کد خبر: ۲۵۲۰۴۹
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۴

هشدار بهداشت جهانی درباره بیماری مرس برای حجاج

کارشناس سازمان بهداشت جهانی ضمن توصیه به حجاج آسیایی عازم عربستان در موسم حج درباره لزوم رعایت بهداشت و احتیاط برای جلوگیری از ابتلا به بیماری تنفسی مرس، اعلام کرد: احتمال گسترش این بیماری در منطقه اندک است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش خبرگزاری ˈفرانسه، مارک جاکوبز مدیر بخش بیماری های واگیر سازمان بهداشت جهانی در منطقه غرب اقیانوس اطلس امروز پنجشنبه، گفت که هر چند ˈسندروم تنفسی خاور میانهˈ (مرس) تا کنون 287 نفر را به کام مرگ کشیده است، اما به نظر می رسد ویروس این بیماری قابلیت سرایت کمتری از آنچه پیشتر تصور می شد، دارد.

وی افزود تا کنون نشانه ای دال بر سرایت این بیماری به نزدیکان افراد مبتلا در این منطقه مشاهده نشده است.

اظهارات این مقام سازمان بهداشت جهانی در حالی صورت می گیرد که فیلیپین هفته گذشته از اقلیت مسلمان خود خواست تا برنامه سفر خود را برای حضور در مناسک حج امسال تا ریشه کن شدن کامل این ویروس به تعویق بیاندازند.

این در حالیست که به گفته جاکوبز، خطر سرایت منطقه ای به ویروس ˈکروناˈ به عنوان عامل این بیماری بسیار اندک است.

به گزارش ایرنا، جاکوبز به روزنامه نگاران گفت: انتشار این بیماری در منطقه ما (آسیا) اندک است و چنانچه تغییری در این ویروس ایجاد نشود، پیش بینی می کنم سیر گسترش این بیماری در آینده نیز به همین منوال باقی بماند.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد تا کنون 15 کشور موارد ابتلا به بیماری مرس را که عمدتا در شبه جزیره عربستان دیده شده، گزارش کرده اند.

در خارج از منطقه خاورمیانه، در فیلیپین و همسایه اش مالزی نیز مواردی از ابتلا به این بیماری را، که ظاهرا پس از سفر به عربستان عارض شده، مشاهده شده است اما بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی افراد مبتلا تا کنون فرد دیگری را در کشورهای خود مبتلا نکرده اند.

جاکوبز افزود: تا کنون شیوع چشمگیری را در هیچ جامعه ای، که نشانه سرایت این بیماری به گروه خاصی از افراد آسان باشد، مشاهده نکرده ایم. با این حال جوانب احتیاط را باید رعایت کرد.

به گفته وی، هرچند در برخی مراکز درمانی که با افراد مبتلا سر و کار دارند، احتمال سرایت این بیماری وجود دارد، اما خطر ابتلای عموم افراد به آن بسیار اندک است.

با این حال، جاکوبز به ساکنان آسیا که در ماه اکتبر (مهر/آبان) قصد سفر به عربستان و شرکت در مناسک عبادی حج را دارند، توصیه کرد ضمن رعایت بهداشت و جوانب احتیاط، از کسانی که علایم بیماری نظیر سرفه را بروز می دهند، دوری کنند.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، سازمان بهداشت جهانی تا کنون درباره سفر به عربستان، تعاملات بازرگانی و یا هرگونه غربالگری مربوط به مرس در بازگشت از این کشور، هشداری صادر نکرده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین