کد خبر: ۲۵۰۶۹۳
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۵
سالهای 84 تا 92 تکرار نمی‌شود

روحانی: هیچ بندزنی نمی‌تواند کاسه شکسته تحریم رابه حالت اول برگرداند

رییس جمهوری با بیان اینکه «سال های 84 تا 92گذشت و دیگر تکرار نمی شود»، گفت: دولت یازدهم خود را خادم مردم می داند و هیچ تصمیمی فردی و بدون شور و مشورت اتخاذ نمی کند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی امروز (سه شنبه) در آیین گرامیداشت روز صنعت و معدن در سالن اجلاس سران با بیان اینکه امروز تورم نقطه به نقطه به 14.7 درصد رسیده است، افزود: یعنی تورم نقطه به نقطه را از 44 درصد به زیر 15 درصد رسانده ایم و روند کاهشی نرخ تورم را در سال جاری ادامه خواهیم داد که این باید برای صاحبان حرف و کارآفرینان و صنعتگران ما اطمینان بخش باشد.



***حمایت در کنار رقابت نباشد، مخرب است

رییس شورای عالی اقتصاد اضافه کرد: بسیاری از کشورها صنعتی شدند به خاطر آن که صاحب منابع گاز بودند؛ بسیاری از کشورها صنعتی شدند به خاطر این که معادن غنی در اختیار داشتند.

رییس جمهوری افزود: بسیاری از کشورها صنعتی شدند چون در کنار آب های آزاد بودند و می توانستند با جهان خارج در ارتباط باشند، بسیاری از کشورها صنعتی شدند چون در منطقه جغرافیایی خاصی قرار گرفته بودند که می توانستند کشورهای مختلف را به یکدیگر متصل کنند.

روحانی اظهار داشت: بسیاری از کشورها صنعتی شدند به خاطر توسعه انسانی، داشتن دانشگاههای بزرگ، دانشکده های صنعتی اساتید و محققان و تلاشگران.

رییس جمهوری ادامه داد: اما کشوری که همه این ها را دارد، هم توسعه انسانی دارد و هم دارای بزرگترین مخازن گاز جهان و جزو کشورهای بزرگ دارنده مخازن نفت است، کشوری که دو هزار کیلومتر به آب های آزاد جنوب و حتی درشمال هم به نحوی متصل به آب های آزاد است، کشوری که می تواند از مزیت های تجاری برخوردار باشد، کشوری که می تواند شرق و غرب و شمال و جنوب را به هم متصل کند، و کشوری که آن همه نابغه، صاحب نظر، دانشجو، استاد، دانشگاه و مراکز تحقیقاتی دارد و بیش از نیم قرن است که سابقه حرکت صنعتی در این کشور وجود دارد، چطور هنوز نمی توانیم بگوییم ما صنعتی شدیم؟

روحانی با طرح این پرسش که «اشکال از کجاست؟» افزود: اشکال از برنامه اول یا دوم، حالا تا حدی به برنامه سوم ارفاق شد، چهارم یا پنجم؟

رییس جمهوری اضافه کرد: اشکال از برنامه ریزی دولت است؟ اشکال از قانون مجلس است؟ اشکال از سیاست های کلی و چشم انداز 20 ساله است؟

رییس شورای عالی اقتصاد تصریح کرد کلاه خودمان را یکبار قاضی کنیم و ببینیم اشکال از کجاست؟

رییس جمهوری افزود: می خواهم جمله ای بگویم، خواهش می کنم این جمله را گزنده تلقی نکنید، اگر انرژی را به قیمت جهانی تحویل، تولید دهیم، تولید کشور ما قدرت صادرات دارد؟

روحانی گفت: اگر دروازه های کشور را باز بگذاریم ، تعرفه و حمایت از تولید را کنار بگذاریم، تولید کشور ما توان رقابت با منطقه و جهان را دارد؟

وی خاطر نشان کرد: مگر می شود در یک کشور برای همیشه از صنعت حمایت کرد؟ نوزاد و نوجوان نیاز به حمایت دارد اما جوان بالغ توانمند رشیدی که بیش از 40 تا 50 سال از عمرش گذشته است باز هم نیاز به حمایت دارد؟

روحانی تاکید کرد: آن وقت می توانیم بگوییم این جوان در مسیر پیشرفت قرار می گیرد؟ بدانید اگر حمایت در کنار رقابت نباشد، حمایت مخرب است.

رییس جمهوری با بیان این که « چرابسیاری از صنایع ما بعد از 40 و 50 سال قدرت رقابت ندارند؟» گفت: تمام نامه هایشان به رییس جمهوری و دولت در این چند ماه این است اگر دو مرکز بزرگ در این صنعت وجود دارد، مبادا که مرکز سومی تاسیس شود؟ چرا؟ تا کی باید از یک صنعت حمایت شود؟ صنعت چگونه باید روی پای خود بایستد؟



*** مذاکرات برد - برد باید بین دولت و بخش خصوصی نیز باشد

روحانی ادامه داد: آنهایی که تجربه بلند و طولانی در تولید و صنعت دارند بیاییم باهم بنشینیم و گفت و گو کنیم ، مذاکرات برد-برد فقط با خارجی ها نیست،بین دولت و بخش خصوصی، دولت و تولید گر و قانونگذار باید مذاکرات برد-برد باشد.

وی با بیان اینکه باید ببینیم مشکل از کجاست؟ ما نیاز به سرمایه طبیعی، سرمایه انسانی و اجتماعی داریم، افزود: اگر سرمایه طبیعی ما نباشد، معادن ما و جایگاه جغرافیایی کشور ایران نباشد اتصال به آبهای آزاد جنوب نباشد و اگر این جاده و مسیر هوایی که کشور را به همه جا متصل می کند نبود، ما در مضیقه بزرگی بودیم.

رییس جمهوری در ادامه با اشاره به اهمیت توسعه انسانی در کشور گفت: اگر توسعه انسانی و این همه دانشجو و تحصیلکرده دانشکده و دانشگاه و مراکز فنی و حرفه ای نبود ما امروز دچار مشکل بودیم.

وی اضافه کرد: در کنار این سرمایه نیاز به سرمایه اجتماعی داریم باید به هم اعتماد داشته باشیم باید به آینده اعتماد داشته باشیم و همه به قانون احترام بگذاریم و ثبات و امنیت در کشور ببینیم.



*** دولت بدون مشورت و مطالعه تصمیم گیری نمی کند /تورم نقطه به نقطه به 14.7 درصد رسیده است


رییس شورای عالی اقتصاد تصریح کرد: باید مطمئن شویم دولت دولتی نیست که در یک جلسه و بدون مشورت و مطالعه تصمیم گیری کند باید مطمئن شویم که این دولت توانمند است و قادر است ثبات و آرامش را در بازار نگه دارد.

روحانی یادآور شد: شما امروز در موضوع تورم می بینید دولت به آنچه قول داده ، بدان عمل کرده است و اگر گفته تورم در سال 92 و ادامه آن در سال 93 قابل مهار است به آن عمل کرده است.

وی خاطرنشان کرد: امروز تورم نقطه به نقطه ما 14،7 درصد رسیده است یعنی تورم نقطه به نقطه از 44 درصد به زیر 15 درصد رساندیم. و این باید برای صاحبان حرف ما، کارآفرینان ما، و صنعتگران ما اطمینان بخش باشد.

روحانی با بیان اینکه روند کاهش تورم را در سال جاری ادامه خواهیم داد، اظهار داشت: در ماه خرداد قیمت مواد خوراکی نه تنها افزایش نداشت بلکه در مواردی کاهش هم داشته است. البته این خبر ممکن است برای کارآفرینان خوش نباشد ولی برای کل ملت ایران وایجاد ثبات خبر خوشی است .

رییس جمهوری در بخش دیگر از اظهاراتش گفت: نرخ تورم ماهانه ما به طور متوسط یک درصد یا زیر یک درصد بوده است به طوری که این رقم در خرداد ماه هشت دهم درصد و در بعضی ماهها یک درصد و در بعضی ماه ها 1،2 واحد درصد بوده است و این به معنای یک اطمینان به جامعه است که می خواهد تلاش کند و نوعی ثبات و حرکت معقولانه و کنترل شده به جلو داشته باشد.



*** اولین قدم برای شکستن رکود برداشته شده است


روحانی اضافه کرد: در ماه های اخیر همواره گفته می شود، وقتی رکود و تورم با هم توامان است، دولت هر کدام را که آغاز کند به دومی اعتراض می کنند؛ اگر به دنبال شکستن رکود بودیم می گفتند دولت همه اش به دنبال رکود است پس تورم چه می شود؟

رییس جمهوری افزود: ما با مشورت کارشناسانمان به این نظر رسیدیم که در زمانی که تورم بسیار فزاینده است و حرکتش سریع است و همزمان رکود هم داریم، در قدم اول باید تورم را مهار کنیم و در کنار آن برای شکستن رکود که البته سخت تر از مهار تورم است، اقدام کنیم.

وی اظهار داشت: امروز می توانیم بگوییم اولین قدم برای شکستن رکود برداشته شده است، این که وزیر صنعت اعلام کرد رشد تولید در خودروی سبک، فولاد، پتروشیمی و لوازم خانگی به معنای آن است که اولین قدم برای شکستن رکود برداشته شده است.

روحانی با بیان این که امروز در زمینه گاز و تولید نفت قدم های مهمی بر داشته شده است، گفت: چهار فاز پارس جنوبی تا پایان سال جاری و چهار فاز نیز در سال آینده به تولید خواهیم رساند؛ رشد تولید در نفت شر وع شده و ادامه پیدا می کند.

وی افزود: برای اجرای بند (ق)، وزیر نفت اعلام کرده است که سرمایه کافی برای تغییر همه وسایل گازسوز در اختیار گذاشته می شود؛ در بحث حمل و نقل و مترو این چنین است و ما ناچاریم یک سری خودرو با سوخت کم وارد کنیم؛ ما نمی توانیم مدام خواهش کنیم و بگوییم باید در زمینه خودرو یک حرکت سریع کیفی رخ دهد و این حرکت رخ ندهد.



*** هدف نهایی از صنعت، نفع مردم است

روحانی تصریح کرد: دولت باید در زمینه صنعت یک سری محدودیت ها ایجاد کند که این محدودیت ها به نفع کشور است؛ یک سری محدودیت ها وجود دارد که این محدودیت ها به ضرر است و باید برداشته شود؛ تعبیر کنم که بعضی از محدودیت ها عقلانی نیست و ناصحیح است و بعضی از محدودیت ها هم درست و هم عقلانی است.

وی اظهار داشت: در زمینه تولید، اگر پیچ و خم های غیرضرور برای دادن مجوز پیش پای ما باشد به معنای محدودیت های ناصحیح است و اگر در بخش هایی از سیستم اداری ما فساد وجود دارد به معنای محدودیت غلط و غیر عقلانی است و باید با آن مبارزه کنیم.

رییس جمهوری گفت: اگر رانت وجود دارد به معنای محدودیت های ناصحیح و غیر عقلانی است؛ اما یک سری از محدودیت ها، عقلانی و درست است؛ اگر ما برای صنعت محدودیت قایل می شویم برای سلامت هوا و مسایل زیست محیطی لازم و ضر وری است؛ هدف نهایی از صنعت، نفع مردم است.

رییس شورای عالی اقتصاد به استناد این آیه از قرآن کریم که اگر ما صنعت را به داود یاد دادیم، برای نفع مردم بود و برای نفع اجتماعی بود تا این صنعت بتواند شما را از سختی ها، مشکلات و رنج ها نجات دهد، گفت: صنعت باید به نفع مردم و جامعه تمام شود. اگر صنعتی است که محیط را آلوده می کند ما باید برای آن صنعت محدودیت قائل شویم و این محدودیت، ضروری است.

وی افزود: گاهی لازم است تکنولوژی تغییر کند، گاهی باید نوآوری بوجود بیاید؛ اگر محدودیت برای امنیت بالای مردم است، اگر در خودرو چیزی را برای امنیت جان مردم ضروری می دانیم ، این محدودیت، محدودیتی درست و ضروری است .

رییس جمهوری ادامه داد: اگر در جایی که امکان پذیر است خام فروشی نکنیم، محدودیت برای خام فروشی عقلانی و درست است و به ما ارزش افزوده می دهد.

روحانی خاطر نشان کرد: دولت در برخی از موارد باید به نفع جامعه و مردم و برای سلامت و امنیت مردم و نسل های آینده محدودیت ایجاد کند اما آنجایی که محدودیت ها مشکل آفرین است و مفید نیست، دولت باید در برابر آن محدودیت ها مقابله کند.

رییس جمهوری اظهار داشت: ما امروز در شرایطی هستیم که تولید ما با مشکلاتی مواجه است که وظیفه دولت است برخی از این مشکلات را حل کند.

روحانی افزود: ما باید فضای روابط خارجی را فضای مناسب قرار دهیم تا شما راحت تر بتوانید مواد اولیه وارد کنید، تکنولوژی وارد کنید و راحت تر در زمینه پولی و مالی تبادل داشته باشید.



*** هیچ بندزنی قادر به ترمیم کاسه شکسته تحریم نیست


رییس جمهوری تاکیدکرد: دولت در زمینه سیاست خارجی قدم های درستی را ظرف 11 ماه گذشته برداشته و شرایط را برای تولید مناسب تر کرده است.

روحانی افزود: ما دیدیم بخاطر برخی از مشکلات، تحریم توانست متاسفانه در برخی از بخش ها حتی در صنعت خودرویی که سابقه طولانی داشت، اثر بگذارد که امروز قدم هایی که در این زمینه برداشته شده و برخی از تحریم ها برداشته و برخی دیگر نیز برداشته خواهد شد.

وی اظهار داشت: باز هم به مردم قول می دهم کاسه تحریم شکسته شده است؛ هیچ کس و هیچ بندزنی قادر نیست این کاسه شکسته را به صورت اول بازگرداند.

رییس جمهوری تاکید کرد: ما به راه خود ادامه می دهیم و به همه دوستان، به همه ارزش مداران و عزیزان با زبان بسیار روان و آرام می گوییم ما انقلابمان را می شناسیم، ارزش هایمان را می دانیم، عزت ملی را پاس می داریم؛ خیلی غصه نخورید ما می دانیم چکار می کنیم.



*** تیم مذاکره کننده سبک و سیاق مذاکره را می داند

رییس جمهوری تاکید کرد: وزارت امور خارجه و تیم مذاکره کننده ما کاملاً تخصص لازم را برای حرف زدن در برابر 6 قدرتی که روبروی ما قرار گرفته اند می داند، سبک و سیاق مذاکره را می داند، تجربه کافی را دارد؛ می دانیم سخت است اما راه را تا موفقیت نهایی به حول و قوه الهی ادامه خواهیم داد.



***می خواهیم روابط دوستانه و برادرانه با همسایگانمان داشته باشیم


رییس جمهوری ادامه داد: ما روابطمان را با کشورهای همسایه مان نزدیک و نزدیک تر خواهیم کرد؛ اگر یکی دو، همسایه هم داریم که هنوز آنان تمایل نشان ندادند ما علامت لازم را برای یک رابطه خوب به آن ها داده ایم.

وی افزود: ما می خواهیم با همسایگانمان روابط دوستانه، برادرانه، با حسن همجواری و صمیمیت داشته باشیم و این را به نفع کشور و به نفع همسایگان و به نفع ملت های منطقه می دانیم.

روحانی خاطر نشان کرد: ما برای ایجاد ثبات، آرامش و جلوگیری از جنگ و اختلاف در این منطقه همه توان خودمان را به کار گرفته و می گیریم، می دانیم افراطی گری، خشونت، درشت گویی و دخالت در امر این به نفع هیچ کشوری نیست.

رییس جمهوری ادامه داد: ما روابط خوب، امنیت و ثبات منطقه را نه تنها برای صنعت کشور ما برای تولید بلکه برای آرامش مردم خود و منطقه ضروری می دانیم و این راه را همچنان ادامه خواهیم داد.

وی افزود: ما می دانیم برای آن که شاهد رونق در تولید باشیم، الان در شرایطی هستیم که دولت باید به بخش تولید کمک کند و ما این کار را انجام می دهیم.

وی با اشاره به این که بانک های ما در حد لازم توانمند نیستند، اظهار داشت: باید بانک های ما توانمند شوند، برای این کار ما جلسات متعددی را گذرانده ایم و پیش رو داریم، برای تامین آن چه که شما سرمایه در گردش می نامید، ما می دانیم که این کار ضرورت برای کارآفرینان و تولید ماست.

روحانی خاطر نشان کرد: ما بنا داریم تقسیم بندی کنیم، برای کمک به بخش تولید نمی توانیم همه را یکسان و یک چشم ببینیم، آنان که در سخت ترین شرایط کشور، در شرایط تحریم و مشکلات و در شرایطی که ارز پیدا کرد، توانستند خود را نگه دارند و به تولید و ارزش افزوده ادامه دهند؛ این ها اگر امروز برای رشد تولیدشان نیاز به کمک دارند این ها دارای اولویت هستند.

وی ادامه داد: اولویت دوم مربوط به بخش های تولید است که دچار مشکل شده اند، اما مشکل از درون نیست بلکه از بیرون به آنها تحمیل شده است، تولید کننده می خواست ماده اولیه را وارد کند مشکلی پیش آمده و نتوانسته، یا قطعه ای وارد کند، مشکل از وی نبوده بلکه اشکال از تحریم کشتیرانی یا بانکی بوده است.



***تشکیل کارگروهی ویژه برای رونق اقتصادی


روحانی همچنین درباره معوقات بانکی گفت: در برخی موارد، طرف مقصر نبوده باید آن را یاری کنیم و برخی از موارد هم مقصر بوده و کسی که مقصر است باید تاوان آن تقصیر را بپردازد.

وی ادامه داد: همه را نمی توان به صورت واحد نگاه کرد و ما باید تقسیم بندی و اولویت های اول، دوم و سوم را تعیین و کمک های خود را برمبنای اولویت ها تنظیم کنیم.

رییس قوه مجریه با تاکید بر این که اصل کمک به بنگاه های اقتصادی در شرایط فعلی ضروری است، گفت: هم فکری ما ضرورت دارد به این دلیل کارگروهی ویژه برای رونق بخشی و خروج از رکود تشکیل شده است.

روحانی با بیان این که این کارگروه درحال کار است، افزود: من از اقدامات انجام شده مطلع هستم، آنها در برخی از موارد اتفاق نظر و برخی موارد اختلاف نظر دارند.

وی تصریح کرد: ما در شورای هماهنگی اقتصادی، موارد اختلاف را بررسی می کنیم و امیدوارم تا پایان تیرماه بتوانیم این بسته حمایتی را برای رونق و شکستن رکود، عملیاتی و اجرایی کنیم.



***شرکت های چند ملیتی به شرط انتقال فناوری نوین به ایران بیایند


رییس جمهوری خاطرنشان کرد: دولت بر این اعتقاد که باید تولید قدم به قدم در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد، ثابت قدم است، البته تولید ما با تولیدهای دنیا متفاوت است.

روحانی همچنین اظهارداشت: برخی از بنگاه های اقتصادی بزرگ متولد شده اند اما برخی از آنها در 40 سالگی متولد شده ، برخی از تولدها نیز رشد نکرده است و درهمان نوجوانی، شیرخواری و قبل از مدرسه باقی مانده و دیگر رشد نکرده اند، البته در برخی از موارد حرکت مناسب داشته اند.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات در بخش خصوصی این است که از بنگاه کوچک قدم به قدم حرکت نکرده ایم تا به بنگاه بزرگ برسیم.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: بررسی بنگاه های بزرگ صنعتی در بسیاری از کشورها نشان می دهد 50 سال پیش یک کارگاه کوچک بوده اند، یعنی یک کارگاه کوچک 7 تا 8 نفره، امروز به یک کارخانه عظیم تبدیل شده و مراحل رشد را طی کرده و لذا می داند باید چه کاری انجام دهد و تجربه لازم را پیدا کرده است.

روحانی اظهار داشت: در کشور ما اینگونه نبوده است و دلایل خاص خودش را دارد، این که به هر دلیل صنعت ما دولتی و متکی به پول نفت بوده موردی است که شما بهتر می دانید؛ ما باید در این زمینه حرکت درست را انجام دهیم.

وی تاکید کرد: اگر شرکت های چند ملیتی وارد کشور می شوند، باید حواسمان را خوب جمع کنیم و به این شرط به ایران بیایند که فناوری جدید را وارد کنند و ما باید بتوانیم آن فناوری را بومی کنیم و دنبال نوآوری و برند ایرانی در تمامی زمینه ها باشیم.



***باید پرچم عظمت صنعت ایرانی را در قله ها به اهتزاز درآوریم

رییس جمهوری با یادآوری تاریخ صنعت در ایران گفت: ما ایرانی ها و مسلمانان صنعتگران بزرگی بودیم، بخش بزرگی از صنعت کاغذ، کاشی، منبت کاری، خاتم کاری، صنایع ظریف، صنعت فرش متعلق به ایران بود و در معماری صاحب سبک و سیاق بودیم.

روحانی تصریح کرد: ما ملت بزرگ و دارای تمدن بزرگی و توانمند هستیم.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین تاکید کرد: مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی، بخش خصوصی، صنعت و معدن ، همه دست به دست هم دهند و بازهم پرچم عظمت صنعت ایرانی را در صنایع ظریف و غیرظریف یک بار دیگر در قله ها به اهتزاز درآورند و این کار شدنی است.

روحانی خاطرنشان کرد: ما می توانیم و اراده لازم را برای این کار داریم، دست به دست هم دهیم و سرمایه های خود را داخل کشور کنیم.



***سال های 84 تا 92 دیگر تکرار نمی شود

رییس جمهوری در ادامه سخنان خود همچنین گفت: والله، بلا و تلا سال های 84 تا 92 گذشت و دیگر تکرار نمی شود.

این سخنان رییس جمهوری با تشویق حاضرین همراه شد. روحانی ادامه داد: دولت یازدهم خود را خادم مردم می داند و هیچ تصمیم فردی بدون مشورت و شور اتخاذ نمی کند و آن هم با شوراهای چندباره؛ و اگر تصمیمی را اعلام می کند و اشتباه بود، برای آنهایی که دولت را نقد کنند و فریاد بکشند که دولت اشتباه کرده است ما احترام و تواضع کرده و دست آنها را می بوسیم.



***راه و روش بانک ها باید اصلاح شود


رییس شورای عالی اقتصاد اظهار داشت: بازار سرمایه باید وارد عمل شود، بنگاه های بزرگ باید به سرمایه ها تکیه کنند و بانک های ما باید قدم به قدم دست از بنگاه داری بردارند، بانک ها باید امانت دار باشند و واسطه بنگاه های اقتصادی باشند.

روحانی با تاکید بر اینکه «می خواهم بگویم راه و روش بانک ها باید اصلاح شود»، تصریح کرد: بازار سرمایه ما باید فعال تر شود البته ما زمینه برای جذب سرمایه خارجی فراهم خواهیم کرد چرا که سرمایه داخلی برای همه طرح های پیش رو کافی نیست.

رییس جمهوری گفت: از ایرانی های که آن سوی آب هستند و سرمایه های خود را در کشورهای دیگر هزینه کرده اند، دعوت می کنیم برای سرمایه گذاری به ایران بیایند. ما آنچه که لازم است تهیه می کنیم،البته شما هم باید بخواهید.

روحانی افزود: آنچه در مسیر رشد صنعت لازم است دولت تصویب خواهد کرد و به صورت لایحه تقدیم خواهد شد.

رییس قوه مجریه تاکید کرد: امروز هیچ اختلاف نظری بین قوه قضاییه، دولت و مجلس در سیاست های چشم انداز 20 ساله، اقتصاد مقاومتی و برای هدف متعالی ما که شکستن رکود، ایجاد رونق و صنعتی کردن کشور است، وجود ندارد.

رییس جمهوری همچنین بر لزوم صنعتی شدن تاکید کرد و گفت:حتی برای اینکه آب را به باغستان ها برسانیم، باید صنعتی شویم،صنعت باید همه جا را فرا بگیرد و کشور، کشوری صنعتی شود.

روحانی افزود: این کار را به حول و قوه الهی با دست های پرتوان شما با بازوان پرتوان شما به ویژه مدیرانی که با سابقه هستند از سوابق و مدیریت آنها می توانیم استفاده کنیم. از آنهایی که سرمایه گذاری کرده اند وسرمایه گذاری خواهند کرد و از کارآفرینان باید استفاده شود.



***رشد ما در سال 93 باید مثبت شود

رییس شورای عالی اقتصاد تاکید کرد: ما نیاز به توسعه و رشد داریم.امسال یعنی سال 93 باید رشد ما مثبت شود. سال گذشته رشد ما مثبت نبوده است، سال قبل از آن (91) هم که همگی می دانید چه خبر بوده است. ما می گفتیم منفی 5.8 اما اخیرا بانک مرکزی با محاسبات دقیق گفته رشد کشور منفی 6.8 بوده است.

رییس دولت تدبیر و امید گفت: آن رشد منفی با آن تورم سال 91، سال 92 هم که در حال حرکت بوده ایم، انشاء الله سال 93 رشد ما مثبت خواهد بود و در مسیر رونق حرکت خواهیم کرد.

رییس دولت یازدهم عنوان کرد: برای این کار همه باید دست به دست هم دهیم به امید خدا این کار را انجام خواهیم داد و کشوری آباد و توسعه یافته پیش روی ایرانیان عزیز ما خواهد بود.

به گزارش ایرنا، رییس جمهوری در ابتدای این مراسم با تبریک روز صنعت به صنعت گران کشور افزود: ماه مبارک رمضان ماه، قیام و صیام، ماه نزول و بهار قرآن و ماه شب های عزیز قدر و ماه احترام به مولای متقیان علی علیه السلام و امام مجتبی(ع) را به همه شما تبریک عرض می کنم.

روحانی ادامه داد: همچنین روز صنعت و معدن، روز تلاش گران، تولید گران، صنعت گران، کارآفرینان و آن هایی که کشور را در مسیر توسعه و پیشرفت قرار داده اند و می دهند، صمیمانه تشکر می کنم و این روز را خدمت شما تبریک عرض می کنم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین