیز نداریم و امیدواریم در فرصت باقیمانده تا پایان شش ماه اول توافق ژنو به این هدف برسیم.

«مجید تخت روانچی» معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه نیز بامداد دوشنبه پیش از عزیمت به ژنو به خبرنگار سیاسی ایرنا گفت: در ژنو گفت وگوهایی صریحی در آستانه مذاکرات هفته آینده در وین خواهیم داشت و نظراتمان را با صراحت کامل و درچارچوب خطوط قرمز نظام مطرح می کنیم.

این دیپلمات کهنه کار کشورمان در پاسخ به پرسشی درباره میزان موفقیت مذاکرات ژنو گفت: رمز موفقیت در گفت وگوهای ژنو تکیه بر واقعیت ها و نه بر اساس توهمات و فشارهای خارجی است. 

مذاکرات ژنو و رم، سومین دور از مذاکرات در سطوح سیاسی و کارشناسی پس از مذاکرات وین٤ است که بدون پیشرفت محسوسی پایان یافت. پیش از این نیز محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در استانبول ترکیه دیدار و گفت وگو کرده بودند.

هفته پیش نیز همزمان با نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، کارشناسان ایران و 1+5 در روزهای 14 و 15 خرداد ماه جاری در وین اتریش با یکدیگر گفت وگو کردند.

با توجه به برگزاری مذاکرات در سطوح مختلف سیاسی و کارشناسی میان ایران و 1+5 قبل از مذاکرات رسمی وین در 26 خرداد ماه، انتظار می رود دیدگاه های طرفین به یکدیگر نزدیک شده وموارد اختلافی میان آنها کاهش یابد تا طرفین بتوانند در مذاکرات وین 5، نگارش متن توافق نهایی را آغاز کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین