کد خبر: ۲۵۳۲۹۸
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۱

اروپایی‌ها رازهای ایران را کشف می‌کنند

اروپایی‌ها با «سفر به سرزمین رازها» ایران را کشف می‌کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب:‌ تا پیش از 11 سپتامبر سال 2001، سفر از راه زمینی به ایران یکی از مهیج‌ترین روش‌ها برای گردشگران خارجی بود؛ گذر از جاده‌هایی که کم‌تر کسی در آن‌ها توقف می‌کند یا هم‌غذا شدن با مردم محلی که هم‌زبان آن‌ها نیستند.

ایران در جاده‌ی ابریشم و در مسیر چین قرار دارد، راهی که برای برگزاری رالی‌ها و سافاری‌ها شگفت‌انگیز است. برای همین هم در سال 1971 میلادی یک شرکت فرانسوی، نخستین رالی «پاریس تا پرسپولیس» را برگزار کرد که روزنامه‌های زیادی در سراسر دنیا اخبار مربوط به آن را منعکس کردند.

رالی‌ها و سفرهای زمینی به ایران پس از واقعه‌ی 11 سپتامبر، تحت تأثیر تبلیغات منفی علیه ایران قرار گرفت و رفته‌رفته از حجم آن‌ها در ایران کاسته شد و بعضی‌ها هم در پنج سال گذشته،‌ کامل متوقف شدند. رالی «پاریس تا پرسپولیس» نیز از آن دست رالی‌هایی بود که شرکت فرانسوی به‌خاطر اوضاع سیاسی ایران تصمیم گرفت، دیگر آن را به این مقصد اجرا نکند؛ اما در سال 2011 بار دیگر این شرکت در سیاست‌های خود تغییراتی را لحاظ کرد و دوباره این رالی را با نام «پاریس تا پرسپولیس» به مقصد ایران اجرا کرد.

مهرماه امسال نیز این رالی با همان نام، اما به‌شکل دیگری قرار است دوباره اجرا شود، «اکورالی پاریس تا پرسپولیس» که هدفش، رعایت شاخص‌های زیست‌محیطی است و نه سرعت و کیلومتر.

رضا حنایی - عضو شرکت فرانسوی برگزارکننده‌ی این رالی و نماینده‌ی آن در ایران - درباره‌ی اشتیاق اروپایی‌ها برای سفر زمینی به ایران، گفت: من سالانه دو یا سه‌بار رالی و سافاری در ایران برگزار می‌کنم. تقریبا 10 برابر تورهایی که تا کنون اجرا کرده‌ایم، تقاضا برای سفر با ماشین به ایران وجود دارد؛ ولی نمی‌توان تعداد ماشین‌ها را زیاد کرد.

با آن‌که شرکت‌های اروپایی دوباره تصمیم گرفته‌اند ایران را به مسیر و مقاصد رالی‌های و سافاری‌های خود اضافه کنند، اما مشکلاتی در گمرک و مرزهای زمینی ایران برای ورود و خروج وسایل نقلیه‌ی گردشگران خارجی و همچنین کمبود محل‌هایی برای کمپینگ این گردشگران وجود دارد که تا به حال، بخش مسوول برای حل این مشکلات در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مشخص نشده است.

ابراهیم پورفرج - رییس جامعه‌ی تورگردانان ایران - نیز یکی دیگر از مجریان برگزاری دوباره‌ی رالی‌ها و سارفاری‌های گردشگری در ایران پس از چند سال توقف یا کار ضعیف بوده است.

او پس از آن‌که شرکت فرانسوی را مجاب کرد در سال 2011، پس از پنج سال توقف کار، دوباره رالی «پاریس تا پرسپولیس» را اجرا کند، اکنون رالی‌های دیگری را با نام «سفر به سرزمین رازها» در برنامه دارد.

وی که مدیر موسسه‌ی گردشگری «پاسارگادتورز» است، به خبرنگار ایسنا گفت: ما تا پایان امسال، پنج رالی را با شرکت‌های اروپایی در ایران اجرا می‌کنیم، نام این سفرنامه «سفر به سرزمین رازها» است، چون می‌خواهیم آن را برای همیشه در ذهن گردشگران خارجی ماندگار کنیم.

به گفته‌ی او، سه برنامه از این رالی‌ها که یکی از آن‌ها نیز هفته‌ی گذشته آغاز شده، به گردشگرانی با ملیت‌های اروپایی که بیشتر آن‌ها شامل فرانسوی‌ها هستند، اختصاص دارد و دو رالی هم برای ایتالیایی‌هاست که به‌تازگی چنین درخواستی را داشته‌اند و برای اولین‌بار است این رالی را در مسیر ایران اجرا می‌کنند.

به گزارش ایسنا، وی همچنین ادامه داد: تا چند هفته‌ی دیگر، بزرگ‌ترین گروه دوچرخه‌سواران اروپایی به ایران وارد می‌شود که سال پیش هم توری را در مسیر ایران اجرا کرد.

پورفرج درباره‌ی رالی‌ای که اکنون در حال اجراست، توضیح داد:‌ این گروه با ملیت‌های اروپایی توسط 33 دستگاه خودروی «دو دیفرانسیل» از مرز بازرگان به ایران وارد شده‌اند و به‌مدت 9 روز در نوار ساحلی حرکت می‌کنند و با گذر از استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران،‌ گلستان و خراسان از مرز باجگیران، خارج می‌شوند و در ادامه منتظر گروه‌های بعدی خواهیم بود که سفری طولانی‌تر را در ایران خواهند داشت.

او اظهار کرد: شاید اجرای رالی‌ها و سافاری‌ها از نظر اقتصادی چندان سودآور نباشد، اما حضور آن‌ها نشان‌دهنده‌ی امنیت در کشور ما است، ضمن آن‌که سفر این گروه‌ها به مناطق کمتر شناخته‌شده و روستاهایی که کمتر کسی به آن‌ها می‌رود، سبب توزیع درآمد در آن مناطق خواهد شد، چراکه این گردشگران معمولا اقلام مورد نیاز خود را از این محل‌ها تأمین می‌کنند و تمایل زیادی برای برقراری ارتباط با مردم محلی دارند و از این فرصت برای آشنایی بیشتر با ایران بهره می‌برند.

پورفرج گفت: سفرنامه و مسیرهای حرکت این گروه‌ها در ایران کاملا مشخص است و روی GPS ثبت شده و گروهی، همواره در تلاش برای تأمین نیازهای آن‌ها است. از سوی دیگر، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری همکاری خوبی با این برنامه‌ها داشته و به تمام استان‌ها اعلام کرده با چنین تورهایی، همکاری و به رفع مشکلات آن‌ها اقدام کنند.

رییس جامعه‌ی تورگردانان ایران اضافه کرد: این اولین‌بار است که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خیلی جدی به این حوزه از گردشگری وارد می‌شود. هرقدر این همکاری بیشتر باشد، ما هم احساس امنیت بیشتری برای ادامه‌ی این فعالیت‌ها پیدا می‌کنیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین