کد خبر: ۲۵۲۶۹۴
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۴

درگذشت نويسنده ضدآپارتايد

نادين گورديمر بانوي بزرگ ادبيات آفريقاي جنوبي كه همواره به عنوان تلاشگري ضد آپارتايد شناخته مي شد، در 90 سالگي درگذشت.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: اين نويسنده برجسته كه جايزه ادبي نوبل را در كارنامه‌اش داشت، ديشب درگذشت.

نادين گورديمر كه براي موضع گيري ها و تلاشش در تمام طول زندگي عليه سيستم آپارتايد و تبعيض نژادي در جهان شناخته و تحسين مي شد در هنگام مرگ 90 سال داشت.

خانواده گورديمر ساعتي پيش با اعلام اين خبر اعلام كردند او در منزلش در ژوهانسبورگ با زندگي وداع كرد.

در اين بيانيه گفته شده كه او در كنار فرزندانش هوگو و اوران چشم از جهان فروبست.

گورديمر جايزه نوبل را در سال 1991 دريافت كرد و اين جايزه براي نوشته هاي اخلاقي جادويي اش كه براي انسان‌ها سودمند بودند، به وي تعلق گرفت.

گورديمر در ششمين رمانش با عنوان «محافظه كار» در سال 1974 جايزه من بوكر را دريافت كرد با اين حال او از 15 سال پيش از دريافت اين جايزه نيز در جهان ادبيات شناخته شده بود و جايزه دبليو اچ كشورهاي مشترك المنافع را دريافت كرده بود.

خانم گورديمر در دهه هفتم و هشتم زندگي اش در جنبش هاي ضد تبعيض نژادي فعال بود و دوستي نزديكي با نلسون ماندلا و تلاش او براي رفع تبعيض نژادي داشت. او در سال 1962 متن سخنراني ماندلا را چنين تغيير داده بود: آماده ام بميرم.

او تمامي اين انديشه ها را در نوشته هايش نيز بازتاب داد و همين موجب شد تا شماري از آثارش در آفريقاي جنوبي ممنوع شود. «يك جهان از بيگانه ها» از جمله آثار او بود كه به مدت 12 سال در زادگاهش اجازه انتشار نيافت. رمان «دختر برگر» نيز در سال 1979 بلافاصله پس از انتشار ممنوع شد.

او در هشتادو چند سالگي تلاشش را معطوف مبارزه با بيماري ايدز و بيماري اچ آي وي كرد .

گودريمر در سال 1998 به فهرست نهايي جايزه اورنج راه يافت اما نخواست به اين رقابت ادامه بدهد چون اين جايزه فقط مختص نويسندگان زن بود.

به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از تلگراف، گورديمر تا واپيسين روزهاي زندگي اش به نوشتن ادامه داد  و مجموعه داستان‌هاي كوتاه او با عنوان «دوران زندگي: داستان‌ها» در سال 2011 منتشر شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین