کد خبر: ۲۵۲۱۹۶
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۳
برداشت‌های جناحی از سخنان رهبری

انصاف، نکته فراموش‌شده در تریبون نماز جمعه

هنوز یک هفته از سخنان رهبری در تایید و حمایت از دولت و توصیه‌های ایشان به مخالفان دولت مبنی بر اینکه «هرگونه نقدی باید منصفانه و محترمانه و دلسوزانه و به‌دور از هرگونه مچ‌گیری و اذیت رساندن به دولت باشد»، نگذشته است که برخی، آنهم در جایگاه مقدسی همچون نماز جمعه، با تفسیرهای مطابق با منافع جناحی از سخنان رهبری، تریبون نماز جمعه را ابزاری برای حمله و انتقادهای تندی علیه دولت اعتدال قرار داده‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: سایت خردادنیوز در ادامه نوشت: رهبر انقلاب اسلامی عصر روز دوشنبه ۱۳۹۳/۰۴/۱۶ در دیدار مسئولان، کارگزاران و جمعی از مدیران ارشد دستگاههای مختلف کشوری و لشگری، ضمن توصیه‌هایی مهم به دولت و مخالفان، حمایت خود را نیز از دولت اعلام کردند که بنابه گفتۀ رئیس‌جمهور «حمایت صریح و جدی رهبری از دولت و مسئولین رده‌بالای آن از قوی‌ترین تعابیر در حمایت از دولت در سال‌های اخیر است.»

 اما متاسفانه برخی که از قضا خود را در پیروی از ولایت و مقام معظم رهبری نیز پیشروتر از دیگران می‌دانند،  بدون توجه به تمام ابعاد بیانات صریح و شفاف رهبری و با تفسیرها دلخواه و برداشت‌های مطابق با منافع خود، به انتقاد و هجمه به دولت اعتدال پرداخته‌اند و آن را متهم به «کنار زدن نیروهای مؤمن»، «براندازی دین» و «ترویج بی‌حجابی» کرد‌‌ه‌اند. 

رهبر انقلاب اسلامی درخصوص رفتار متقابل دولت و مخالفان ضمن بیان توصیه‌هایی، درخصوص رفتار با دولت تأکید کردند: «بنده دولت را تأیید و حمایت می‌کنم و از همه توانی که در اختیار دارم، برای حمایت از دولت استفاده خواهم کرد و به مسئولان بلندپایۀ دولت اعتماد دارم.» ایشان افزودند: «درخصوص دولت کنونی هرگونه نقدی، باید منصفانه و محترمانه و دلسوزانه و به‌دور از هرگونه مچ گیری و اذیت رساندن به دولت باشد.»

 ایشان در ادامه به شعار دولت یازدهم، یعنی «اعتدال» اشاره کردند و افزودند: اعتدال شعار بسیار خوب و مورد تأیید است؛ زیرا افراط همواره محکوم است.» حضرت آیت الله خامنه‌ای یک سفارش هم به دولت درخصوص شعار «اعتدال» کردند و گفتند: «مراقب باشید که برخی در صحنۀ سیاسی کشور، با شعار اعتدال، جریان‌های مؤمن را کنار نزنند؛ زیرا همین جریان مؤمن است که در مواقع خطر زودتر از همه سینه سپر می‌کند و در مشکلات نیز، دولت را به‌طور واقعی کمک می‌کند.»

بعد از این سخنان رهبری، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور نیز در جلسه هیئت دولت تأیید مشی اعتدال و حمایت از سوی مقام معظم رهبری را سرمایۀ بزرگی برای دولت دانست و دستگاه‌های اجرایی را به مراقبت از دغدغه رهبری سفارش کرد. رئیس‌جمهور بار سنگین ادارۀ کشور را نیازمند حمایت رهبری دانست و با اشاره به مهم‌ترین دغدغۀ دولت که سامان‌بخشی به امور مردم است، بر لزوم همراهی، همدلی و مشارکت همه قوا برای پاسخ‌گویی شایسته به این دغدغه‌ها نیز تأکید کرد. 

همچنین رئیس‌جمهور که در گذشته بارها بر نقدپذیری دولت تأکید کرده بود، این‌بار نیز تصریح کرد که «دولت از نقدی که مطابق فرمایشات رهبری منصفانه، محترمانه، دلسوزانه و به‌دور از هرگونه مچ‌گیری و اذیت رساندن به دولت باشد، استقبال می‌کند و چنین نقدی را لازمه اصلاح هرچه کامل‌تر امور می‌داند.»

اما به‌نظر می‌رسد که نه بیانات رهبری و نه استقبال رئیس‌جمهور از «نقد دولت مطابق فرمایشات رهبری» هیچ‌یک، برای برخی گروه‌ها و افراد که از هر تریبونی برای حمله به دولت نهایت بهره را می‌برند، حجت و دلیل قانع‌کننده‌ای نبوده و نخواهد بود تا اگر سخن و اعتراضی نیز نسبت به دولت دارند، «منصفانه، محترمانه، دلسوزانه و به‌دور از هرگونه مچ‌گیری و اذیت رساندن به دولت» آن را مطرح کنند.

برای نمونه امروز برخی ائمۀ جمعه در خطبه‌های خود به‌طور مشترکی به طرح اظهارات و اتهاماتی علیه دولت  پرداخته‌‌اند که نه تنها مواضع نظام نیست، بلکه به‌نظر می‌رسد برخی نماز جمعه را تریبون یک جناح سیاسی خاصی برای حمله به دولت قرار داده‌‌اند. 

جنتی: وزیر علوم باید استیضاح شود

آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان در نماز جمعۀ تهران خطاب به دولت گفت: «در شرایط جدید متأسفانه دائما چراغ سبز به فتنه‌گران نشان داده می‌شود و با کلمۀ اعتدال امیدوارشان کرده‌اند.» جنتی همچنین به طرح استیضاح وزیر علوم در مجلس نیز اشاره کرد و با بیان اینکه «این چه دهن‌کجی به شورای انقلاب فرهنگی و مجلس است؟ این‌گونه افراد یکی‌یکی می‌آیند سر کار و پست‌ها را اشغال می‌کنند»، گفت: من نمی‌دانم این چه برخوردی بود که مجلس انجام داد. این باید عمل شود. گفته‌اند که آنها وعده‌هایی داده‌اند و استیضاح‌کنندگان باور کرده‌اند، امیدوارم که این‌طور باشد، اما بنده شخصا باور نمی‌کنم.»

گفتنی است اخیراً برخی نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری در مجلس خواستار استیضاح وزیر علوم شده‌اند. این نمایندگان در حالی طرح استیضاح فرجی‌دانا را به هیئت رئیسۀ مجلس ارائه کرد‌ه‌اند که بسیاری از دانشگاهیان و همچنین جمعی از مردم مخالفت‌های خود را با این استیضاح اعلام کرده‌اند. دلایل این استیضاح نیز «بازگشت دانشجویان ستاره‌دار و محروم از تحصیل در دوران احمدی‌نژاد»، «انتصاب‌های وزارت علوم و جابه‌جایی برخی رؤسای دانشگاه‌ها» ذکر شده است. اما به‌‌نظر می‌رسد افشای رانت‌ها واقدامات‌ غیرقانونی دوران دولت‌های نهم و دهم در این استیضاح نیز بی‌تأثیر نیست.

علم‌الهدی: برخی پیرو سیاست رضاخانی هستند

آیت الله سید احمد علم الهدی، امام جمعۀ مشهد هم در جوار حرم مطهر رضوی، در جمع نمازگزاران گفت: «رضاخان، بی‌حجابی اجباری را ابزار بی‌دینی کرد و امروز یک عده جریان‌های سیاسی که بنای دین‌زدایی دارند، ترویج بی‌حجابی را ابزار بی‌دینی کردند. افرادی که بی‌حجابی را ابزار سیاسی قرار می‌دهند و یک جریان لائیک ضددین را در کشور دنبال سر خود راه می‌اندازند تا آرای خود را در انتخابات بخرند و بی‌حجابی را ترویج دهند و افرادی را که از حجاب طرفداری می‌کنند را افراطی معرفی می‌کنند، پیرو سیاست رضاخانی هستند.»

امام جمعۀ مشهد در ادامه گفت: «زمانی که دولت در انجام مسئولیت خود کوتاهی کرد، مردم باید به تکلیف خود عمل کنند، در مقابل ناهنجاری‌ها موضع‌گیری کرده و به میدان بیایند. ما دو چیز از دولت می‌خواهیم، ابتدا اینکه سیاست خود را در مسئلۀ حجاب مشخص کند و دوم اینکه چرا قانون عفاف و حجاب که در سال 85 تصویب شده است، هنوز اجرا نشده است.»

علم‌الهدی در حالی دولت اعتدال را به براندازی دین و ترویج بی‌حجابی متهم می‌کند که اخیراً برخی از اعضای جبهۀ پایداری نیز در اظهاراتی بی‌سابقه و توهین‌آمیز دولت یازدهم را به «جاسوسی» و «براندازی نظام» متهم کرده‌اند. بنابراین به‌‌نظر می‌رسد که بین حملات از تریبون نماز جمعه و همچنین انتقادهای تند جبهۀ پایداری علیه دولت هماهنگی‌ای وجود دارد و این شائبه را ایجاد می‌کند که مرکز این حملات جای مشخص و به‌صورت سازماندهی شده‌ علیه دولت اقدام می‌کنند. جناب آقای علم‌الهدی نه‌تنها به تأیید و حمایت رهبری از دولت هیچ‌گونه اشاره‌ای نکرده‌، بلکه توصیه‌های رهبری برای نقد دولت را نیز چندان مورد توجه قرار نداده است وگرنه دولت را با حکومت پهلوی مقایسه نمی‌کرد و اتهام «عدم اجرای قانون» و «براندازی نظام»  را نیز به دولت نمی‌زد. و نکته دیگر اینکه چرا باید دولتی را که برآمده از رای مردم و مورد تایید مقام معظم رهبری است با حکومت پهلوی مقایسه کرد؟

علاو‌ه‌بر آیت‌الله جنتی و امام جمعه مشهد، آیت الله طباطبایی نژاد امام جمعه اصفهان نیز در خطبه‌های نماز جمعۀ اصفهان با بیان اینکه: «متأسفانه کنار زدن نیروهای مؤمن و متعهد در این دولت بسیار مشهود است»، گفت:... الان چنان اوج گرفته که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ...به آن اشاره کردند... لذا کنار زدن نیروهای مؤمن به معنای کنار زدن انقلاب است.»

همچنین حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد گفت: اعتدال و میانه‌روی در اسلام تأکید شده اما اعتدال به این معنا نیست که ما نیروهای مؤمن، متعهد و خوش فکر را کنار زده و افرادی نامناسب را بر پست های مدیریتی بنشانیم.

  ***
میان سخنان و توصیه‌های مقام معظم رهبری و حمایت و اعتماد ایشان به دولت و حملات برخی از تریبون نماز جمعه به دولت نه‌تنها هیچ سنخیتی وجود ندارد؛ بلکه به‌نظر می‌رسد برخی به اصل و پیام بیانات رهبری نیز بی‌توجه بوده‌اند و تنها بخشی از سخنان ایشان را بهانه‌ای برای حمله به دولت قرار داده‌اند. زیرا وقتی مقام معظم رهبری با صراحت و شفافیت حمایت خود را از دولت اعلام کرده‌اند، چرا عده‌ای اینچنین به دولت حمله و با طرح مسائل و اتهامات غیرواقعی، برای مسئولان و کشور چالش و حاشیه ایجاد می‌کنند؟ 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین