کد خبر: ۲۵۳۰۵۷
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۱

افشای جزئیات 450 هزار استخدام فامیلی، بیسواد، مدرک راهنمایی، دیپلم و زیر دیپلم در دولت احمدی‌نژاد

خبرها نشان از آن دارد که با وجود افشاگری احمد توکلی و جلوگیری از استخدام 500هزارنیرو در استانداری‌ها، کماکان نیم‌میلیون نیروی کار در دولت گذشته بر اساس روابط رانتی و فامیلی جذب شده‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: آمنه شیرافکن در شرق نوشت: درد بیکاری به جان همه افتاده، سال‌های رکود اقتصادی و زوال تولید فرصتی برای جذب نیرو باقی نگذاشت و در عین حال موجب شد تا همان اندک نیروهای مشغول کار هم به دام بیکاری و تعدیل نیرو و اخراج گرفتار شوند، اما در این میان استخدام‌های فک‌و‌فامیلی دولت احمدی‌نژاد مساله‌ای است که حالا از پچ‌پچ‌ها در تاکسی و خلوت عمومی مردم خارج شده و به نقل محفل نمایندگان در «بهارستان» تبدیل شده است.


خبرها نشان از آن دارد که با وجود افشاگری احمد توکلی و جلوگیری از استخدام 500هزارنیرو در استانداری‌ها، کماکان نیم‌میلیون نیروی کار در دولت گذشته بر اساس روابط رانتی و فامیلی جذب شده‌اند.  شاه‌بیت افشاگری جانشین معاون توسعه مدیریت رییس‌جمهوری در نشست روز گذشته‌اش با نمایندگان، طومار نجومی استخدام‌های فامیلی و رابطه‌ای در دولت گذشته است. روایت او نشان از آن دارد که در دولت احمدی‌نژاد عمده اطرافیان و خانواده‌های مسوولان، فرمانداران، استانداران و وزرا بدون هیچ قانونی استخدام شدند، به‌طوری که دختر یکی از فرمانداران که الفبای زبان عربی را هم نمی‌دانست، به‌عنوان معلم عربی استخدام شده و هم‌اکنون در حال تدریس جغرافیاست.


 غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی به «شرق» می‌گوید: «باید تخلفات دولت گذشته در مراجع قانونی و قضایی پیگیری شود تا هیچ دولت دیگری چنین فاجعه‌ای را تکرار نکند، ما به‌عنوان نمایندگان از طومارهای تخلف مالی و اداری و بورسیه‌های غیرقانونی و زد‌و‌بندهای فامیلی خسته شده‌ایم، چه رسد به افکار عمومی و مردم عادی.»او همچنین تاکید دارد که «روایت این آمار، شمشیر دودم است؛ از سویی، اعتماد مردم به نهادها را کم می‌کند و از سوی دیگر، موجب افشاگری و مشخص‌شدن سطح خیانت در دولت گذشته به آرمان‌های نظام، انقلاب و مردم می‌شود.  
متاسفانه دولتی که از عدالت‌ورزی سخن می‌گفت حالا یکی از بزرگ‌ترین پرونده‌های مالی و مدیریتی را در تاریخ ایران به‌جا گذاشته است»


عابد فتاحی، نماینده ارومیه نیز به «شرق» می‌گوید: «احمدی‌نژاد میل به بازگشت به قدرت دارد و اگرچه این امر، به باور من، محال ممکن است اما او با ذهنیت همان روزهای ریاست‌جمهوری به فکر کادرسازی افتاده و به همین خاطر از استخدام‌های فامیلی و رابطه‌ای فروگذار نکرده است. سازمان و نهاد و وزارتخانه‌ای نیست که درباره کادر غیرمتخصص جذب‌شده در این سال‌ها اعتراضی نداشته باشد. متاسفانه آنقدر جذب نیروی رانتی در این سال‌ها زیاد بوده که گویی خطر کادرسازی پیش‌ساخته هنوز بیخ گوش ماست و باید نگران تزریق نیروهای احمدی‌نژادی به بدنه نهادها و سازمان‌ها باشیم.»


استخدام بی‌ضابطه 450هزارنفر در دولت گذشته

به مرحله بی‌حسی از درک دردها رسیده‌ایم، همه‌چیز از انتشار اخبار فساد سه‌هزار‌میلیارد‌تومانی تاریخ‌ساز آغاز شد و حالا دیگر اذهان افکار عمومی در ایران نسبت به مقوله فساد و ارقام میلیاردی آن، بی‌تفاوت‌تر شده، آنقدر که هرروز از این باغ، بر و خبری رسیده و گوش‌ها پر است از خبرهایی که یک‌بار بابک زنجانی از آن بیرون می‌زند و بار دیگر پرونده بورسیه‌های دکترای بذل‌و بخششی. روز دوشنبه «محمود عسگری‌آزاد»، جانشین معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهوری به جلسه غیرعلنی مجلس آمد تا درست یک‌روز پس از کارت زرد «بهارستان» به نعمت‌زاده، به نمایندگان خاطرنشان کند که به روایت رییس‌جمهوری، دولت یازدهم چیزی را تحویل گرفته که به این سادگی‌ها نمی‌شود جمع‌وجورش کرد.


حسن سبحانی‌نیا، نماینده نیشابور نیز در همین زمینه تاکید دارد: «سخنان عسگری‌آزاد اغلب بر محور حجیم‌بودن بدنه دولت متمرکز شده بود و آمار و ارقام خیره‌کننده بود.»


آمارهای تکان‌دهنده در جذب بی‌سابقه و بی‌ضابطه نیرو در دولت گذشته سرفصل ناگفته‌های نماینده رییس‌جمهوری است و خبرها نشان از آن دارد که عمده اطرافیان مسوولان دولت قبل غیرقانونی استخدام شده‌اند.


به گزارش «خانه ملت»، غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی با بیان اینکه 200هزار سازمان برخلاف قانون در دولت‌های گذشته ایجاد شده‌اند، می‌گوید: «650هزارنفر در چندسال گذشته استخدام شده‌اند که جذب حدود 450هزارنفر از آنها بدون ضوابط و بر اساس رابطه‌ بوده.»


همچنین بر اساس این گزارش حدود 10درصد از بیمه‌شدگان باید قراردادی می‌شدند که در این رابطه بخش‌های صنعت و معدن حدود 790 درصد، ریاست‌جمهوری 507 درصد، تعاون 336 درصد و جهاد کشاورزی 103درصد انحراف دارد.


استخدام دو درصد بی‌سواد در آموزش‌وپرورش


به‌گفته او، دولت گذشته بر اساس قانون باید حدود 125هزار نیروی قراردادی جذب می‌کرد اما این تعداد به 548هزارنفر در شرایط کنونی رسیده است، از طرف دیگر 422هزارنفر بدون رعایت هرگونه تشریفاتی - مانند آگهی استخدامی و برگزاری آزمون - استخدام شدند.  عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس همچنین به «خانه ملت» گفته: «از طرف دیگر دودرصد از 76هزارنفری که در دوسال گذشته در وزارت آموزش‌وپرورش استخدام شدند، بی‌سواد هستند، 14درصد تحصیلاتی تا مقطع ابتدایی دارند، 19درصد راهنمایی، یک‌درصد دیپلم و 33درصد بالاتر از دیپلم هستند که نشان‌دهنده بروز فاجعه در این حوزه است.» بر اساس این گزارش از سال 83 تا 91 حدود 332هزارنفر در آموزش‌وپرورش استخدام شده‌اند، از طرف دیگر درباره پرونده مهرآفرین هم‌اکنون حدود 392هزارنفر در انتظار استخدام بر اساس طرح «مهرآفرین» هستند که تا سه‌برابر این افراد بازنشسته نشوند امکان جذب این افراد وجود ندارد.


افشاگری احمد توکلی از استخدام نیرو در پایان دولت احمدی‌نژاد


اواخر دولت احمدی‌نژاد بود که تازه برخی افشاگری‌ها پیرامون استخدام‌های فامیلی و رابطه‌ای سر زبان‌ها افتاد.


هیات‌وزیران در اواخر آذرماه در فاصله هفت‌ماه تا پایان کار دولت دهم، مصوبه‌ای را گذراند که طبق آن اختیار استخدام هزارو۵۰۰نفر خارج از ضوابط قانونی استخدام به معاون اجرایی رییس‌جمهور داده می‌شد.  البته در همین روز دولت مصوبه مشابهی تحت عنوان مهرآفرین مبنی بر مجوز استخدام بی‌ضابطه به استانداران تصویب کرد که به گفته محمدرضا خباز، عضو هیات «تطبیق مصوبات دولت با قوانین» طبق پیوست‌های این مصوبه هر استاندار اختیار تام می‌یابد که حدود چهارهزارنفر را به تشخیص خود به استخدام دولت دربیاورد. او همچنین تاکید کرده بود: «در جلسه توجیهی در دولت برای این طرح، مسوولان دولتی تاکید کرده‌اند که این مصوبه با ضرب‌الاجل و فوری اجرایی شود و در این جلسه صحبت از استخدام ۴۹۰ تا ۵۰۰هزارنفر در سراسر کشور شده است.» احمد توکلی از جمله نمایندگان حاضر در مجلس نهم بود که روی توقف این طرح تاکید کرده و در نهایت حساسیت نهادها مانع از اجرای استخدام 500هزار نیرو در استانداری‌ها شد. اما با این وجود گویا روند استخدام‌های فامیلی و رابطه‌ای نه در هفت‌ماه پایانی دولت که در تمام هشت‌سال صدارت محمود احمدی‌نژاد بر کرسی ریاست‌جمهوری در دستور کار بوده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین