کد خبر: ۲۴۸۵۳۸
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۴
سیاست‌های مالی و پولی دولت علت مهار تورم

نوبخت خبر داد: احیای سازمان برنامه و بودجه با ساز و کار جدید

نوبخت با اشاره به انحلال سازمان برنامه و بودجه در دولت قبل از درخواست‌ها برای احیای این سازمان خبر داد و گفت که احیای این سازمان نیازی به مجوز مجلس ندارد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس اقتصادی: معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور امروز، دوشنبه در نشست خبری تشریح عملکرد 10 ماهه دولت تدبیر و امید که در معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی در حال برگزاری است، گفت: بررسی بودجه در سال 92 از ابتدا نشان می‌داد که منابع با عدم تحقق مواجه خواهد شد.

به گزارش آفتاب، محمدباقر نوبخت با بیان اینکه در سال جاری کارهای مهمی در دست اقدام داریم، به بررسی بودجه در سال 92 اشاره کرد و گفت: بررسی بودجه از ابتدا نشان می‌داد که منابع با عدم تحقق مواجه خواهد شد.

دکتر نوبخت درخصوص عملکرد دولت در بخش بهداشت نیز گفت: ارزان شدن خدمات درمانی برای مردم وظیفه دولت است.

وی در ادامه با اشاره به درآمد دولت از بخش هدفمندی یارانه‌ها گفت: در مرحله دوم اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها با افزایش قیمت حامل‌های انرژی کل منابعی که در اختیار سازمان هدفمندی یارانه‌ها قرار گرفت 6 هزار و 200 میلیارد تومان بود.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور در ادامه به برنامه‌های آینده معاونت برنامه‌ریزی اشاره کرد و گفت: سه کار مهم در معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی در حال انجام است. یکی از برنامه‌های معاونت، تهیه و تنظیم برنامه ششم است که براساس الگوی اسلامی و ایرانی پیشرفت باید نوشته شود.  

نوبخت با اشاره به دیدارش با رهبری درخصوص بودجه، گفت: تا شهریور سیاست‌های کلی برنامه ششم از سوی دفتر رهبری ارائه می‌شود که من پیشاپیش از ایشان تشکر می‌کنم.

معاون رئیس‌جمهور اظهار کرد: بخش قابل توجهی از برنامه ششم بسترسازی اجرای تقنینی سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است.

معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه در کنار تهیه و تنظیم بودجه سال 93، برنامه اداره کشور در شرایط بدبینانه را هم تهیه کرد‌ه‌ایم، افزود: اگر خصومت‌ها علیه کشور بیشتر شود، کشور دچار مشکل نخواهد شد زیرا ما راهکار اداره کشور در آن شرایط را نیز تهیه کرده‌ایم.

نوبخت با اشاره به انحلال سازمان برنامه و بودجه در دولت قبل از درخواست‌ها برای احیا این سازمان خبر داد و گفت: احیای این سازمان نیازی به مجوز مجلس ندارد. برای اینکه بتوانیم نقیصه دو معاونت‌شدن این سازمان را رفع کنیم، رئیس‌جمهور مسئولیت این دو معاونت را برعهده من گذاشته است.

دکتر نوبخت با اشاره به برخی انتقادها از تصدی وی بر دو معاونت رئیس‌جمهوری گفت: قانون اساسی تصدی‌گری دو معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و معاونت مدیریت و توسعه منابع انسانی رئیس‌جمهور را دو شغل جداگانه نمی‌داند.

وی تأکید کرد: قانون اساسی صراحت دارد اداره امور استخدامی و برنامه‌ریزی مربوط به رئیس‌جمهور است و در قانون گفته شده است که رئیس‌جمهور می‌تواند آن را برعهده یک فرد بگذارد. بنابراین تصدی من بر این دو معاونت، دو شغل نیست.

*پیشرفت کشور بدون یک برنامه مناسب غیرقابل دستیابی است.

* بودجه را واقع‌بینانه‌ کردیم تا کشور را از کسری بودجه نجات دهیم.

* بودجه سال 94 به روش عملیاتی در معاونت برنامه‌ریزی، در حال تهیه و تنظیم است.

* احیا سازمان برنامه و بودجه با ساز و کار جدید

*سیاست‌های مالی و پولی دولت باعث مهار نرخ تورم شد.

* حمایت غذایی برای اقشار کم‌درآمد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی خواهیم داشت.

* برنامه پنجم و چهارم خیلی از سیاست‌ها و کارهای انجام‌نشده را به برنامه ششم واگذار می‌کند. هرچند کار بسیار دشورای است اما تحقق اهداف بلندمدت دور از دسترس نخواهد بود. 

*اینکه در محاسباتمان ارز را 2650 تومان قرار داده‌ایم، کار درستی است. رقمی را که تهیه کرده‌ایم می‌تواند با اقتصاد کشور سازگار باشد. بازار نیز باید خودش را با این نرخ تنظیم کند.

* بازار بورس فراز و فرودهایی داشت؛ اما مجدداً بعد از فرودها خودش را بازسازی کرده و در شرایط بهتری تثبیت خواهد شد.

* دو نوع آمار برای نرخ بیکاری می‌توانیم ارائه بدهیم. یکی آمار سرشماری 5 ساله و دیگری آمار فصلی است. آمار بیکاری فصل تابستان 10/4 است.

5 هزار و 200 میلیارد تومان به بخش تولید اختصاص داده خواهد شد.

* دولت مصصم است که وام ازدواج را حتما پرداخت کند.

* دولت موافق افزایش قیمت خودرو نیست. 

*یارانه شیر جزء تعهداتی است که پرداخت خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین