کد خبر: ۲۵۲۵۹۶
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۷
ماراتن مذاکرات وین 6

وزیران خارجه بر ادامه گفت وگوها تا رسیدن به نتیجه تاکید کردند

پیشرفت ماراتن مذاکراتی 12روزه وین 6 که به گفته وزیر امور خارجه ایران به هفت روز سخت خود رسیده، سبب شد وزیران خارجه آمریکا و سه کشور اروپایی که به همتای ایرانی خود در این گفت وگوها پیوستند، همراه ظریف بر ادامه روند مذاکره تا رسیدن به نتیجه تاکید کنند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محمد جواد ظریف در این باره گفت: در مذاکرات هسته ای هنوز به نتیجه نرسیده ایم اما هفت روز سخت و سنگین را برای ادامه مذاکرات پیش رو داریم.

محمد جواد ظریف یکشنبه شب و در پایان دوازدهمین روز از مذاکرات وین 6 پس از دیدار و گفت وگو با همتایان آمریکایی و اروپایی خود در هتل کوبورگ در گفت وگو با خبرنگاران افزود: در طول 5 ساعت گذشته همه اعضای کشورهای 1+5 را ملاقات کردم و گفت و گوهای خوبی داشتیم.

ظریف گفت: این دیدارها در قالب گروهی به اتفاق خانم اشتون با سه کشور اروپایی و دوجانبه با آمریکا و نیز با وزیران امور خارجه آلمان ، فرانسه و انگلیس انجام شد و همچنین ملاقات هایی با مقام های چینی و روسی داشتیم.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد:در همه این ملاقات ها سعی کردیم با استفاده از فرصت حضور وزیران در وین تلاش کنیم روش های قابل توجه و نوگرایانه ای را برای حل معضلات باقی مانده و رفع موانع پیدا کنیم، زیرا هدفی که در برنامه مشترک اقدام ژنو تعیین کردیم کاملا مشخص است که برنامه هسته ای ایران باید ادامه یابد و البته در کنار آن نگرانی ها درمورد هرگونه احتمال سوء استفاده نیز رفع شود. هدف ما هم همین است.

وزیر امور خارجه ایران ادامه داد: اینکه راجع به مواردی به صورت یکجانبه پیش بینی هایی یا حد و مرزهایی تعیین شود، حتما به این کار کمکی نمی کند. ما امروز تلاش کردیم که راه های جدیدی را بررسی کنیم.

ظریف افزود: هنوز به توافقی نرسیده ایم اما بحث ها خیلی خوب بوده و احساس کردم که همه طرف ها با علاقه برای اینکه اگر امکان داشته باشد راهی پیدا شود، برای آن تلاش می کنند و امیدواریم که همین جو با جدیت ادامه یابد.

وی گفت: قرار است مذاکرات ادامه داشته باشد و همان گونه که قبلا گفته بودیم حضور وزرا در وین قسمتی از کار بود و پایان کار نیست و از صبح فردا (دوشنبه) کار را ادامه می دهیم.

ظریف افزود: ممکن است آقای کری همچنان در وین حضور داشته باشند و گفت وگوهای ما ادامه داشته باشد، اما سایر هیات ها در همان سطح مدیران سیاسی حضور دارند و به اتفاق بنده و خانم اشتون کار را ادامه خواهیم داد.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد:یک هفته کار بسیار سنگین در مقابل روی ما هست و اعتقاد دارم که اگر همه با تمام توان خود به جای تعیین خطوط قرمز، تلاش کنند و با هم فکر کنند، باهم به نتیجه می رسیم.

ظریف در پاسخ به این پرسش که بحث ها درمورد ظرفیت غنی سازی و تعداد سانتریفیوژها به کجا رسیده است گفت: بحث در مورد همه موضوعات ادامه دارد، و با تلاش و مذاکره سعی می کنیم راهی پیدا شود.

وی همچنین در یادداشت توئیتری خود ضمن تاکید بر اینکه اعتماد یک خیابان دو طرفه است و برای رسیدن به توافق، نگرانی تمامی طرفین باید در نظر گرفته شود، گفت: می توانیم تا یکشنبه آینده تاریخ ساز شویم، ما وارد بازی مقصرسازی نخواهیم شد. این سبک و شیوه من نیست و در تلاش خالصانه برای رسیدن به توافق شرکت می کنم و خواهان رفتاری مشابه هستیم.

جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز در این باره گفت: مذاکرات خوبی با آقای ظریف داشتیم که باید ادامه یابد.

کری پس از دیدار با محمد جواد ظریف درهتل کوبورگ که 90 دقیقه طول کشید به خبرنگاران گفت: باید همچنان به مذاکره ادامه دهیم تا به نتیجه برسیم.

کری که دیدارش طولانی ترین دیدار وزیران خارجه 1+5 با ظریف بود، بیش از این حاضر به گفت وگو با خبرنگاران نشد و با تکان دادن دست برای خبرنگاران، به هتل ماریوت محل اقامت خود رفت.

پس از جان کری، سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه به دیدار وزیر خارجه ایران رفت.

کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پی اختلافات بر سر موضوعات مهم وزرای امور خارجه گروه 1+5 را به وین دعوت کرد تا در این مذاکرات حضور یابند.

پیش از وزیر خارجه آمریکا، وزیران خارجه انگلیس، آلمان و فرانسه به طور جداگانه با وزیر خارجه ایران دیدار و درباره حل موارد اختلاف متن توافق جامع مذاکره کردند.

علاوه بر کری، ویلیام هیگ وزیر امور خارجه انگلیس، لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه و فرانک اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان به این مذاکرات پیوستند و روسیه و چین نیز معاونان وزارت خارجه خود را اعزام کرده بودند.

ویلیام هیگ وزیر امور خارجه انگلیس هم با اشاره به این که شکاف های عمیقی وجود دارد، گفت: مذاکرات تا رسیدن به توافق ادامه خواهد یافت.

هیگ پس از دیدار با محمدجواد ظریف و هنگام خروج از هتل کوبورگ وین افزود: در مذاکرات به نتیجه مشخصی نرسیدیم.

وی با بیان اینکه ایران باید ثابت کند که برنامه هسته ای اش صلح آمیز است، گفت: هنوز نتوانسته ایم مشکل را حل کنیم، اما تا رسیدن به توافق، مذاکرات را ادامه می دهیم و حضور وزیران امور خارجه برای مذاکره به وین، خیلی خوب است.

وزیر امور خارجه انگلیس در پاسخ به سوالی درباره تمدید زمان مذاکرات پس از موعد 20 جولای (29 تیرماه) بر اساس توافق ژنو گفت: در مورد تمدید هنوز زود است حرفی بزنیم. طرفین بر دستیابی به توافق تا 20 جولای تمرکز دارند، اما شکاف های عمیقی هنوز وجود دارد که باید با ادامه گفت و گوها برطرف شود.

لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه نیز در این زمینه گفت: اعضای گروه 1+5 برای دستیابی به یک توافق معتبر، جامع و پایدار با ایران پیرامون فعالیت های هسته ای این کشور مصمم هستند و اتفاق نظر دارند.

رومن نادال سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور نیز چندی پیش تاکید کرد: تمامی اعضای گروه 1+5 نسبت به دستیابی به یک توافق جامع و پایدار با ایران اتفاق نظر دارند.

چین هم دیروز (یکشنبه) از قدرت های بزرگ جهان و ایران خواست که مذاکرات بر سر برنامه هسته ای «انعطاف پذیری» نشان دهند.

این درخواست پس ازآن مطرح شد که هر دو طرف مذاکرات از باقی بودن اختلافات بزرگ در مواضع مذاکراتی خبر دادند.

لی بادونگ معاون وزیر امور خارجه چین در وین محل برگزاری مذاکرات به خبرنگاران گفت: ازهمه طرف ها می خواهیم برای رسیدن به یک توافق فراگیر، انعطاف پذیری و اراده سیاسی نشان دهند.

فرانک اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان پس از دیدار با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت که نمی توانم نتیجه مذاکرات ایران و گروه 1+5 را پیش بینی کند.

وزیر خارجه آلمان یکشنبه شب در جمع خبرنگاران با بیان این ادعا که « توپ در زمین ایران است»، گفت: اکنون دقیقا نمی توانم بگویم که مذاکرات به نتیجه خواهد رسید یا نه.

وزیر خارجه آلمان گفت: به اتفاق همتایان فرانسوی، آمریکایی و انگلیسی خود با تمام توان امروز تلاش کردیم ایران را متقاعد کنیم که حل مساله هسته ای برای تهران سودمند است.

وی اضافه کرد: ممکن است که برای مدتهای طولانی این اخرین شانس برای حل مسالمت امیز موضوع هسته ای باشد.

اشتاین مایر اضافه کرد: این کشور باید تصمیم بگیرد که خواهان همکاری با جامعه جهانی است و از ایران می خواهیم در این مورد فکر کند.

این اظهارات وزیر امور خارجه آلمان در حالی است که مقامات جمهوری اسلامی ایران و اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان بارها اعلام کرده اند این طرف مقابل است که باید تصمیمات سخت را بگیرد.

ظریف هم پیش از این به غرب هشدار داده بود که فرصت کنونی مذاکره با ایران را از دست ندهد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین