کد خبر: ۲۵۲۲۷۳
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۶

آخرین خبرها از ضیافت اشتون در وین/احتمال حضور لاوروف در پایتخت اتریش وجود دارد

رسانه های غربی از حضور وزیران خارجه کشورهای عضو 1+5 در وین که بنا به دعوت مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا انجام می شود، پوششی گسترده داده و عنوان می کنند که این ضیافت با هدف بحث در مورد مسائل سخت تر برگزار می شود.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در حالی که دهمین روز از مذاکرات اتمی میان ایران و 1+5 برای رسیدن به توافقی جامع، روز جمعه به پایان رسید، گزارشها حکایت از حضور قطعی "جان کری" وزیر خارجه آمریکا و همتایان وی از سه کشور اروپایی در مذاکرات روز یکشنبه 22 تیر ماه دارند.

بر اساس اعلام رسانه ها، گزارش های منتشر شده در روز جمعه 20 تیر ماه حاکی از پیوستن تقریبا قطعی وزیران خارجه آمریکا، فرانسه، بریتانیا و آلمان به مذاکرات در روز آینده بودند.

در همین رابطه رویترز از قول یک مقام رسمی از سفر کری به وین، در روز شنبه خبر داده بود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز گزارش داد که علاوه بر وزیران خارجه آمریکا و سه کشور اروپایی، احتمالا وزیر خارجه روسیه و هیئتی بلندپایه از وزارت خارجه چین به وین خواهند رفت تا به گفتگوهای روز یکشنبه بپیوندند.

این وضعیت در حالی است که روز گذشته گفتگوها بر سر جزئیات مقدمه پيش نويس توافق متمرکز بود و ايران و نمایندگان 6 کشور، موفق شدند بر متنی با چارچوبهای بسيار مشخص تر توافق کنند.

بنا به گزارش واشنگتن‌ پست، روز شنبه فرصتی است تا برخی از مذاکره‌کنندگان به پایتخت های خود بازگردند و جزئیات را با مدیران خود در میان بگذراند.

به نوشته این روزنامه، اشتون نیز در این روز از فرصت استفاده کرده و شنبه را خارج از پایتخت اتریش می گذراند.

در همین رابطه مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون، در گفتگو با خبرنگاران غربی گفت: تلاش ما اين است که فاصله نظرها را از يکديگر کم کنيم و همانطور که می دانيد ما تا بيستم اين ماه برای اين کار وقت داريم.

مان در مورد حضور وزرای خارجه در وین به رسانه های آمریکایی گفت: همانطور که پيشتر در این باره کاترين اشتون فکر کرده بود، تصميم گرفت از وزرای خارجه ای که می توانند اين آخر هفته به شهر وين بيايند، درخواست کند تا برای بررسی آنچه تا کنون در مذاکرات انجام شده، اين سفر را انجام دهند. تا اينجای کار نمی دانيم که کداميک از وزرای 6 کشور می توانند به وين بيايند اما مطمئننا آنهايی که نمی توانند بيايند در جريان امور قرار خواهند گرفت. برنامه اين است که آنها به وين بيايند تا با يکديگر گفتگو کنند و درصورت تمايل گفتگوهايی با ظريف داشته باشند.

مذاکرات ميان ايران و گروه 1+5 هم اکنون در وين، پايتخت اتريش جريان دارد و طرفين قرار است که در این دور از گفتگوها، توافق موقت ژنو در آذرماه سال گذشته را به يک توافق جامع و نهايی تبديل کنند. طرفين تا پايان تيرماه فرصت دارند که به توافقی در اين زمينه برسند.

مان حضور وزرای خارجه 1+5 در وين را بسيار مفيد خواند و در مورد پیشرفت در نگارش متن توافق هسته ای گفت: همانطور که می دانيد کار تدوين پيش نويس از ماه ژوئن آغاز شده و ما اکنون در اواسط ژوئيه هستيم، هم اکنون بيش از يک هفته از اين دور گذشته و کار فشرده برای تدوين ادامه دارد. مطمئنا پيش نويسی وجود دارد اما در اين مرحله از مذاکرات مسلم است که پرانتزها و جاهای خالی ای در متن وجود دارد. تلاش ما اين است که فاصله نظرها را از يکديگر کم کنيم.

به گزارش مهر، مان در پایان گفت: آنجه می توانم بگويم اين است که 6 کشور همچنان بسيار مصمم هستند تا در تاریخ بيستم ژوئیه (بیست و نهم تیر) به توافق دست يابند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین