کد خبر: ۲۵۲۲۹۵
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۶

خط قرمز سخنگوی دولت با خبرنگاران در ساختمان پاستور!

انتخاب سخنگوی دولت از میان اعضای کابینه، به دلیل لزوم اشراف داشتن بر تمامی امور کشور و تعامل با تمامی وزارتخانه ها، امری ضروری است و بدیهی است که هر یک از اعضای کابینه، مشغله حوزه کاری خود را نیز خواهد داشت و نمی توان انتظار داشت که 24 ساعته در اختیار رسانه ها باشد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سرویس سیاسی - چند وقتی است برخی سایت های خبری مطالبی را در خصوص سخنگوی دولت و انتظارات خود از وی مطرح می کنند. در همین راستا بررسی ویژگی های مد نظر برای سخنگوی دولت می تواند خالی از لطف نباشد. به نظر می رسد انتخاب سخنگوی دولت از میان اعضای کابینه، به دلیل لزوم اشراف داشتن بر تمامی امور کشور و تعامل با تمامی وزارتخانه ها، امری ضروری است و بدیهی است که هر یک از اعضای کابینه، مشغله حوزه کاری خود را نیز خواهد داشت و نمی توان انتظار داشت که 24 ساعته در اختیار رسانه ها باشد. اما در میان اعضای کابینه نیز داشتن بیشترین سابقه در حوزه سخنگویی، اشراف کامل بر امور مختلف کشوری... می تواند از دلایل انتخاب شخص سخنگو باشد.

البته نباید از ویژگی های رفتاری یک سخنگو نیز بی تفاوت گذشت. حسن رفتار توأم با صبر و شکیبایی و شخصیت ملایم و تاثیرگذار نیز از شناسه های رفتاری لازم در این زمینه، به شمار می روند.

به نظر می رسد تقریبا تمامی مشخصات مورد نظر را می توان در سخنگوی فعلی دولت مشاهده نمود.


عکس یادگاری نوبخت با خبرنگاران

از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم، شاید سخنگوی دولت بیش از تمامی مسوولان دولت های قبل در رسانه ها حاضر شده است تا افکار عمومی جامعه را در جریان امور مختلف، بویژه اقتصادی قرار دهد. این در حالی است که وی پس از جلسات هیأت دولت همواره در جمع خبرنگاران حاضر شده و سووالات نمایندگان رسانه ها را پاسخ می دهد.

از طرف دیگر، هر از گاهی معاونت  برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور نیز میزبان اصحاب رسانه است تا بازهم اگر سوالی مطرح است پاسخ داده شود. کمتر دیده شده است که وی در پایان جلسات پرسش و پاسخ، بی تفاوت به پرسش کنندگان جلسه را ترک کند و معمولا مدت ها به احترام حاضران، به سووالات پاسخ می دهد.



اما نکاتی در مطلب اخیر یک سایت به چشم خورد که کمی تامل برانگیز بود. در بخشی از مطلب این سایت نوشته شده است، زمانی که سخنگوی دولت پس از پایان جلسات هیأت دولت جهت پاسخگویی به نمایندگان رسانه ها حاضر می شود، در برابر خبرنگاران یک نوار قرمز رنگ قرار داده می شود که تداعی کننده خط قرمزهاست!!!



تا آنجاییکه می دانیم رعایت اصول مربوط به حضور در مکان های خاص دولتی، از جمله ریاست جمهوری، بخشی از مقررات تعیین شده است و اصولا ارتباطی به شخص سخنگو ندارد! هیچ منطقی برنمی تابد که چنین مواردی را توهین به رسانه ها بدانیم.

از طرف دیگر وزارتخانه های دولت، هر یک دارای روابط عمومی و سخنگو بوده و اطلاع رسانی جامع در حوزه کاری خود را عهده دار هستند و نمایندگان رسانه ها در صورت لزوم می توانند به این حوزه ها نیز رجوع نمایند. طبیعی است که سخنگوی دولت مصوبات و موضوعات کلی و مرتبط با هیأت دولت را به اطلاع رسانه ها و مردم می رساند.


شکل برگزاری جلسات پاسخ گویی در حیاط ریاست جمهوری نیز معمولا تابع قواعد ثابتی است و هر زمان که شرایط ایجاب کرده است این جلسات در سالن سرپوشیده برگزار شده است این در حالی است که در مطلب سایت مذکور از عدم برگزاری جلسات در سالن سرپوشیده در شرایط سخت، گله شده است. هرچند در این زمینه هم اصحاب رسانه می توانند پیشنهاد خود را به دفتر ریاست جمهوری ارسال نمایند و قطعا سخنگوی دولت مخالفتی با خواست دوستان رسانه ای نخواهد داشت. البته بسیاری از خبرنگاران مایل اند تا در محوطه ساختمان ریاست جمهوری، با دیگر اعضای کابینه نیز دیدار و گفت و گو کنند که این نیز یکی از دلایل برگزاری جلسات پرسش و پاسخ در محوطه حیاط ریاست جمهوری است که از سال ها قبل ادامه داشته است.



در پایان به نظر می رسد کمتر مسوولی به اندازه سخنگوی دولت تدبیر و امید با مردم و رسانه ها ارتباط تنگاتنگ داشته است و باید دلایل دیگری را در نشر چنین مطالبی دانست. در شرایطی که شخص رییس جمهور چندین نشست خبری با رسانه ها داشته است و سخنگوی دولت با احترام کامل به جامعه رسانه ای کشور همواره از هر فرصتی جهت ارتباط با این قشر فرهیخته استفاده کرده است باعث بسی تاسف است که برخی رسانه ها از یک سو، سعی در کمرنگ نشان دادن این ارتباط دارند و از سوی دیگر چنین القاء می کنند که دولت به جامعه رسانه ای کشور بی توجه است.

امید است همواره شاهد همدلی و همرنگی تمامی اقشار جامعه باشیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین