کد خبر: ۲۵۱۵۱۰
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۹
حاشیه های تاسیس دانشگاه ایرانیان

اصرار به فعاليت دانشگاهی بدون مجـوز/فعالیتی به سبک دولت دهـم

تنها برگ برنده این روزهای دانشگاه منتسب به محمود احمدی‌نژاد مصوبه و مجوز اصولی است که بانیان آن در دولت گذشته از شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای گسترش وزارت علوم گرفته اند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بانیان دانشگاه ایرانیان در حالی اصرار به پذیرش دانشجو و شروع به کار دارند که این دانشگاه از نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم همچنان فاقد شرایط و مجوز قانونی برای ادامه کار است.

روزنامه اعتماد با بیان این مطلب در ادامه نوشت: تنها برگ برنده این روزهای دانشگاه منتسب به محمود احمدی‌نژاد مصوبه و مجوز اصولی است که بانیان آن در دولت گذشته از شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای گسترش وزارت علوم گرفته اند: مجوزی که در حال حاضر اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید دارند صدور آن منوط به کسب مجوزهای قبلی این دانشگاه از آموزش عالی و وزارت علوم بوده است.

در حالی که طی روزهای گذشته عنوان می شد بررسی پرونده دانشگاه ایرانیان در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار دارد، اعضای این شورا تاکید دارند این موضوع فعلا به شورا ارتباطی پیدا نمی کند و در دستور کار شورا قرار ندارد. یکی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت وگو با «اعتماد» می گوید: مصوبه پیشین برای این دانشگاه از سوی شورا تنها به این معنی بوده که دانشگاه ایرانیان به صورت یک موسسه غیرانتفاعی در تهران دایر شود.

به گفته این عضو شورا این مجوز منوط به این بوده که این دانشگاه مجوزهای قبلی را از آموزش عالی گرفته باشد. در مقابل مسوولان وزارت علوم، همچنان دلایل آیین‌نامه‌ای و مقرراتی خود را برای غیرقانونی بودن فعالیت این دانشگاه با شرایط و وضعیت فعلی دارند.

سیدحسین حسینی، مدیرکل دفتر گسترش وزارت علوم در گفت وگو با «اعتماد» در مورد آخرین وضعیت این دانشگاه می گوید: بخشی از مسائل دانشگاه ایرانیان بر می گردد به مجوزی که این دانشگاه از شورای عالی انقلاب فرهنگی گرفته است.

به گفته حسینی وقتی ترکیب اعضای هیات موسس این دانشگاه از سوی مسوولان دولت پیشین معرفی می شود، یکی از اعضا که وزیر علوم وقت بوده، هنگام امضای اساسنامه استعفا می دهد. براساس اساسنامه، هیات موسس باید حداقل پنج نفر عضو داشته باشد. علاوه بر این براساس مقررات، یکی از اعضای هیات موسس موسسات غیردولتی باید روحانی باشد: این در حالی است که در لیست اعضای معرفی شده از سوی این شورا فرد روحانی وجود ندارد. این بخشی از اشکالات اساسنامه‌ای دانشگاه ایرانیان است. اما بخش دوم مشکلات دانشگاه ایرانیان بر می گردد به مجوز اصولی که این دانشگاه گرفته است.

در دوران مدیریت قبلی وزارت علوم مسوولان دانشگاه ایرانیان از معاونت آموزشی وقت موفق به اخذ مجوز اصولی می شوند. اما این مجوز اصولی به این معنا بوده که تنها به بانیان اجازه داده شده تدارکات لازم برای اجرای رشته ها و راه اندازی دانشگاه را ببینند: به گفته مسوولان وزارت علوم مجوز اصولی مقدمه گرفتن مجوز قطعی برای این دانشگاه بوده و مسوولان دانشگاه ایرانیان در این مرحله با گرفتن مجوز اصولی تاسیس باید شرایط و امکانات را برای گرفتن مجوز قطعی تدارک می دیدند و به دفتر گسترش وزارت علوم اعلام می کردند تا موفق به اخذ مجوز شورای گسترش شود.


چرا فعالیت دانشگاه ایرانیان غیرقانونی است

از نظر وزارت علوم اساسا مجوز اصولی برای این موسسه ایراد دارد چرا که هیچ یک از دانشگاه ها و موسسات کشور و حتی دانشگاه تهران با بیش از 80 سال سابقه چنین مجوزی ندارد. دانشگاه ایرانیان موظف بوده بعد از گرفتن مجوز اولیه، برای هر رشته اعضای هیات علمی و امکانات دانشگاه را معرفی کند که این کار نیز تاکنون از سوی مسوولان این دانشگاه صورت نگرفته است. علاوه براین مسوولان دانشگاه ایرانیان قبل از ارجاع به دفتر گسترش وزارت علوم و گرفتن مجوز این دانشگاه، باید از دفتر موسسات غیرانتفاعی مجوز نهایی را می گرفتند. در حالی که به گفته مسوولان وزارت علوم دفتر موسسات غیرانتفاعی تاکنون چنین دانشگاهی را به شورای گسترش معرفی نکرده است. بدین ترتیب آنچه در دولت قبلی در شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد این دانشگاه تصویب شده است، صرفا یک مجوز اصولی بوده که براساس آن به محمود احمدی نژاد اجازه داده شده در تهران اقدام به تاسیس دانشگاه غیرانتفاعی کند.

به گفته مسوولان وزارت علوم، بانیان این دانشگاه حتی نام این دانشگاه را هنوز به تصویب نرساندند و صرفا یک عنوان کلی را برای اخذ مجوز عنوان کرده اند.

ایراد دیگر دانشگاه ایرانیان از نظر مسوولان وزارت علوم این دوره در گفت وگو با «اعتماد» به نحوه پذیرش دانشجو برمی گردد. آخرین موضع‌گیری‌ها از سوی مسوولان و نزدیکان رییس دانشگاه ایرانیان به صحبت های غلامحسین الهام، سخنگوی دولت دهم برمی‌گردد: الهام طی روزهای گذشته از شروع به کار دانشگاه ایرانیان خبر داد و داوطلبان را برای ثبت نام به سایت دانشگاه ارجاع داد: سایتی که آخرین اخبار بارگذاری شده روی خروجی آن به اسفند 92 برمی گردد و هیچ خبری از رشته و شیوه ها و مقررات پذیرش دانشجو در آن نیست. این در حالی است که در همه دانشگاه ها چه غیرانتفاعی، چه دولتی روال پذیرش دانشجو از طریق سازمان سنجش است.

به گفته مدیرکل دفتر گسترش وزارت علوم حتی دانشگاه پیام نور هم در آزمون های فراگیر بدون کنکور از طریق سازمان سنجش اقدام به پذیرش دانشجو می کند. بنابراین اقدام به پذیرش دانشجو در این دانشگاه، براساس مقررات آموزش عالی خلاف قانون است. در حال حاضر مدیرکل دفتر گسترش وزارت علوم به «اعتماد» می گوید اگر دانشگاه ایرانیان می خواهد به طور قانونی به فعالیت خود ادامه دهد و مجوز قطعی وزارت علوم را برای ادامه کار بگیرد، موظف است برای هر رشته اعضای هیات علمی را از طریق پورتال دفتر گسترش آموزش عالی به ثبت برساند و به طور جدا مجوز لازم را اخذ کند چرا که مجوز تام برای هیچ رشته یی تاکنون صادر نشده است.


حاشیه های تاسیس دانشگاه ایرانیان

درخواست تاسیس دانشگاه ایرانیان اولین بار در آبان ماه 1389 توسط محمدشریف ملک زاده و در مراسم رسیدگی به امور ایرانیان خارج از کشور مطرح شد. اردیبهشت ماه سال 1390، شورای عالی انقلاب فرهنگی «موافقت اصولی» خود را با تاسیس «مرکزی در تهران» به ریاست محمود احمدی نژاد اعلام کرد. در ادامه این روند شورای گسترش وزارت علوم در سال 1390 اعلام کرد این دانشگاه موفق به اخذ موافقت اصولی از این شورا شده است. اما شورای عالی انقلاب فرهنگی در اولین روز پس از پایان کار دولت دهم، اعلام کرد که با تاسیس این دانشگاه موافق نیست و علت آن نیز حضور اسامی اسفندیار رحیم مشایی و حمیدرضا بقایی در فهرست اعضای هیات موسس دانشگاه است: زیرا بر اساس مقررات وزارت علوم، هر دانشگاه غیر انتفاعی باید ؟ تا ؟ عضو هیات علمی داشته باشد. این موسسات موظفند در چارت سازمانی خود، از سه عضو هیات علمی با مرتبه استادیاری به بالا و یک روحانی واجدالشرایط بهره ببرند. در آن زمان اعلام شد بنابراین اسفندیار رحیم مشایی که هم اکنون دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق بین الملل دانشگاه پیام نور است، فاقد صلاحیت عضویت در هیات موسس دانشگاه است. اما بخش عمده حاشیه های پیرامون دانشگاه ایرانیان علاوه بر چالش های قانونی و اصولی این دانشگاه به 16 میلیارد تومانی برمی گردد که همزمان با روز تحلیف رییس دولت یازدهم از خزانه برداشت شد.

محمود احمدی نژاد در آخرین مصاحبه تلویزیونی خود با اعلام شماره حساب از مردم خواست برای ادامه کار این دانشگاه کمک نقدی کنند. چند روز بعد از آن اسنادی از برداشت پول از خزانه به اسم این دانشگاه و بانیان آن از جمله محمود احمدی نژاد و حمید بقایی منتشر شد. مسوولان دولت یازدهم بلافاصله برداشت این پول از خزانه را غیرقانونی و مجرمانه دانستند و خواستار بازگشت آن به خزانه شدند. با این وجود حمید بقایی از اعضای هیات موسس دانشگاه ایرانیان کمک انجام شده را طبق قانون و براساس مصوبه دولت عنوان کرد. نهایتا بعد از حاشیه ها و بگومگوهای فراوان 16 میلیارد تومان به خزانه برگشت داده شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین