کد خبر: ۲۵۲۰۹۹
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۳

اقتصاددان: دولت سابق اعتقادی به علم اقتصاد نداشت

مهدی پازوکی اقتصاددان و استاد دانشگاه با اشاره به وضعیت کنونی اقتصاد و رکود تورمی موجود اظهار داشت: عمده ترین مشکل اقتصادی ایران عدم برخورد علمی با مشکلات اقتصادی است چنانچه در دولت گذشته نیز شاهد این موضوع بودیم.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: وی افزود: همه کشورهای دنیا با مشکلات اقتصادی برخورد علمی دارند که نمونه آن در بحران سال 2008 غرب مشهود بود زمانی که اوباما کلید کاخ سفید را گرفت اقتصاد آمریکا وارد بحران اقتصادی شده بود که این موضوع در بخش مسکن خود را نمایان ساخت.

پازوکی در ادامه گفت: اولین تصمیمی که اوباما گرفت تشکیل اتاق فکر در کاخ سفید بود و از تمامی افرادی که در زمینه اقتصاد جایزه نوبل دریافت کرده بودند خواست تا در خصوص اقتصاد امریکا اظهار نظر کنند.

وی گفت: پس از آن بحران آمریکا مهار شد و نرخ رشد اقتصادی در این کشور مثبت و نرخ تورم کنترل شد و اقتصاد این کشور به روال معمول بازگشت.

**احمدی نژاد اعتقادی به علم اقتصاد نداشت

وی ادامه داد: مشکل اصلی در دولت احمدی نژاد از جایی شروع شد که این دولت اعتقادی به کار کارشناسی نداشت و علم اقتصاد را غربی می دانست در صورتی که علم اقتصاد غربی و شرقی ندارد و مانند سایر علوم است.

این اقتصاددان افزود: احمدی نژاد تحریم ها را کاغذپاره ای بیش نمی دانست در حالی که عمده مشکلات ما از تحریم ها هم نبود و 70 درصد مشکلات ما از مدیریت ناسالم و غیرعلمی نشات می گرفت.

وی گفت:این در حالی است که تنها راه حل برخورد علمی با پدیده رکود تورمی است.در حال حاضر نیز دولت روحانی باید جرات آن را داشته باشد تا در زمینه یارانه ها تصمیم جدی بگیرد.

وی گفت: احمدی نژاد بحران درست می کرد و همان را نیز مدیریت می کرد.

**مدیران میانی تغییری نکرده اند

پازوکی با بیان اینکه باید دید انرژی هسته ای چه نفعی برای کشور دارد افزود:در شرایط فعلی سیاست های خارجی دولت منطقی بوده و در این زمینه خوب کار شده اما در زمینه اقتصادی هنوز مشکل داریم زیرا اکثر مدیران میانی دولت همان افرادی هستند که در جهت سیاست های دولت احمدی نژاد کار می کردند.

پازوکی افزود: هم اکنون نیز در معاونت برنامه ریزی ریاست جمهوری همان افرادی هستند که اعتقادی به علم اقتصاد ندارند.

وی گفت: به اعتقاد بنده دولت نیاز به دو برنامه کوتاه مدت و بلند مدت برای برون رفت از رکود تورمی دارد تا بتواند امنیت و ثبات اقتصادی را بازگرداند.

**ضرورت احیای سازمان برنامه و بودجه

وی افزود: برنامه ششم دولت نقطه عطفی برای آنهاست. اینکه هنوز مسئول توسعه کشور مشخص نیست جای تعجب دارد به نظر می رسد زمان آن فرا رسیده که سازمان برنامه و بودجه مجدد احیا شود.

وی گفت:طی یک سال گذشته همچنان در معاونت بودجه عددها چرخ می شود و تنها جمع و تفریق صورت می گیرد اما مطالعاتی در خصوص پروژه ها انجام نمی شود.هر کجای این مملکت که سازمان برنامه و بودجه خوب کار کرده به نفع کشور بوده است.

وی گفت: متاسفانه در دولت گذشته مانند زمان قاجار که هر آنچه رئیس دولت می گفت اجرا می شد برنامه ها را انجام می دادند اما خوشبختانه آقای روحانی به مشورت اعتقاد دارند و قول هایی در زمینه احیای سازمان برنامه و بودجه داده است.

**20 درصد بودجه در ردیف های متفرقه هزینه شد

وی گفت: در دولت احمدی نژاد بیش از 20 درصد از بودجه در ردیف های متفرقه هزینه می شد این در حالی است که تنها باید در پیشامدهای غیرمنتظره نظیر سیل و زلزله هزینه می شد.

پازوکی ادامه داد: وظیفه دولت روحانی افشای اسامی رانت خواران است و باید آنها را به قوه قضاییه معرفی کند. جای تاسف دارد زمانی که وزیر علوم سه هزار نفر از افرادی که از رانت برای بورسیه تحصیلی استفاده کردند معرفی می کند مورد هجمه نمایندگان مجلس قرار می گیرد.

وی تصریح کرد: اگر مردم روحانی را انتخاب کردند می خواستند تغییراتی در جامعه ایجاد شود و خواهان تغییر به نفع منافع ملی بودند زیرا احمدی نژاد ایران را به عقب برد و با 600 میلیون دلار پول فروش نفت نتوانست نرخ تورم را مهار و رشد اقتصادی داشته باشد.

**بانک مرکزی شفاف سازی کند

وی ادامه داد: در دولت احمدی نژاد از سال 91 تا پایان دولت چند صد میلیون دلار ارز با نرخ 1226 به بازار تزریق شد که آن را با نرخ 2800 تومان می فروختند و بانک مرکزی موظف است تا در این زمینه شفاف سازی کند که به کدام شخص این پول ها داده شده.

وی گفت: ضرورت شفاف سازی میزان بدهی ها و معوقات بانکی حس می شود و حتی الامکان دولت باید از مشاورین و اقتصاددانان درجه یک برای رصد این فرآیندها استفاده کند.

پازوکی گفت: هم اکنون صد هزار پروژه نیمه تمام در کشور وجود دارد که هشتاد هزار تای آن استانی و بقیه آن پروژه ملی هستند که متوسط ساخت و ساز این پروژه ها بالای 13 سال است.

وی گفت: در برنامه سوم توسعه ایجاد حساب ذخیره ارزی یکی از بهترین عملکردهای این برنامه بود که در زمان تحویل به دولت احمدی نژاد 11 میلیارد دلار در این صندوق وجود داشت.

**ضرورت افزایش بودجه بهداشت

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به رشد جمعیت و ضرورت افزایش بودجه بهداشت افزود: در کشور ما بهداشت مادر و کودک در سطح پایینی است و آژیرهای خطر به صدا درآمده است. این در حالی است که اگر اقتصاد درست شود این موضوع نیز قابل حل خواهد بود.

**با شلاق زدن جمعیت زیاد نمی شود

پازوکی با اشاره به جریمه برای وازکتومی گفت: این موضوع کاملا غیرعلمی است و با این نوع جریمه ها و شلاق زدن بحث جمعیت حل نخواهد شد.

وی گفت: باید سیاست های تشویقی در زمینه افزایش و یا کاهش جمعیت همانند کشورهای غربی در جامعه اعمال شود واین نوع برخوردهای تهدید آمیز اثرات اجتماعی بدی در جامعه خواهد داشت.

**سیاست های اشتباه دولت گذشته در کاهش ازدواج

وی افزود: یکی از اشتباهاتی که در زمان احمدی نژاد صورت گرفت این بود که سیاست های تشویقی برای خانم های مجرد در بخش دولت در معاونت توسعه انسانی ایجاد شد به نوعی که آنها نیز مانند زنان بی سرپرست حق تاهل به میزان 100 هزار تومان دریافت می کردند. این موضوع نوعی تشویق برای عدم ازدواج محسوب می شود و اگر سازمان برنامه و بودجه وجود داشت از این کار جلوگیری می کرد.

وی در ادامه با اشاره به نخوت اقتصادی گفت: برای خروج از رکود باید بانک های دولتی و صندوق توسعه ملی هدایت شوند این در حالی است که هم اکنون صندوق توسعه ملی خود به عنوان یک سازمان برنامه و بودجه کوچک فعالیت می کند و دارای چندین ساختمان است که باعث افزایش بروکراسی شده است.

پازوکی در خاتمه گفت: شاه بیت و پاشنه آشیل خروج از این وضعیت اقتصادی موجود احیای سازمان برنامه و بودجه است و اینکه بتوانیم مغزهای فراری را جذب اقتصاد کشور کنیم.

مصاحبه از ندا جعفری - ایلنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین