کد خبر: ۲۴۷۸۳۱
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۱

مدیرعامل صنایع شیر ایران مطرح کرد؛بودجه 300 میلیارد تومانی برای شیر رایگان مدارس

مدیرعامل صنایع شیر ایران به خبرآنلاین می گوید هنوز وضعیت دادن یارانه به شیر و لبنیات در سال 93 مشخص نیست. ولی با وجود این ابهام چیزی که ابهامی ندارد، کاهش محسوس مصرف لبنیات در جامعه و افزایش بیماریهای ناشی از آن است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: امید سلیمی بنی: پیش از این نیز بانک مرکزی در آمار رسمی خود اعلام کرده بود مصرف اقلام خوراکی کاهش محسوسی داشته، از جمله شیر که با کاهش مصرف 42 درصدی مواجه شده و دلیل آن هم افزایش قیمتها به دلیل اجرای نیم بند قانون هدفمندی در دولت قبلی است. 

اکنون مدیرعامل صنایع شیر ایران می گوید دولت هنوز برای دادن یارانه به شیر و لبنیات مصرفی مردم، تصمیم نگرفته است. عبدالامیر باروتکوب که در حاشیه نمایشگاه تحقیق و توسعه صنعت شیر در شیراز گفتگو می کرد، در این باره توضیح داد: پیش از قطع شیر یارانه ای، یعنی تا قبل از تیرماه 91 در کشور سالانه 385 هزار تن شیر یارانه ای در اختیار مردم قرار گرفت که عرضه این میزان پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، کاملا قطع شد. آمار بانک مرکزی هم نشان داد بعد از اجرای قانون هدفمندی، کاهش سهم غذایی در سبد مصرفی مردم، به چه میزان بوده است. برای ترمیم این کاهش، ما تلاش کرده ایم مصرف سرانه شیر در جامعه افزایش پیدا کند و امیدواریم مسئولان هم در حوزه سلامت، بودجه ای را برای تغذیه مناسب مردم در نظر بگیرند و به خصوص به موضوع شیر و لبنیات توجه کنند.

عبدالامیر باروتکوب، مدیرعامل صنایع شیر

ولی او درباره اختصاص یارانه به لبنیات و شیر در سال 93 گفت که هنوز تصمیمی در این باره در دولت گرفته نشده. باروتکوب البته خبر خوشی را درباره شیر مدارس، اعلام کرد: در بخش شیر مدرسه برای سال تحصیلی 93-94 مبلغ قابل توجهی را دولت پیش بینی کرده و شنیده ایم برای این منظور 300 میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده و قرار است به دانش آموزان در دو مقطع ابتدایی و دوره اول متوسط، شیر رایگان داده شود، ولی برای شیر یارانه ای مصرف عمومی، هنوز چیزی به ما ابلاغ نشده. با این حال ما با وجود افزایش قیمت انرژی و هزینه حمل و نقل لبنیات، افزایشی در قیمت محصولات نداده ایم.

لبنیات در سبد کالای  دوم مردم ؟

توزیع سبد کالا در مرحله اول، با توزیع پنیر همراه بود. مدیرعامل صنایع شیر ایران که بخش عمده ای از پنیر سبدکالای مرحله اول را تامین کرده بود، می گوید برای توزیع اقلام لبنیاتی در مرحله دوم سبد کالا هنوز تصمیمی گرفته نشده، به گفته عبدالامیر باروتکوب، توزیع لبنیات از طریق سبد کالا، یعنی از راه هایی است که پروتئین و کلسیم به سفره مردم راه پیدا کند، ولی تاکنون مذاکره ای از سوی دولت برای این منظور انجام نشده. 

او تاکید م کند: آماده ایم مانند سبد کالای مرحله اول، پنیر و سایر اقلام لبنی را در سبد کالای توزیعی از طرف دولت، قرار دهیم، ولی تاکنون مذاکره ای با ما نشده و اطلاعی در این باره نداریم.

قانون هدفمندی باعث خراب شدن ساختمان بدن مردم شد

مشاور مدیرعامل صنایع شیر نیز درباره تاثیر اجرای نادرست و ناقص قانون هدفمندی یارانه ها به سلامت مردم توضیح داد. حسین چمنی در این باره گفت: در شرایط فعلی، جامعه به شدت دچار کمبود کلسیم شده. آمارها نشان می دهد در چند سال گذشته هزینه سلامت مردم، مصروف به درمان شده، یعنی از هزینه 40 هزار میلیارد تومانی سالانه درمان در کشور، مردم 25 هزار میلیارد تومان را از جیب پرداخته اند و به مراتب، سلامت شهروندان نسبت به گذشته کمتر شده، یعنی الان در دوره ای هستیم که 90 درصد مردم کمبود کلسیم دارند چون سرانه مصرف لبنیات 70 کیلو در سال است، اگر این میزان به 100 کیلوگرم هم برسیم، باز هم ما یک سوم اروپا لبنیات مصرف می کنیم. برای همین است آزمایشها نشان می دهد جامعه به طور کلی دچار کمبود کلسیم است.

او درباره راهکارهای افزایش سرانه مصرف شیر و تامین کلسیم مورد نیاز شهروندان گفت: مصرف داخلی لبنیات، موضوعی فراتر از صنعت شیر است، یک بحث چند ساختاری است و وزارتخانه های مختلفی باید روی آن، کار کنند. سال گذشته دولت 300 میلیارد تومان برای شیر اختصاص داد و باعث شد قیمت شیر افزایش پیدا نکند. این امیدبخش است، هر چند انتظار ما بیش از این بود. ولی دولت باید سیاستی را در پیش بگیرد که منجر به افزایش سرانه مصرف لبنیات در جامعه شود. متاسفانه مسایل اقتصادی، باعث شده سبد غذایی خانوار کوچک شود و مردم بودجه خود را صرف مسکن کنند. یعنی هزینه غذا را از زندگی خود حذف و در بخش مسکن، خرج می کنند. این باعث شده نیاز مردم برای مسکن در حداقل تامین شود، ولی ساختمان بدن، دچار مشکل شود. یعنی ساختمان برای زندگی درست کرده ایم، ولی ساختمان بدن را معیوب کرده ایم.

او درباره سیاست گذاری سند توسعه سلامت که امسال از طرف رهبر انقلاب به دولت ابلاغ شد و پس از آن، وزارت بهداشت هم سعی در اجرای آن دارد گفت: مسئولان وزارت بهداشت و دولت، باید نگرش خود را از بیمار محوری به سلامت محوری تغییر دهند. هزینه درمان مردم و بیماران خاص، بسیار زیاد شده، ولی این نگرش نتوانسته نهادینه شود که برای تقویت پایه های سلامت، باید کار زیربنایی کنیم و به تغذیه مردم اهمیت دهیم. افزایش سرانه مصرف لبنیات، یک کار زیربنایی است که باعث افزایش سطح سلامت مردم و کاهش هزینه های درمان می شود. یعنی هزینه کردن برای افزایش مصرف شیر و لبنیات، سرمایه گذاری در سلامت مردم است.

چمنی پیشنهادهای عملی صنایع شیر برای افزایش سرانه مصرف لبنیات مردم، را اینطور توضیح داد: ما سه پیشنهاد واضح به دولت داده ایم. برای جبران کسری درآمدها در کل صنعت لبنیات، نیاز به 2500 میلیارد تومان در سال است، دولت می تواند دخالت کرده و قیمت لبنیات را به طول کامل در حداقل تعیین کند، ولی 2500 میلیارد تومان یارانه به این صنعت بدهد تا مردم از شیر با قیمت مناسب بهره مند شوند. دولت می تواند در پیشنهاد دوم هیچ دخالتی نکند و اجازه بدهد قیمت لبنیات را تولید کنندگان تامین کنند که در این صورت بین 25 تا 30 درصد افزایش قیمت را خواهیم داشت. پیشنهاد سوم نیز بین این دو الگو قرار دارد. یعنی دولت اجازه افزایش 10 تا 15 درصدی قیمت لبنیات را به تولید کنندگان بدهد و دست کم 1200 میلیارد تومان به این صنعت یارانه بدهد. در این صورت می توانیم بگوییم هم تولید کننده و هم مصرف کنندگان، ضرر نمی کنند و مصرف سرانه مناسب لبنیات در کشور تامین می شود.

مردم شیر نمی خورند ولی شیر صادر می شود؟

واقعیت این است که سرانه مصرف لبنیات در جامعه کم شده، ولی عملا تولید شیر و فرآورده های شیری در کشور افزایش یافته است. این اضافه تولید کجا می رود؟ عبدالامیر باروتکوب، مدیرعامل صنایع شیر ایران در این باره می گوید: "با وجود کاهش سرانه مصرف لبنیات، ما در دو ماهه اول امسال نسبت به دوماهه ابتدای سال گذشته، دست کم افزایش 24 درصدی تولید لبنیات را شاهد بوده ایم. یعنی تولید شیر خام در کشور در ابتدای سال 92، روزانه حدود 2750 تن بود که این میزان در دوماهه ابتدای امسال به حدود 3هزار و 500 تن رسیده است. در حال حاضر این میزان افزایش تولید، تبدیل به شیر خشک شده و صادر می شود."

به بیان دیگر اکنون ایرانی ها تولید کننده شیر شده اند، نه مصرف کننده آن. آیا باید روند صادرات متوقف شود و شیر تولید شده به مصرف داخلی برسد؟

حسین چمنی، مشاور صنایع شیر در این باره به خبرآنلاین می گوید: "هیچ مانعی نباید جلوی توسعه دامداری و تولید شیر خام را بگیرد. ما حق نداریم روند تولید شیر وقتی در داخل کشور به مصرف نرسد، را سد کنیم و امکان تولید شیر و لبنیات را بگیریم. همچنین حق نداریم جلوی صادرات را بگیریم. باید در نظر داشت در صنعت لبنیات کشور این ظرفیت وجود دارد که هم نیاز داخل و هم بازار صادراتی را پوشش دهد. در حال حاضر 12 درصد تولید لبنیات کشور صادر می شود که در حد معمول جهانی است. محصولات لبنیاتی، قدرت محدودی برای گردش بین کشورها دارند و نمی توان شیر و ماست را به کشورهای دوردست صادر کرد. لبنیات، به طور کلی حوزه مصرف داخلی است و چون ارزش ذاتی اش، سلامت مردم است، کشورها روی آن، سرمایه گذاری می کنند. لذا دولت باید با سرمایه گذاری در این بخش، سرانه مصرف مردم را بالا ببرد. در همین راستا ما  نیز با معرفی 250 محصول جدید، سعی کردیم پاسخهای مختلفی به ذائقه های مردم در مصرف لبنیات، بدهیم. همچنین در شرایط تحریم، توانسته ایم 1200 قطعه مورد نیاز کارخانجات لبنی را در داخل کشور تولید کنیم که گام موثری برای خودکفایی صنعت شیر کشور است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین