کد خبر: ۲۵۲۰۳۷
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۹

جنجال بر سر کیفیت سیگارهای تولید داخل+پیشنهاد رمزی

در حالی برخی از نمایندگان مجلس ظرف چند هفته گذشته از پایین بودن کیفیت سیگارهای تولید داخل انتقاد کرده‌اند که در همین حال سرپرست مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور کلی‌گویی در زمینه کیفیت سیگارهای تولید داخل را درست نمی‌داند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: علی‌اصغر رمزی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، در پاسخ به این سوال که دلیل کیفیت پایین سیگارهای تولید داخل چیست؟ اظهار کرد: به نظر من نباید در این باره کلی‌گویی کنیم. کیفیت دستگاه‌ها و ماشین‌آلات تولید سیگار در ایران با دستگاه‌های خارجی یکی بوده و نظارت‌ها هم یکسان است و به نظر من کیفیت سیگار عمدتا به فرمول ترکیبی خرمن‌ها مربوط است.

او با اشاره به اینکه اگر در تولید سیگار از فرمول ترکیبی مناسبی برای خرمن‌ها استفاده شود قطعا کیفیت سیگار نیز افزایش می‌یابد، گفت: وظیفه شرکتهای تولیدکننده سیگار داخلی از جمله شرکت دخانیات ایران تقویت بخشهای تحقیق و توسعه به منظور ارتقای کیفیت سیگار تولید داخل است.

رمزی با بیان اینکه از نظر من سیگار تولید داخل چیزی از سیگار خارجی کم ندارد، اضافه کرد: مباحثی که درباره کیفیت سیگار تولید مطرح می‌شود عمدتا ناشی از جو روانی موجود در جامعه نسبت به این سیگارهاست و شاید در بسیاری از موارد تنها برند سیگارهای خارجی عامل باکیفیت‌تر دانستن آنها می‌شود.

سرپرست مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور با تاکید بر اینکه سیگارسازان داخلی باید روی تقویب برندهای خود نیز مانند رقبای خارجی کار کنند، توضیح داد: باید در زمینه کیفیت سیگار تولید داخل مورد به مورد اظهارنظر کنیم. چرا که همین الان برخی از سیگارهای تولید ایران به خارج از کشور قاچاق می‌شوند که این نشان دهنده کیفیت بالای این محصولات است. در برخی موارد کیفیت سیگارهای وارداتی بسیار پایین‌تر از کیفیت سیگارهای تولید داخل است.

به گزارش ایسنا، این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس از بالاتر بودن کیفیت سیگارهای خارجی نسبت به سیگارهای داخلی خبر داده و گفت که دغدغه کیفیت سیگارهای داخلی نیز وجود دارد که وزارت بهداشت باید با کارشناسی این موضوع را بررسی کند.

از سوی دیگر نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز با انتقاد تلویحی از پایین بودن کیفیت سیگارهای تولید داخل اظهار کرد که با کیفیت‌بخشی به سیگار تولید داخل می‌توان جلوی واردات سیگارهای خارجی را گرفت.

همچنین دی ماه سال قبل رئیس سابق مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور نیز با اشاره به اینکه هم‌اکنون در مجموع کیفیت محصولات تولیدی شرکت دخانیات مطلوب نیست،‌ تاکید کرده بود که شرکت دخانیات به جای مقاومت به فکر ارتقای کیفیت باشد.

در همین حال بررسی آمار در دو ماه نخست سال جاری حاکی از آن است که واردات سیگار نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 93 درصد افزایش یافته است. براساس آمار گمرک ایران، میزان واردات سیگار در این مدت 2.1 هزار تن به ارزش 17.3 میلیون دلار بوده است. بنابراین بررسی میزان واردات سیگار در دو ماه نخست سال جاری و سال گذشته نشان می‌دهد که واردات سیگار نسبت به سال گذشته به لحاظ ارزش 93.18 درصد و به لحاظ حجم واردات 58.12 درصد افزایش داشته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین