کد خبر: ۲۵۲۱۵۴
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۱

رد فرجام خواهی بانک مرکزی در دادگاه آمریکا

این شکایت در سال 2010 پس از اینکه وزارت خزانه داری آمریکا حساب ایران نزد سیتی بانک را برملا کرد، تنظیم شد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: یک دادگاه تجدیدنظر آمریکایی با رد تقاضای فرجام خواهی بانک مرکزی، به پرداخت 1.75 میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده ایران به خانواده‌های قربانیان بمب گذاری سال 1983 پایگاه تفنگداران دریایی آمریکا در بیروت حکم داد.

به گزارش ایسنا دادگاه تجدیدنظر در نیویورک حکم سال 2013 قاضی کاترین فارست را که پول نگهداری شده در حساب سیتی بانک باید به خانواده‌های قربانیان این بمب گذاری داده شود را تایید کرد.

بر اساس گزارش رویترز، این خانواده‌ها ایران را متهم کرده‌اند به حزب الله که این حمله را انجام داد و منجر به کشته شدن 241 سرباز آمریکایی شد، کمک کرده است.

این شکایت در سال 2010 پس از اینکه وزارت خزانه داری آمریکا حساب ایران نزد سیتی بانک را برملا کرد، تنظیم شد.

شاکیان از ایران و بانک‌های متعدد از جمله سیتی، بانک مرکزی ایران، کلیراستریم بانکینگ دویچه بورس و بانک UBAE ایتالیا به عنوان متهم نام بردند.

بر اساس این گزارش، سیتی با این درخواست مخالفت نکرد اما بانک‌های دیگر به دنبال رد این شکایت بودند با اینهمه فارست در فوریه سال 2013 به نفع قربانیان رای داد.

کلیراستریم و بانک UBAE ایتالیا سال گذشته با شاکیان به توافق رسیدند اما بانک مرکزی ایران با اشاره به اینکه قانون فدرال آمریکا که برای مجاز کردن برداشتن پول بلوکه شده ایران در سیتی تصویب شده خلاف پیمان آمریکا ایران است، فرجام خواهی کرد.

با این همه هیات متشکل از سه قاضی در دادگاه تجدیدنظر درخواست بانک مرکزی ایران را رد کرد. بانک مرکزی می‌تواند همچنان درخواست تجدیدنظر خود را پیگیری کند.

اگر این پول به قربانیان داده شود یک مورد کم سابقه خواهد بود که در آن قربانیان یک حمله خارجی از طریق سیستم دادگاه آمریکا خسارت مالی دریافت کرده‌اند زیرا معمولا اجرای چنین احکامی علیه کشورهای خارجی با موفقیت اندکی همراه است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین