کد خبر: ۲۴۸۷۶۴
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۲
گامی دیگر به سوی آغاز نگارش متن توافق نهایی

عراقچی: امیدواریم نگارش متن توافق جامع را آغاز کنیم

هیئت‌های کارشناسی و فنی ایران و 1+5 عصر امروز (سه‌شنبه) به سرپرستی حمید بعیدی‌نژاد و استفان کلمنت در هتل کوبورگ مذاکره کردند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در این نشست سید عباس عراقچی، مجید تخت روانچی، حمید بعیدی نژاد، پژمان رحیمیان، محمد امیری، داود محمد نیا که همگی از اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای ایران هستند، حضور دارند.

«رضا نجفی» سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز در این مذاکرات حضور دارد .

تیم مشورتی حقوقی به ریاست «امیر حسین زمانی نیا» نیز ظریف را در این مذاکرات همراهی کنند که در این تیم «جمشید ممتاز» استاد برجسته روابط بین الملل نیز حضور دارند.

در این مذاکرات، «وندی شرمن» نماینده آمریکا، «سایمون گس» نماینده انگلیس، «نیکولاس دوریویر» نماینده جدید فرانسه، «هانس دیتر لوکاس» نماینده آلمان، «سرگئی ریابکوف» نماینده روسیه و نیز نماینده چین حضور دارند.

روز گذشته، ظریف و ویلیام جوزف برنز قائم مقام و معاون ارشد وزیر امور خارجه آمریکا با حضور اشتون نشست سه جانبه ای در هتل محل اقامت خود داشتند.

برنز در هفته گذشته نیز در ژنو سوئیس 11 و نیم ساعت با معاونان وزیر خارجه ایران با حضور معاون اشتون دیدار و گفت و گو کرد.

دیدارها و رایزنی های دو جانبه میان ایران و هیات های 1+5 به منظور نزدیک کردن هر چه بیشتر دیدگاهها، کاستن از اختلافات و رسیدن به تفاهم بر سر موضوعات مورد بحث در موضوع هسته ای و تحریم ها است تا طرفین بتوانند هر چه سریعتر نگارش متن توافق نهایی (جامع) را آغاز کنند.

گرچه در دور قبلی مذاکرات که از 23 تا 26 اردیبهشت ماه در وین برگزار شد، طرفین به دلیل اختلافات گسترده به پیشرفت محسوسی دست نیافتند و نتوانستند نگارش متن توافق نهایی را آغاز کنند.


*** احتمال آغاز نگارش متن توافق نهایی از امروز/ روند «خیلی خوب» مذاکرات


یک عضو تیم مذاکره کننده هسته ای که خواست نامش فاش نشود، در گفت و گو با خبرنگار اعزامی ایرنا به وین اظهار داشت: به احتمال بسیار زیاد از امروز نگارش متن توافق نهایی میان ایران و گروه 1+5 آغاز خواهد شد .

این دیپلمات تصریح کرد: گرچه اختلافات بسیار بوده اما با رایزنی های دو جانبه و چند جانبه ای که پیش از شروع رسمی مذاکرات با 1+5 صورت گرفته است، طرفین دیدگاهها و نظرات خود را بسیار شفاف و روشن درباره دیدگاهها و پیشنهادات طرف مقابل مطرح کرده اند و لذا هر یک از آنها بطور کامل از دیدگاههای یکدیگر آگاهی دارند .

این عضو تیم مذاکره کننده هسته ای، روند و فضای دور جدید مذاکرات را به رغم وجود اختلافات « خیلی خوب» توصیف کرد و گفت: در مورد هر یک از موضوعات مورد اختلاف که تفاهمی صورت گیرد، «روزنه ای» باز شده که بر روی سایر موضوعات نیز تاثیرگذار است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به مذاکرات دو جانبه با آمریکا، طرف آمریکایی مصمم به بازشدن چنین روزنه ای هست یا خیر؟ گفت: اراده آنها را مثبت می بینیم اما این مذاکرات همچون « دوی استقامت» است که باید طرفین تا انتهای رقابت بتوانند برای رسیدن به هدف مطلوب دوام بیاورند.

این دیپلمات در پاسخ به سوالی درباره حضور «ویلیام جوزف برنز» قائم مقام و معاون ارشد وزیر امور خارجه آمریکا و تاثیر حضور وی بر روند مذاکرات نیز اظهار داشت: « برنز ، دیپلماتی محترم و خلاق است که بسیار خوب ارتباط برقرار می کند .»

به گزارش خبرنگار ایرنا، این عضو تیم مذاکره کننده هسته ای با بیان انیکه حضور برنز می تواند «بقا و دوام مذاکرات را حفظ کند»، گفت: حضور این دیپلمات آمریکایی در مذاکرات نشانه این است که آمریکایی ها اراده کرده اند مذاکرات به سرانجامی برسد.


نشست عمومی مذاکرات ایران و 1+5 آغاز شد

هیات‌های مذاکره‌کننده ایران و 1+5 در روز دوم مذاکرات با یک ساعت تاخیر در محل سازمان ملل در وین با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

به گزارش ایسنا، محمد جواد ظریف و کاترین اشتون رییسان هیات‌های مذاکره‌کننده ایران و 1+5 هستند.

سرگئی ریابکوف، نماینده روسیه پیش از مذاکرات صبح روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران درباره نگارش متن پیش‌نویس توافق جامع گفت که بله تقریبا نگارش متن شروع شده است.

نشست عمومی هیات‌های مذاکره‌کننده ایران و 1+5 پایان یافت


محمد جواد ظریف و کاترین اشتون رییسان هیات‌های مذاکره‌کننده ایران و 1+5 بودند.

سرگئی ریابکوف، نماینده روسیه پیش از مذاکرات صبح روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران درباره نگارش متن پیش‌نویس توافق جامع گفت که بله تقریبا نگارش متن شروع شده است.

مایکل مان: فقط درباره مسائل هسته‌ای مذاکره شد/ فضای مذاکرات واقع‌بینانه و خوب بود

سخنگوی کاترین اشتون گفت: تمرکز نشست عمومی صبح ایران و 1+5 بر روی جزییات و متن توافق نهایی بود.

سخنگوی کاترین اشتون نماینده 1+5 در مذاکرات با ایران پس از پایان نشست عمومی صبح روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران گفت: نشست‌های تکنیکی کارشناسان برگزار می‌شود و مذاکرات درباره جزییات ادامه پیدا خواهد کرد.

سخنگوی رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: اروپا متعهد است با تمام توان برای گرفتن نتیجه در زمان مقرر کار کند.

او گفت که فضای مذاکرات واقع‌بینانه و خوب بود.

مان درباره این‌که آیا در مذاکرات در مورد عراق هم صحبت شده است؟ گفت که "نشست سه جانبه فقط درباره مسائل هسته‌ای ایران بود."

سخنگوی کاترین اشتون هم‌چنین در صفحه توییترش اعلام کرد که دور صبح نشست عمومی ایران و گروه 1+5 بر عناصری متمرکز بود که می‌تواند بخشی از یک توافق باشد.

مایکل مان نوشت: کارشناسان هر دو طرف در مورد یک سری از موضوعات گفت‌وگو خواهند کرد.

به گزارش ایسنا، نشست عمومی هیات‌های مذاکره‌کننده ایران و 1+5 در روز دوم مذاکرات که با یک ساعت تاخیر در محل سازمان ملل در وین برگزار شد، دقایقی پیش پایان یافت.

محمد جواد ظریف و کاترین اشتون رییسان هیات‌های مذاکره‌کننده ایران و 1+5 بودند.


مذاکرات کارشناسی فنی و حقوقی ایران و ۱+5 برگزار شد

 هیئت‌های کارشناسی و فنی ایران و 1+5 عصر امروز (سه‌شنبه) به سرپرستی حمید بعیدی‌نژاد و استفان کلمنت در هتل کوبورگ مذاکره کردند.

مذاکرات ایران و1+5 از ظهر روز دوشنبه با دیدار دو جانبه ظریف و اشتون در ضیافت ناهار آغاز شد.


ظریف و اشتون دیدار کردند

کاترین اشتون و محمد جواد ظریف عصر روز سه‌شنبه به موازات نشست‌های کارشناسی فنی و حقوقی با یکدیگر دیدار کردند.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اعزامی به وین، دیدار دو جانبه نماینده 1+5 و رییس هیات مذاکره‌کننده ایران به مدت یک ساعت و نیم در هتل کوبورگ وین محل اقامت هیات‌های مذاکره‌کننده ایران و 1+5 انجام شد.

مذاکرات ایران و 1+5 برای نگارش متن توافق نهایی برنامه اقدام مشترک از روز دوشنبه با نهار کاری ظریف و اشتون در وین آغاز شده است. پس از آن مذاکرات سه‌جانبه‌ای بین ایران، آمریکا و اشتون برگزار شد.

هم‌چنین صبح سه‌شنبه نشست عمومی هیات‌های مذاکره‌کننده ایران و 1+5 در محل سازمان ملل در وین برگزار شد.

محمد جواد ظریف و کاترین اشتون رییسان هیات‌های مذاکره‌کننده ایران و 1+5 بودند.

سرگئی ریابکوف، نماینده روسیه پیش از مذاکرات صبح روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران درباره نگارش متن پیش‌نویس توافق جامع گفت که بله تقریبا نگارش متن شروع شده است.

تخت روانچی:فعلا ارتقاء روابط با انگلیس در سطح سفیر مطرح نیست

«مجید تخت روانچی» معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه با بیان اینکه فعلا ارتقاء روابط تهران و لندن در سطح سفیر مطرح نیست، گفت: اینکه چه زمانی تصمیم بگیریم کاردار غیرمقیم به مقیم و بعد سفیر تغییر کند به تصمیم طرفین بستگی دارد.

به گزارش ایرنا، این اظهارات معاون وزیر امور خارجه ایران در واکنش به جدیدترین اظهارات ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس در مجلس عوام این کشور است.

تخت روانچی عصر سه شنبه در جمع خبرنگاران در وین اظهار داشت: فعلا در سطح کاردارهای ترددی روابط برقرار است که طبیعتا در زمان مناسب بعد از تفاهم دو طرف، کارداری که در پایتخت های ایران و انگلیس مستقر شوند، معرفی می شود.

وی تصریح کرد: از نظر سطح روابط فرقی نمی کند که کاردار مقیم یا غیرمقیم داشته باشیم. الان در کشورهای دیگر نیز ما سفیر ترددی داریم و امر غیرمعمولی نیست. این که چه زمان تصمیم بگیریم کاردار غیرمقیم به مقیم و بعد به سفیر تغییر کند به تصمیم دو طرف بستگی دارد اما الان صحبت از تغییر سطح به سطح سفارت میان دو کشور مطرح نیست. 

این مقام ارشد وزارت خارجه ایران اضافه کرد: ایران قبلا سفارتش را باز کرده بود و تحت نام جمهوری اسلامی ایران است و کاردار ترددی ما رفت و آمد دارد و خدمات کنسولی مورد نیاز شهروندان مان در انگلیس را ارایه می دهیم. 

وی یادآور شد: دولت انگلیس برای بازگشایی به زمان بیش تر نیاز داشت و باید مقدماتی را آماده می کردند؛ البته چند ماهی است که سفارت انگلیس از این حالت که سوئد حافظ منافع آن باشد، خارج شده است . 

تخت روانچی در پاسخ به این سوال که گفته شده است سفارت انگلیس بازگشایی می شود اما خدمات کنسولی ارایه نخواهد داد؟ گفت: انتظار است سفارت بعد از این که بازگشایی می شود شروع به کار کند. 

معاون وزیر خارجه در پاسخ به سوالی درباره موضوع پرداخت خسارت به انگلیس نیز اظهار داشت: فعلا این بحث مطرح نیست و در موقع خود اگر لازم باشد صحبت می کنیم. 

*** هنوز مطلبی که بخواهیم بر روی آن به یک نتیجه خاص برسیم، مکتوب نشده است

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای درباره آخرین وضعیت مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 و اینکه آیا نگارش متن توافق نهایی آغاز شده است؟ گفت: هنوز زود است که بگوییم در چند روز آینده چه اتفاقی می افتد اما الان در میانه یک فرایند هستیم و این امکان وجود دارد که بتوانیم در انتهای این دور از مذاکرات نگارش را شروع کنیم و تا جایی که امکان دارد موضوعات را پیش برده و آن ها را مکتوب هم کنیم. 

تخت روانچی در پاسخ به این که تا کنون چیزی مکتوب شده است؟ گفت: هنوز مطلبی به این عنوان که بخواهیم بر روی آن به یک نتیجه خاص برسیم، مکتوب نشده است. 

***کانادا بر اساس واقعیت های موجود اظهار نظر کند

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان در واکنش به مواضع دولت کانادا درباره مساله هسته ای، مواضع این کشور را به دور از واقعیت و منطبق با مواضع صهیونیست ها دانست و گفت: بهتر است کانادا بر اساس واقعیت های موجود اظهار نظر کند. 

عراقچی: امیدواریم از فردا نگارش متن توافق جامع را آغاز کنیم

سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای با بیان اینکه مذاکرات ایران و گروه 1+5 در فضای «مثبت» و «سازنده» ادامه دارد، گفت: امیدواریم از فردا نگارش متن را شروع کنیم .

معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه سه شنبه شب به وقت محلی در جمع خبرنگاران رسانه های داخلی افزود: امیدواریم از فردا نگارش متن را آغاز کنیم اما نه از موضوعات مهم بلکه از چارچوب کلی و مقدمات آن. 

وی با تاکید بر اینکه طرفین با جدیت مذاکره می کنند، افزود: مثبت بودن فضا به معنای کوتاه آمدن از مواضع نیست و تا رسیدن به موضع مورد قبول دو طرف هنوز فاصله داریم و باید کار کنیم. 

عراقچی در عین حال گفت: امیدواریم در این دور از مذاکرات به متن اولیه برسیم اگر چه حاوی دهها و صدها جمله دارای اختلاف باشد. 

وی با بیان اینکه از روز گذشته تاکنون 12 تا 13 ساعت مذاکره در سطوح مختلف داشته ایم، تاکید کرد: امیدواریم چارچوب متن به دست آید و در مورد آن توافق شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین