کد خبر: ۲۴۸۳۳۶
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۷

ظریف بر ضرورت همکاری های جنوب - جنوب برای مقابله با تروریسم تاکید کرد

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه بر ضرورت همکاری های جنوب - جنوب برای مقابله با تروریسم تاکید کرد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش ایرنا، رییس دستگاه دیپلماسی امروز (یکشنبه) در نشست خبری مشترک با خانم «میته نکونا ماشابانه» وزیر روابط و همکاری بین المللی جمهوری آفریقای جنوبی، همچنین از سفر رییس جمهوری این کشور به ایران و تشکیل دوازدهمین کمیسیون مشترک میان جمهوری اسلامی ایران و آفریقای جنوبی خبر داد.

وزیر روابط و همکاری بین المللی جمهوری آفریقای جنوبی در راس هیاتی بامداد امروز برای دیدارو گفت و گو با مقامات بلندپایه کشورمان وارد تهران شد.

در سفر خانم ماشابانه که در صدر هیاتی تجاری و اقتصادی به تهران سفر کرده، مقدمات برگزاری دوازدهمین کمیسیون مشترک ایران و آفریقای جنوبی در تهران فراهم می شود.

وزیر امورخارجه کشورمان با اشاره به بیستمین سالگرد آزادی آفریقای جنوبی از آپارتاید عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره از مبارزات آزادیخواهانه مردم افریقای جنوبی حمایت می کرد.

وی افزود: در طول سال های اخیر حمایت ها از مبارزات آزادیخواهانه مردم آفریقای جنوبی باعث ایجاد یک علقه دیرینه بین دو کشور شده است که بنیانگذار این روابط نلسون ماندلا رهبر فقید آفریقای جنوبی است.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره نلسون ماندلا عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران و آفریقای جنوبی به عنوان دو کشور مترقی نگرانی ها و مشترکاتی دارند که این دو کشور را به هم پیوند داده است.

رییس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: خوشحالم که در اولین سفر بعد از مسوولیتم به عنوان وزیر امورخارجه به کشور آفریقای جنوبی سفر کردم و توانستیم بعد از سال ها یازدهمین کمیسیون مشترک دو جانبه را برگزار کنیم.

وی همچنین از سفر رییس جمهور آفریقای جنوبی به ایران طی ماه های آینده خبر داد و گفت: همزمان با این سفر می توانیم دوازدهمین کمیسیون مشترک دو جانبه را در تهران برگزار کنیم.

ظریف درباره دیدار خود با خانم ماشابانه گفت: ما درباره موضوعات دو جانبه مشترک و مسائل مهم منطقه ای گفت و گو کردیم.

وزیرامورخارجه خاطرنشان کرد: منطقه ما از مشکلات بسیاری که ناشی از دخالت بیگانگان است رنج می برد علاوه بر این ما با پدیده شوم تروریست، افراط و خشونت در منطقه روبه رو هستیم که نمونه آن در عراق، سوریه و سایر کشورها از جمله آفریقا دیده می شود.

وی ضمن محکوم کردن اقدامات گروه های تروریستی در نیجریه عنوان کرد: مسایلی که در شمال آفریقا و نیجریه علیه کودکان و دختران به نام دین صورت گرفته غیرقابل پذیرش است.

رییس دستگاه دیپلماسی بر ضرورت همکاری های جنوب - جنوب در مبارزه با خشونت و افراط تاکید کرد و گفت: ما با حمایت آفریقای جنوبی می توانیم در این راه گام برداریم و دیدارهای امروز هم می تواند زمینه ای برای گفت و گو بین کشورهای در حال توسعه برای رفع معضلاتشان و همچنین برقراری صلح و ثبات و امنیت باشد.

وی اظهارامیدواری کرد: تداوم گفت و گوها بین ایران و آفریقای جنوبی بتواند سازنده باشد و فصل تازه ای در روابط دو کشور ایجاد کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین