کد خبر: ۲۵۱۰۱۰
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۵
مذاکرات وین 6؛ تلاش برای رسیدن به توافق جامع

پایان مذاکرات دوجانبه ایران و آمریکا

ششمین دوره از مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 از روز دوشنبه با دیدار دوجانبه و سه جانبه میان کشورهای1+5 و ایران آغاز شد. هیأت‌های مذاکره کننده ایران و 1+5 صبح روز پنج شنبه در دومین روز مذاکرات در مقر سازمان ملل در وین نشست عمومی برگزار کردند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: عصر روز چهارشنبه یازده تیرماه محمد جواد ظریف با نمایندگان چین و روسیه دیدار و سپس دیداری کوتاه و دوجانبه با کاترین اشتون داشت و پس از آن حدوداً دو ساعت از حضور اشتون ، ظریف هیأت آمریکای به سرپرستی ویلیام برنز برگذار کرد.

همچنین از صبح روز پنج شنبه قرار است پس از نشست عمومی ایران و 1+5 دیدارهای دوجانبه و چند جانبه میانه هیأت ها برگزار شود در همین چارچوب بعد از نشست عمومی قرار است ایران و آمریکا به طور دوجانبه با یکدیگر گفت‌وگو کنند و پس از آن دیدارهای دو و سه جانبه دیگر با سایر کشورها برگزار خواهد شد.

به گزارش ایسنا، این دوره از مذاکرات بر اساس توافق ژنو آخرین دور مذاکرات است. دو طرف سعی دارند مدت زمان تعیین شده (29 تیرماه) مذاکرات را به سرانجام برسانند در عین حال برخی کارشناسان و تحلیل‌گران معتقدند به زمان بیشتر از این مدت برای به رسیدن به توافق جامع نیاز است.

پایان نشست افتتاحیه وین 6

نشست افتتاحیه ششمین دور از مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 که از ساعت 9 صبح امروز به وقت وین با حضور ظریف و اشتون و نمایندگان کشورهای گروه 1+5 در مقر سازمان ملل آغاز شده بود بعد از حدود یک ساعت به پایان رسید.

به گزارش ایرنا، بعد از انجام مذاکرات رسمی و عمومی هیات های مذاکره کننده ایران و 1+5 از ساعت 10 و 30 دقیقه به وقت وین دیدار سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر امور خارجیه با هیات مذاکره کننده آمریکایی در محل هتل کوبورگ آغاز شده است. 

ششمین دور از مذاکرات هسته ای وین موسوم به وین 6 از روز گذشته با دیدارهای دوجانبه و سه جانبه وزیر امور خارجه ایران در پایتخت اتریش آغاز شد و محمد جواد ظریف در دو دیدار جداگانه ابتدا با خانم کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی و مسئول گروه مذاکره کننده 1+5 درخصوص روند ادامه گفت وگو های هسته ای تبادل نظر کرد.

دیدار سه جانبه ظریف ، اشتون و ویلیام برنز معاون وزیر امور خارجه آمریکا که از مرحله قبلی مذاکرات هسته ای به هیات مذاکره کننده آمریکایی پیوسته است ، دومین برنامه کاری ظریف در روز چهارشنبه بود که در این دیدار طرفین درخصوص محورهای مطرح در مذاکرات وین 6 گفت و گو کردند.

ظریف قبل از آغاز دیدارهای دوجانبه و سه جانبه خود در اولین روز از مذاکرات وین 6 در گفت و گو با خبرنگاران تاکید کرده بود که نمایندگان ملت ایران با آمادگی کامل برای دستیابی به توافق جامع هسته ای به وین آمده اند اما دستیابی به این هدف درصورتی خواهد بود که طرف مقابل نیز اراده سیاسی برای انجام این کار را داشته باشد.

رییس دستگاه دیپلماسی ایران خاطر نشان کرد: هر زمانی که انتظارات بیش از اندازه و زیاده خواهی در مذاکرات باشد، این مانع پیشرفت خواهد شد و این اصل کار است .

ظریف با تاکید بر اینکه ما در مذاکرات هیچ چیزی بیشتر از حقوق خود نمی خواهیم ، تصریح کرد: ما آمادگی داریم که نگرانی های بین المللی را هم برطرف کنیم اما معتقدیم که تحمیل راه مذاکره نیست و هیچوقت به تحمیل تن نداده ایم؛ در این دور از مذاکرات نیز تحمیل را نخواهیم پذیرفت .

وزیر امور خارجه ایران همچنین در پیام ویدیویی که امروز منتشر کرده است، با اشاره به آغاز ششمین دور از مذاکرات هسته ای به میزبانی وین ، گفت : در طول سه هفته آینده تا تاریخ 20 جولای فرصتی منحصر به فرد داریم تا تاریخ ساز باشیم . تا به توافقی جامع درمورد برنامه هسته ای ایران دست یافته و به بحران غیر ضروری که ما را از پرداختن به چالش های مشترکی نظیر رخداد های وحشتناک چند هفته گذشته در عراق باز داشته پایان دهیم.

ظریف در ادامه با تاکید بر اینکه در کنار همکاران خود در وین تمام تلاشش را برای رسیدن به راه حل منطقی و پایدار بکار خواهد بست ، افزود: ما داریم تلاش می کنیم تا به توافقی دست یابیم نه یک توافق خوب یا توافقی بد بلکه توافقی عملی و پایدار و هر توافقی اساسا نتیجه درک مشترک و نه تحمیل مواضع یک طرف و طرف دیگر است.

ظریف: گمازنی‌ رسانه‌ها درباره نتیجه مذاکرات را نباید جدی گرفت

همچنین ظریف در صفحه فیسبوک خود نوشت:

«دور جدید مذاکرات از دیروز شروع شد و در دو هفته آینده به صورت فشرده ادامه خواهد داشت. با توجه به پیچیدگی و بهم پیوستگی موضوعات متعددی که برای رسیدن به تفاهم جامع باید مورد توافق قرار گیرند، واقعا دشوار است نتیجه مذاکرات را پیش‌بینی کرد و گمانه‌زنی‌های برخی رسانه‌ها به ویژه در غرب را نباید چندان جدی گرفت چون بیشتر از تحلیل و خبررسانی تلاش‌شان برای فضاسازی و تاثیرگذاری بر مذاکرات است.

آن‌چه می‌توانم به شما اطمینان دهم این است که من و همکارانم تمام تلاش خود را برای رسیدن به راه حل منطقی و پایدار بکار خواهیم گرفت و در این مسیر دشوار بیش از همیشه به حمایت و به ویژه به دعای خیر شما در این ماه رحمت نیازمندیم.»

مایکل مان: ممکن است هیات‌های مذاکره کننده برای مشورت به پایتخت‌ها بروند

سخنگوی کاترین اشتون ، گفت: ممکن است نیاز باشد هیات های مذاکره کننده از ایران و گروه 1+5 برای مشورت های بیشتر به پایتخت های خود مراجعت کرده و بعد از چند روز دوباره برای ادامه مذاکرات به وین بازگردند.

به گزارش ایرنا، مایکل مان ظهر پنج شنبه به وقت وین در نشست خبری به خبرنگاران در مرکز رسانه ای مقر سازمان ملل در سخنانی افزود: «ششمین دور از مذاکرات هسته ای از روز گذشته با دیدار دو جانبه آقای ظریف و خانم اشتون و همچنین ملاقات سه جانبه ظریف اشتون و ویلیام برنز آغاز شد.»

سخنگوی اشتون افزود: صبح امروز و در دومین روز از حضور هیات های مذاکره کننده هسته ای در وین نشست عمومی و افتتاحیه رسمی مذاکرات با حضور نمایندگان همه هیات های مذاکره کننده برگزار شد و در ادامه نیز دیدارهای دو جانبه و چند جانبه هیات های مذاکره کننده برای نزدیک تر کردن دیدگاه ها انجام خواهد شد.

به گفته مایکل مان در نشست عمومی روز پنج شنبه ، نمایندگان هیات های ایران و 1+5 دیدگاه های خود را درمورد اینکه روند مذاکرات طی روزهای آینده چگونه باشد مطرح کرده اند.

وی خاطرنشان کرد: در دیدارهای دو جانبه که طی ساعت ها و روزهای آینده برگزار می شود نیز طرفین درمورد عناصر اصلی مذاکرات گفت و گو خواهند کرد.

مایکل مان همچنین از دیدار خانم اشتون به نمایندگان هیات های 1+5 در طول امروز ) پنج شنبه ( خبر داد و افزود: در این نشست کشورهای 1+5 دیدگاه های خود را هماهنگ کرده و به هم نزدیک می کنند.

مایکل مان با بیان اینکه تلاش همه در 1+5 این است که تا قبل از پایان 20 جولای به توافق جامع و نهایی دست یابیم ، افزود: امیدواریم ایران نیز همین هدف ر ادنبال کند.

به گفته مایکل مان، کاترین اشتون در این مرحله از مذاکرات همچنین دیداری هم با مدیر کل سازمان بین المللی انرژی اتمی داشته و با یوکیو آمانو درمورد نقش این سازمان در پرونده هسته ای ایران گفت و گو کرده است .

سخنگوی اشتون در پاسخ به سوالی درخصوص محدودیت های ایجاد شده برای ورود خبرنگاران به محوطه لابی هتل کوبورگ محل اقامت هیات های مذاکره کننده هسته ای برای انجام مصاحبه با اعضای هیات ها، گفت: این تصمیم به خاطر برخی از مسائل امنیتی اتخاذ شده و هدف از آن تامین امنیت محل مذاکرات هیات های مذاکره کننده بوده است.

سخنگوی اشتون در عین حال تاکید کرد که تلاش خواهد کرد تا خبرنگاران نیز بتوانند بدون مشکل به فعالیت حرفه ای خود بپردازند.

مایکل مان همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص مدت زمان حضور هیات های مذاکره کننده در وین و اینکه آیا تا 20 جولای خانم اشتون و سران هیات ها در وین حضور خواهند داشت ، گفت: هنوز چیزی به طور دقیق مشخص نیست اما ممکن است هیات ها در مقطعی به پایتخت های خود باز گردند تا پس از انجام مشورت های مورد نیاز دوباره بعد از چند روز به وین آمده و مذاکرات را ادامه دهند برای دستیابی با توافق جامع تا قبل از 20 جولای اما اینکه این رفت و آمد های احتمالی دقیقا چه روزی باشد معلوم نیست و خانم اشتون نیز تا هر زمانی که لازم باشد در وین حضور خواهد داشت.

پایان مذاکرات دو جانبه ایران و آمریکا

دیدار و مذاکرات دو جانبه سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونین وزیر امور خارجه ایران با هیات مذاکره کننده آمریکایی که از ساعت 11 و 30 دقیقه به وقت وین در هتل کوبورگ آغاز شد بعد از بالغ بر دو ساعت بحث های سنگین و فشرده به پایان رسید و هیات مذاکره کننده ایرانی ملاقات با هیات اروپایی را در ساعاتی دیگر پیش رو خواهد داشت .

به گزارش ایرنا، در دومین روز از مذاکرات هسته ای وین 6 ابتدا هیات های مذاکره کننده هسته ای ایران و 1+5 نشست عمومی و افتتاحیه را در مقر اروپایی سازمان ملل متحد برگزار کردند و بدنبال آن نشست های دو جانبه و چند جانبه هیات ها برای تبادل نظر و نزدیک تر کردن دیدگاه ها در نگارش متن توافق جامع در دستور کار قرار گرفته است .

عراقچی و تخت روانچی به عنوان دو مذاکره کننده کشورمان بعد از ملاقات و گفت و گوی دو جانبه با هیات آمریکایی خود را برای ملاقات با هیات اروپایی آماده می کنند.

دیدار با هیات روسی نیز بعد از دیدار ساعت 15 با هیات اروپایی انجام می گیرد؛ مذاکره کنندگان کشورمان در ساعت 17 با هیات روسی ملاقات می کنند.

همچنین به گفته مایکل مان ، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی ، خانم کاترین اشتون نیز نشست با نمایندگان کشورهای عضور گروه 1+5 را برای بعد از ظهر پنج شنبه خود برنامه ریزی کرده است .

نشست را هماهنگی بیشتر 1+5 و نزدیک تر کردن دیدگاه درمورد روند ادامه مذاکرات برای دستیابی به توافق جامع تا قبل از 20 جولای عنوان کرد.

وزیر امور خارجه ایران در پیام ویدیویی خود خود درمورد ششمین مرحله مذاکرات هسته ای به عنوان آخرین دور از گفت و گو ها تا قبل از 20 جولای و پایان فرصت تعیین شده در توافق ژنو برای دستیابی به توافق جامع هسته ای، از طرف ملت ایران تاکید کرده است : ما آماده ایم با تمهیداتی قاطع تضمین کنیم که برنامه هست های ایران همواره صلح آمیز می ماند.

ظریف تاکید کرد: هنوز برای پایان دادن به این افسانه که ایران بدنبال ساخت سلاح اتمی است فرصت باقی است و ما برای اثبات این ادعای خود سابقه ای 250 ساله از عدم تجاوز گری داریم.

رییس گروه مذاکره کننده ایران تصریح کرد: دولت من به پایان دادن به این بحران غیر ضرور تا 20 جولای متعهد است و امیدوارم همتایان من نیز اینطور باشند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین