کد خبر: ۲۴۹۰۵۳
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۳

آینده سیاسی خاتمی/خاتمی کمرنگ نمی‌شود

هسته اصلی اصلاح‌طلبی و محور‌هایی که در جریان اصلاح‌طلبی هستند، اصلا دنبال اینکه درون قدرت بروند و کسب مناصب کنند، نیستند بزرگان اصلاح‌طلب به جایگاه خود در جامعه واقف شده‌اند و می‌دانند که می‌توانند قدرت‌ساز باشند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: می‌گوید: «نه قصد داشتم و نه دارم و نه زمینه‌اش فراهم است که به قدرت بازگردم.» معتقد است: «ما نسلی هستیم که نباید دیگر به قدرت بازگردیم اما دوست داریم ارزش‌ها و معیارها حفظ شود و شخصیت‌هایی که نسبت به نظام، آرمان‌ها و سرنوشت ایران دغدغه بیشتری دارند روی کار بیایند و برای این موضوع تلاش می‌کنیم.» هرچند، چندین سال است عملا همین کار را می‌کند، نامزد ورود به قدرت رسمی نمی‌شود و تلاشی هم برای به‌دست‌آوردن آن نمی‌کند اما شاید هیچ‌گاه به این صراحت و شفافیت، به هواداران که در بزنگاه‌ هر انتخابات خواستار حضور او در قدرت هستند، پاسخ نداده است.
 
خاتمی در این مدت بیشتر از قبل به تئاتر و رفتن به اکران خصوصی فیلم‌های سینمایی و دیدار با اهالی فرهنگ و هنر پرداخته است و البته با فعالان سیاسی هم دیدارهای متعددی داشته و شورای مشورتی اصلاح‌طلبان هم حول محور او جمع شده‌اند. پیش از این؛ علی‌اکبر ناطق‌نوری صراحتا از بازنشستگی سیاسی خود سخن گفته بود؛ آیا خاتمی هم دنبال بازنشستگی سیاسی است یا جایگاه خود را در رهبری جنبش اصلاحات مشخص کرده و همچنان بدون تمایل به کسب قدرت، درصدد بهره‌گیری از پایگاه اجتماعی خویش برای تعمیق اصلاحات است. می‌خواهد از وضعیت «مربی- کاپیتان» خارج شود و با ایفای نقش « مربی» تمرکز بیشتری برای خود ایجاد کند.
با چندنفر از فعالان سیاسی در این رابطه به گفت‌وگو نشسته‌ایم:
 
خاتمی؛ مورد احترام همه
غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران

خاتمی شخصیتی وارسته دارد و به لحاظ شخصی علاقه‌ای به پست و منصب، مال و منال، موقعیت و تشویق ندارد. او برای این امور وارد کار و فعالیت سیاسی نمی‌شود، خاتمی برای ارزش‌های دیگری وارد فعالیت می‌شود. قبل از سال ۷۶ هم مرتب به ایشان مراجعه می‌شد که وارد گود شود اما با مناعت طبع آن را رد می‌کرد. حرف و سخن اخیر ایشان هم خواسته درونی خودش و ناشی از خصلت‌های وارسته اوست. او به قدرت وابستگی ندارد و نمی‌خواهد از طریق قدرت به امکاناتی دست یابد. باید تاکید کرد شرایط هم در انتخاب و تصمیم خاتمی موثر است. در مدت اخیر مدام شاهد آن بودیم که او را متهم می‌کنند که به دنبال بازگشت به قدرت و قدرت‌طلب است و به نظر می‌رسد این سخنان یک واکنش به این اتهام‌ها باشد. در صورتی که برای او ارزش‌ها، ملاک است. سخنان اخیر خاتمی حرف دلشان و بر ویژگی‌های شخصی او منطبق است اما این مدت دیدیم که برخی با اتهام‌زنی‌هایشان می‌خواستند جایگاه او را در بین مردم تضعیف کنند و چنین سخنانی که از جانب خاتمی مطرح شود کاملا درست است. نه تنها اصلاح‌طلبان که بیشتر شخصیت‌های معتدل و دلسوز نظام، به شخصیت او احترام می‌گذارند. به نظر من این حرف‌ها پاسخ و واکنش به افرادی است که می‌خواستند ایشان را تخریب کنند.

خاتمی کمرنگ نمی‌شود
مرتضی حاجی، وزیر آموزش‌وپرورش دولت اصلاحات

پس از آنکه آقای خاتمی از وزارت ارشاد کنار رفت، هیچ زمان اشتیاقی به تصدی مشاغل دولتی و حضور در قدرت از خود نشان نداد. در همان سال‌ها که در کتابخانه ملی مشغول بودند، از کار خود رضایت داشتند و در کنار آن کار دانشگاهی هم می‌کردند. مدت‌ها افراد و شخصیت‌های مختلف تلاش کردند تا آقای خاتمی را مجاب کنند که نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری را بپذیرند اما ایشان هرگز چنین تمایلی نداشتند. در دومین انتخابات ریاست‌جمهوری هم همچنان می‌گفت تمایلی به نامزدی در انتخابات ندارد اما با فشار قاطبه مردم و شخصیت‌های علمی و فرهنگی و سیاسی، با اشک ثبت‌نام کرد. آقای خاتمی هیچ‌گاه برای به دست آوردن قدرت شخصی تلاش نکرده است و این از روحیه فرهنگی‌اش نشات می‌گیرد. البته روحیه خاتمی این طور است که در برابر فشار افکار عمومی و به خصوص جوانان و شخصیت‌های برجسته ملی و فرهنگی کشور هم از خود یکدندگی نشان نداده؛ آنجا که با استدلال قانع شود که حضورش برای مصلحت کشور نیاز است، فداکاری ویژه‌ای از خود نشان داده و از چیزی مضایقه نکرده. حضور خاتمی در عرصه اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کشور کم‌رنگ‌تر از گذشته نخواهد بود و با تعهدی که نسبت به کشور و انقلاب دارد برای توسعه همه‌جانبه ایران احساس مسوولیت می‌کند. او می‌تواند از پایگاه اجتماعی خود در مقاطع مختلف مانند انتخابات استفاده کند.

خاتمی جامعه‌محور
محمدرضا خاتمی، نایب‌رییس‌مجلس ششم

سخن آقای خاتمی به این معنا نیست که ایشان از کلیات سیاست کناره‌گیری کنند. جبهه اصلاحات از تجربیات و ایده‌های ایشان استفاده خواهد کرد، او از دراختیارگذاشتن بینش، آگاهی و تجربه خود به جامعه دریغ نمی‌کند.

 آقای خاتمی قرار است سیاست جامعه‌محور را در پیش بگیرد نه قدرت‌محور را، ایشان تلاش خواهد کرد و محوری خواهد بود برای ورود افراد باصلاحیت به قدرت. خوشبختانه جریان اصلاح‌طلبی امروز جریانی است که مستقل از قدرت توانایی و اثرگذاری خود را نشان داده است.

هسته اصلی اصلاح‌طلبی و محور‌هایی که در جریان اصلاح‌طلبی هستند، اصلا دنبال اینکه درون قدرت بروند و کسب مناصب کنند، نیستند بزرگان اصلاح‌طلب به جایگاه خود در جامعه واقف شده‌اند و می‌دانند که می‌توانند قدرت‌ساز باشند.

 از این قدرت خود استفاده کنند و به این نتیجه رسیده‌اند که درون‌قدرت‌رفتن اعتبار آنها را افزایش نمی‌دهد بلکه توان آنها برای ایجاد تحول اساسی در جامعه را کاهش می‌دهد. حضور و نقش آقای خاتمی می‌تواند بسیار موثر باشد و در وحدت و کنارهم‌آوردن اصلاح‌طلبان طیف‌های مختلف نقش کلیدی و محوری را بازی کند.
 
منبع: شرق
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین