کد خبر: ۲۴۸۲۲۸
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۸

10 محور اصلی سخنان روحانی در نشست مطبوعاتی

بازخوانی انتخابات 24 خرداد پارسال، نگاه ایران به گفت و گوهای هسته یی، اقدام های دولت در اصلاح وضعیت اقتصادی و تشریح نگاه و موضع کشورمان در برابر اقدام های تروریستی در منطقه مهمترین محورهای سخنان امروز رییس جمهوری اسلامی ایران در نشست با خبرنگاران بود.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یک سال پیش در چنین روزی، مردم ایران «حسن روحانی» هفتمین رییس جمهوری کشورشان را به رای خود انتخاب کردند و باری دیگر جلوه یی از اعتماد عمومی و مردم سالاری در جمهوری اسلامی ایران را به نمایش گذاشتند.

روحانی امروز شنبه 24 خرداد در نخستین سالگرد پیروزی خود در انتخابات، در نشست مطبوعاتی با رسانه های داخلی و خارجی حاضر شد و ضمن تشریح عملکرد دولت تدبیر و امید در حدود 10 ماه از زمان آغاز به کارش تاکنون، به پرسش های خبرنگاران در زمینه های مختلف پاسخ داد.

سخنان امروز روحانی را می توان در قالب 10 محور اصلی، صورت بندی کرد.



*** انتخابات 24 خرداد، تجلی اعتماد عمومی و «نه» بزرگ به افراطیون

بخش مهمی از سخنان امروز روحانی به بازخوانی انتخابات 24 خرداد پارسال اختصاص یافت. وی در ابتدای سخنان خود، آن انتخابات را تجلی اعتماد عمومی و پاسخی به افراط گرایان دانست.

وی تصریح کرد: در واقع انتخابات سال گذشته، احیای اعتماد عمومی، سرمایه بزرگ اجتماعی بود؛ در این سرمایه ی اجتماعی نخست مردم به خودشان اعتماد کردند... دوم، مردم به نظام اعتماد کردند، اگر ملتی به نظام خودش، به صندوق آرای خودش، به دولت خودش، اعتماد نداشته باشند و نداند سرنوشت رای آنها چیست و کجاست از صبح زود بلند نمی شدند در صف های طولانی رای بایستند و وقتی نوبتش می شود رای خود را در صندوق بیاندازد.

روحانی همچنین با تاکید بر اینکه انتخابات 24 خرداد پیام مهمی برای افراط گرایان داشت، تصریح کرد: حضور گسترده ی مردم در انتخابات از یک سو پیامی به افراطیون خارج بود که فکر می کردند با فشار و تهدید می توانند ملتی را به زانو در آورند و از سوی دیگر پیامی به افراط گرایان داخل بود که فکر می کردند طرفداران فراوانی دارند و می توانند راه افراط و خشونت را در کشور ادامه بدهند.



*** استقبال دولت از نقد سازنده و شناسنامه دار

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر روحیه ی نقدپذیری دولت از نقد شناسنامه دار و سازنده دفاع کرد.

روحانی گفت: دولت چند بار اعلام کرده است که از نقد سازنده استقبال می کند. دولت می خواهد هر که حرف می زند با شناسنامه حرف بزند، زیرا برخی از منتقدان نهادهای ملی هستند و نهادهای ملی نمی توانند کار حزبی انجام بدهند. نهادهای ملی نمی توانند اپوزیسیون دولت باشند. نهادهای ملی کارشان تلاش و خدمت برای کل ملت، کشور و جامعه است.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه اگر غرض از به چالش کشیدن دولت، روشن شدن ابهام و راه پیش پای دولت گذاشتن باشد، دولت استقبال می کند، گفت: اگر خدای ناکرده یک کسی به دنبال این است که دولت را با سنگ اندازی مشغول کرده و حرکت ماشین دولت را متوقف کند دولت خود را مشغول نخواهد کرد.



*** عوامل بسترسازِ حل معضل بیکاری و اشتغال در کشور

رییس جمهوری در میان اظهارات خود حل شدن مشکل بیکاری را در صورت تحقق عواملی مانند به نتیجه رسیدن گفت و گوهای هسته یی، از میان برداشته شدن تحریم ها، رشد اقتصادی و افزایش سرمایه گذاری دانست.

به گفته ی حسن روحانی اگر ما می خواهیم مساله ی بیکاری حل بشود، اشتغال و اقتصاد ما رونق پیدا کند، راهش سرمایه و تکنولوژی است. باید تکنولوژی نو و سرمایه از بیرون بیاید و دولت هم باید تلاش کند زمینه ها را برای اشتغال مساعد و آماده کند.

وی همچنین افزود: اگر ما می خواهیم برای اشتغال و جوان های عزیزی که امروز در انتظار شغل و کار هستند که عدد آنها هم بالاست کاری کنیم، یکی از راه ها این است که این مذاکرات به نتیجه برسد چون اگر این مذاکرات به نتیجه برسد، معنایش این است که تحریم ها برداشته می شود، وقتی تحریم ها برداشته می شود سرمایه گذاری در ایران روان تر انجام می گیرد.



*** حمایت از تولید در میان اهداف مهم دولت

حمایت از تولید و اختصاص بخشی از یارانه ها برای تقویت بخشی به تولید داخلی از دیگر محورهای سخنان امروز رییس جمهوری در نشست مطبوعاتی بود.

روحانی گفت: بخشی از رقم 10 هزار میلیاردی در نظر گرفته شده برای حمایت از بخش تولید تخصیص یافته و اعلام هم شده است. بخشی از این اعتبار به تولید اختصاص داده می شود، اما اینکه رقمش تا پایان سال چقدر خواهد بود، به یکسری عوامل بستگی دارد.

رییس جمهوری افزود: در بحث یارانه ها بخشی از درآمد یارانه یی دولت به بخش تولید اختصاص خواهد یافت که حداقل بخشی از آن 10 هزاری که مورد نظر شماست به تولید برق اختصاص یافته است.



*** تلاش دولت برای اجرای منشور حقوق شهروندی

تشریح وضعیت منشور حقوق شهروندی و تصمیم های دولت برای آینده ی آن از دیگر موضوع هایی بود که رییس جمهوری در پاسخ به خبرنگاران به آن اشاره کرد.

روحانی تصریح کرد: در جریان تبلیغات انتخاباتی گفتم که منشوری تحت عنوان منشور حقوق شهروندی در اختیار مردم قرار خواهم داد و برای اجرای آن تلاش می کنم.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه مبنای این منشور چنانکه که قبلاً گفته شده بود فصل سوم قانون اساسی و حقوق ملت و نکاتی مثل فرامین حضرت امام (ره) و رهبر معظم انقلاب بوده است، اظهار داشت: نسخه نهایی منشور حقوق شهروندی دو قسمت دارد، اول قسمتی که دولت می تواند اجرا کند که به دستور العمل تبدیل شده و به تصویب هیات وزیران می رسد. بخش دوم این منشور هم مربوط به دستگاه های دیگر می شود که اگر قانونی برای اجرای آن وجود داشته باشد به آن استناد می شود.



*** خاستگاه تروریسم؛ ضدیت با دموکراسی و بهره مندی از حمایت های خارجی

حسن روحانی همچنین در این نشست ریشه ی اصلی تحرکات اخیر تروریستی در عراق را تحمل ناپذیری تروریست ها در برابر پذیرش دموکراسی و نیز حمایت برخی از کشورهای خارجی از آنها دانست.

روحانی افزود: اینکه تروریسم، دموکراسی را تحمل نمی کند، مساله اصلی است. یعنی ببینید اداره کشور یا با صندوق رای می شود یا با جعبه مهمات. دموکراسی می گوید صندوق رای، تروریسم می گوید جعبه مهمات. این دعوای اصلی بین این دو جعبه است و عراقی که تازه انتخاباتش پایان پذیرفته است.

به گفته ی وی اینکه گروهک های تروریستی از طرف کشورهای خارجی حمایت می شوند، خیلی روشن است و جای تردید نیست. متاسفانه برخی از کشورهای منطقه از لحاظ مالی و برخی از لحاظ تسلیحاتی به اینها کمک می کنند، کشورهای قدرتمند دیگری هم هستند، مخصوصا غربی ها که آنها هم دارند هم از لحاظ سیاسی، هم از لحاظ تبلیغات و مالی و تسلیحاتی کمک می کنند.



*** تشریح مواضع ایران در برابر اقدام های تروریستی «داعش» در عراق

بیان موضع ایران در برابر گروه تروریستی موسوم به «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) نیز یکی دیگر از محورهای سخنان رییس جمهوری در نشست با اصحاب رسانه بود.

روحانی گفت: ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران که دوست و همسایه عراق هستیم و روابط ما با دولت عراق یک روابط نزدیک و صمیمانه یی است، اگر دولت عراق کمکی از ما بخواهد آن را مورد رسیدگی قرار می دهیم، البته امروز از ما کمک خاصی درخواست نشده است اما آمادگی کمک درچارچوب قوانین بین المللی و درخواست رسمی ملت و دولت عراق را داریم. در این چارچوب اگر از ما درخواست کمکی بشود ما کمک می کنیم.

رییس جمهوری ادامه داد: آنچه برای ما امروز مهم است، خواست ملت و دولت عراق است و اگر کمکی از ما بر بیاید که به ملت عراق کمک کنیم ،آمادگی داریم ، منتها من می خواهم اطمینان بدهم به مردم عزیزمان که ملت عراق قادر است تروریسم را دفع کند.

روحانی در خصوص اقدام ایران در صورت نزدیکی این گروه تروریستی به مرزهای کشورمان گفت: اگر یک گروه تروریستی به مرزهای ما نزدیک شود، جمهوری اسلامی ایران حتما با آن برخورد خواهد کرد و اگر یک گروه تروریستی به مرز ما نزدیک شود و ما احساس تهدید بکنیم با همه وسایلی که نیاز و لازم است با آن تروریست ها برخورد می کنیم و در چنین حالتی وظیفه دفاع از تمامیت ارضی و دفاع از خودمان مطرح است.



*** عنان اسب سرکش تورم در دستان دولت

کاهش نرخ تورم در دولت یازدهم و برنامه های دولت برای از بین بردن تورم از دیگر محورهای مطرح شده در این نشست مطبوعاتی بود.

روحانی با اشاره به اینکه تورم در زمانی که دولت یازدهم عهده دار امور شد رشد فزاینده یی داشت، اضافه کرد: دولت این رشد را متوقف و حرکت آن را کند کرد. به عنوان مثال اگر قیمت اجناس مصرفی مردم در سال گذشته، از امروز تا 2 روز دیگر افزایش می یافته است، در حال حاضر فاصله این افزایش قیمت به یک ماه رسیده است. کاری که دولت کرده و همه دستگاه های نظارتی و آمار و ارقام رسمی گواه آن هستند این است که عنان اسب سرکش تورم را کشیده ایم.

رییس جمهوری تاکید کرد: آنچه ما از آن مراقبت کردیم چند چیز بوده است، اول اینکه پایه پولی کشور بالا نرود و همه اعضای بانک مرکزی می دانند که شخصا چقدر روی این مساله پافشاری کردم تا بتوانیم تورم را مهار کنیم. دومین اقدام دولت برای کاهش تورم این بود که تصمیمات یک شبه نگیریم. چنین کاری در دولت ما انجام نمی شود. ما جلسات متعدد می گذاریم، بحث می کنیم و حتی در جلساتی که شخص من نظر خاصی داشته ام اگر افرادی نظرات متفاوتی داشته اند، آنها را قبول کرده ام.



*** حمایت از پیشبرد گفت و گوهای هسته یی

حمایت از روند گفت و گوهای هسته یی میان ایران و گروه 1+5 و تاکید بر اهمیت توافق بین دو طرف از دیگر بخش های سخنان رییس جمهوری در این نشست خبری بود.

رییس جمهوری با تاکید بر این که در صورت حسن نیت طرف مقابل در پنج هفته ی آینده می توانیم به توافق برسیم، گفت: توافق نهایی با 1+5 از بزرگترین توافقات سیاسی نه تنها در سطح منطقه بلکه جهان است که دشمنان جدی دارد.

وی با اشاره به اینکه برخی حصول چنین توافقی را پیش بینی نمی کردند و تندروهایی مثل صهیونیست ها از آن عصبانی شده و داد و فریاد کردند، اظهار داشت: توافق هسته ای به نفع جهان و منطقه است، حالا ممکن است اقلیت تندرویی در داخل آمریکا، یا رژیمی تندرو در منطقه و یا تعداد کمی در ایران باشند که خیلی از این توافق خوشحال نباشند، اما اینها مهم نیست، بلکه مهم آن است که ایران به دنیا نشان داده به طور جدی دنبال مذاکره است.

روحانی افزود: در دو مساله اختلافی نداریم. اول اینکه ایران غنی سازی را ادامه خواهد داد که اصلا محل اختلاف بین دو طرف مذاکره کننده نیست و هیچ بحثی درباره آن وجود ندارد و کسی به ذهنش هم خطور نکند که غنی سازی در ایران متوقف شود که همه این را قبول دارند و دوم اینکه اگر توافقی انجام شود حتما تحریم ها باید برداشته شود و این مسئله هم مورد اتفاق نظر است کما اینکه در همین شش ماه در برخی بخش ها تحریم برداشته شد.



*** حرکت پیشرونده ی دولت بدون توجه به نتیجه ی گفت و گوهای هسته یی

روحانی در سخنان خود بارها تاکید کرد که به رغم حمایت دولت از روند گفت و گوهای هسته یی اما این تنها هدف دولت نیست و پیشرفت در حوزه های مختلف بدون توجه به نتیجه ی گفت و گوها ادامه خواهد داشت.

روحانی با اشاره به اینکه نمی خواهیم صرفا در مساله هسته یی متوقف شویم و می خواهیم به مسایل منطقه یی، بین المللی و اقتصادی و سرمایه گذاری بپردازیم، گفت: در جریان حضورم در اجلاس داووس شاهد بودید که سرمایه گذاران خارجی چه اشتیاقی برای سرمایه گذاری در ایران داشتند. ایران بستر مناسبی برای سرمایه گذاری است.

رییس جمهوری با تصریح به اینکه کسی فکر نکند که ما نشسته ایم که ببینیم مذاکرات به چه نتیجه یی می رسد، اظهار داشت: مذاکره با گروه کشورهای 1+5 جزء کوچکی از اقدامات و برنامه های دولت است. البته در این مذاکرات هم جدی هستیم و اگر در 5 هفته آینده بتوانیم به توافق نهایی برسیم این به نفع همه است.

رییس قوه ی مجریه همچنین افزود: ایران با دنیا تعامل سازنده خواهد داشت. روابط ما با روسیه و چین و آن دسته از کشورهای همسایه که به آنها سفر کرده ایم یا مقامات آنها به ایران سفر کرده اند، گسترش یافته است. در همین مدت یک ساله که از انتخابات گذشته، از 15 همسایه ایران، مقامات حدود 10 کشور به ایران سفر کرده اند و شاهد هستید که با ترکیه تصمیم گرفته ایم سطح روابط 15 میلیاردی دلاری خود را به 30 میلیارد دلار برسانیم و این ربطی به مذاکرات هسته یی ندارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین