کد خبر: ۲۵۲۴۶۴
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۸

رای الیوم: ایران مقتدرانه مذاکره می کند/ پرچم سفید کشورهای بزرگ در وین 6

روزنامه رای الیوم با اشاره به اهمیت مذاکرات وین 6 و برنامه حضور وزیران خارجه 1+5 در ادامه این نشست ها، نوشت: جمهوری اسلامی ایران هوشیارانه و با قدرت در برابر 6 کشور برای حفظ منافع ملی مذاکره می کند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: این روزنامه فرامنطقه ای در ادامه مطلب «پرچم سفید کشورهای بزرگ در مذاکرات هسته ای با ایران»، افزوده است: وزیران خارجه گروه 1+5 به دعوت کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در وین، مذاکرات جاری با تهران با موضوع برنامه های هسته ای را ارزیابی خواهند کرد.

براساس این گزارش، طرف های مذاکره اتفاق نظر دارند که مذاکرات دشوار است، پیشرفت های اندکی در برخی مسایل جزیی حاصل شده و مسایل اصلی همچون میزان غنی سازی اورانیوم، مقدار آن و ضرورت ارائه مدارک مورد قبول درباره صلح آمیز بودن برنامه های هسته ای ایران، به قوت خود باقی است.

رهبر انقلاب ایران که فصل الخطاب پرونده هسته ای و تاکید کننده به حق تهران در دستیابی به سوخت هسته ای است در واکنش به درخواست آمریکا برای کاهش 19 هزار دستگاه سانتریفیوژ کنونی به چهار هزار دستگاه، به این موضوع اشاره کرده که

جمهوری اسلامی به 190 هزار دستگاه سانتریفیوژ نیاز دارد.

مقامات ایران می گویند که تولید اورانیوم غنی شده برای استفاده در نیروگاه های هسته ای به منظور تولید برق و کاهش وابستگی به گاز و نفت است.

تنها نیروگاه هسته ای ایران در بوشهر قرار دارد و این کشور قصد دارد در چارچوب تلاش برای ساخت 20 نیروگاه در طول چند سال آینده، چهار نیروگاه دیگر از مسکو خریداری کند.

بنا به گزارش رای الیوم، موانع مذاکرات ایران و کشورهای مذاکره کننده تنها به دستگاه های سانتریفیوژ و تعداد آن محدود نمی شود، بلکه کاهش سطح غنی سازی از 20 درصد کنونی، همچنین اجازه بازرسی به بازرسان بین المللی از نیروگاه اراک و چگونگی زدودن تردید کشورهای بزرگ، از دیگر موانع است.

با این حال، کشورهای بزرگ اکنون دیگر مانند قبل و پیش از حصول به توافق هسته ای موقت، بر طبل جنگ نمی کوبند و به همین خاطر، ایران انتظار مواجهه با مواضع تند و شدید اللحن در نشست وین را ندارد و تمدید مذاکرات برای 6 ماه دیگر را بعید نمی داند.

تهران همچنان با هوشیاری سرگرم بهره گیری از عامل زمان و کاربرد آن به نفع خود است و در همان حال برای تحقق آرمان های خود بدون هیچ وقفه ای گام برمی دارد.

رای الیوم ادامه داده است: نزدیکی سریع ایران به آمریکا به ویژه پس از اعتراف واشنگتن به جایگاه تهران به عنوان نقش آفرین اصلی منطقه که امکان اعتماد به آن و همکاری با جمهوری اسلامی در پرونده های مهمی همچون عراق و سوریه وجود دارد، از دامنه فشارها بر این کشور به گونه بسیار زیادی کاست.

ایران به سرعت به سمت اهداف خود پیش می رود، اوضاع اقتصادی پس از کاهش تحریم ها بهبود یافته است و ائتلاف ایران - سوریه - عراق به تدریج به دستاوردهایی در سوریه می رسد.

افزون بر این، ایران در آستانه امضای معامله ای قرار دارد که موقعیت همپیمانانش در عراق را در پرتو تفاهم مستقیم و غیرمستقیم تهران با واشنگتن تقویت می کند.

رای الیوم در پایان آورده است: تمامی این مسائل موید این نظریه است که «ایران هوشیارانه و از موضع قدرت با کشورهای بزرگ مذاکره می کند.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین