کد خبر: ۲۵۰۷۵۸
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۲

بررسی سرقت یک طرح در دولت احمدی نژاد در قوه قضاییه

این طرح به نام محمدحسین ذوالفقاری و سحر بختیاری در وزارت ارشاد ثبت می شود اما سازمان فضایی هم این طرح را به نام خودش در سازمان ثبت اختراعات ثبت کند. این در حالی است محمدحسین ذوالفقاری مدعی است 3 ماه زودتر از سازمان فضایی طرحش را ثبت کرده است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: پبام نو نوشت: ماجرای شکایت از سرقت یک طرح  علمی در سازمان فضایی دولت احمدی نژاد به روزهای حساسی رسیده است. طبق ادعای شاکیان اسناد ارائه شده برای رد  این شکایت  قابل قبول نبوده و و آنها  پس از دیدارهای بی ثمر با احمدی در دولت قبل و محمد شریعتمداری در دولت جدید  مصر به پیگری این پرونده است.

طبق روایتی  که در اختیار سایت پیام نو قرار گرفته است؛ ماجرای این شکایت  از ارائه طرح دانشجویی به نهاد ریاست جمهوری  در دولت  احمدی نژاد آغاز شد. محمدحسین ذوالفقاری به عنوان صاحب طرح، آن را عنوان پروژه ای ملی شامل مجموعه زیستی در فضا و ساختار و مکانیسم های اجرایی سازمان فضایی و همچنین شکل عملکرد سازمان به لطف الله فروزنده معاون منابع انسانی احمدی نژاد امانت داد تا درباره آن اظهار نظر شود. طرح با این شرط به فروزنده تحویل می شود که جهت حفظ امنیت حقوق طراح به سازمان فضایی برده نشود و خارج  از این سازمان  بررسی شود. علی رغم این شرط اما طرح به سازمان فضایی ابلاغ می شود.

در عین حال منابع انسانی و سازمان فضایی طی نامه ای رسمی خطاب به طراح، طرح ارائه شده از سوی وی را فاقد پشتوانه کار‌شناسی و قابلیت بهره‌برداری ارزیابی می کند.

ثبت اختراع به اسم سازمان فضایی

این طرح به نام محمدحسین ذوالفقاری و سحر بختیاری در وزارت ارشاد  ثبت می شود  اما سازمان فضایی هم این طرح را به نام خودش در سازمان  ثبت اختراعات ثبت کند. این در حالی است محمدحسین ذوالفقاری مدعی است ۳ ماه زودتر از سازمان فضایی طرحش را ثبت کرده است.

با توجه به اینکه محمدحسین ذوالفقاری و سحر بختیاری خودشان را صاحبان اصلی طرح می دانند از سازمان فضایی شکایت می کنند.

این شکایت از حمید فاضلی شوهر خواهر اسفندیار رحیم مشایی و رییس وقت سازمان فضایی، لطف الله فروزنده و محمود احمدی نژاد انجام می شود اما با برخی توصیه ها  شاکیان تصمیم می گیرند محمود احمدی نژاد را از لیست شکایت شوندگان خارج کند تا سریع تر به پرونده رسیدگی شود.

شکایت علیه حمید فاضلی رئیس سابق سازمان فضایی که هم اکنون هم معاون سازمان فضایی است، و لطف الله فروزنده  به اتهام  سرقت طرح و خیانت در امانت مطرح می شود.

 دیدارهای بی نتیجه؛ از احمدی نژاد  تا شریعتمداری

ذوالفقاری مدعی  است پس از مطرح شدن این شکایت،  تهدید می شود از ادامه شکایت صرف نظر کند. با تداوم پیگیری که توسط  ذوالفقاری  صورت می گیرد وی موفق می شود با محمود احمدی نژاد دیدار داشته باشد. این ملاقات ها با شماره های ۸۶۱۶۴۷ و ۱۸۸۶۳۲ در دفتر نهاد ریاست جمهوری وجود دارد؛ دیدارهایی که نتیجه ای هم در پی نداشته است.

پس از انتخاب دکتر حسن روحانی به عنوان رییس جمهور ذوالفقاری  به  پیگیری هایش ادامه می دهد  و رایزنی هایی هم با محمد شریعتمداری و همچنین اکبر ترکان انجام می دهد. این رایزنی ها هم بی نتیجه می ماند.

از کمیسیون حقوقی مجلس تا معاونت حقوقی ریاست جمهوری

پیش از آنکه طرح به قوه قضاییه برود، ذوالفقاری از کمیسیون حقوقی قضایی مجلس هم درخواست کمک می کند. ابوالفضل ابوترابی عضو کمیسیون حقوقی قضایی در مورد پرونده سازمان فضایی به خبرنگار پیام نو می گوید: « این پرونده  طبیعتا نمی تواند کمیسیون حقوقی قضایی رسیدگی شود اما کمیسیون اظهارات طراح را شنیده و این اظهارات را همراه پرونده برای اظهار نظر و حل اختلاف به الهام امین زاده که معاون حقوقی رئیس جمهور هستند، ارسال شده است. مضاف بر اینکه درخواست وقت ملاقات برای ایشان درخواست شد  که متاسفانه معاون حقوقی رئیس جمهور اعلام کردند به دلیل عدم همراهی نماینده، وقت داده نمی شود» ابوترابی در مورد لغو ملاقات گفت: « معاون حقوقی رئیس جمهور گفته بود کسی که کار به این مهمی دارد، حتما بایستی با نماینده قانونی حضور داشته باشد تا کارشان سریع تر انجام بشود.»

عضو کمیسیون حقوقی قضایی مجلس در مورد نحوه رسیدگی معاون حقوقی به چنین پرونده هایی به پیام نو  می گوید: « رسم بر این است که دیدارهای دوطرفه ای در حضور معاون حقوقی رئیس جمهور انجام می شود که  معمولا  خانم امین زاده بین طرفین وساطت می کنند و به نحوی حل اختلاف می کنند تا توافق انجام شود.»

انتظار برای صدور قرار مجرمیت

به گزارش  خبرنگار پیام نو طبق اطلاعات به دست آمده شعبه ۱۲ دادسرای عمومی و انقلاب در حال پیگیری این پرونده است.  قاضی پرونده را به مرحله کارشناسی فرستاده است تا ارزش مالی استفاده ای که از این طرح شده است مشخص شود تا در صورت نیاز بر اساس آن قرار مجرمیت صادر شود.

طبق ادعای ذوالفقاری اسنادی که سازمان فضایی در خصوص این پرونده به دادگاه تحویل داده است اصولا مرتبط به این پرونده نبوده است  واین موضوع در دادگاه با مشخص شدن تفاوت اسناد ثابت شد. دومین نکته مسئله ثبت اسناد بود که سازمان فضایی در آن دوره مدعی بود طرح نمونه خارجی دارد و با استفاده از نمونه خارجی الگو برداری شده است. جالب اینجاست این ادعا در حالی مطرح شده است که اگر مسئله نمونه برداری از الگوی خارجی در میان باشد، طرح به دلیل عدم نوآوری غیرقابل ثبت می شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین