کد خبر: ۲۵۳۵۱۵
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۸
آیا منظور هاشمی ذوب در ولایتها بود؟

"مناظره ای درباره جدید الاسلام ها"

شخصیت‌هایی دردوران مبارزه بودند كه وقتی از آن‌ها خواسته می‌شد بیانیه امام را تایید كنند؛ حاضر نبودند این كار را كنند ولی اكنون مدعی ذوب شدن در ولایت هستند. در حالیكه هیچگونه صبغه انقلابی در آن‌ها نمی‌بینیم. اینها در دفاع مقدس هم حضور نداشتند؛ امّا به نحوی رفتار می کنند كه گویی از جانشین امام هم در دوران دفاع مقدس نیز فرمانده‌تر بوده اند!
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رادیو گفت و گو با برپایی مناظره ای به نقد و بررسی تعبیر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام که "جدید الاسلام ها به جان انقلاب افتاده اند" پرداخت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی، متن این مناظره رادیویی به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در پی می آید:

مناظره رادیویی پیرامون تعبیر "جدید الاسلام ها" با حضور یدالله طاهرنژاد عضو شورای مركزی كارگزاران، حسین كنعانی مقدم تحلیل‌گر مسائل سیاسی، احمد رضا دستغیب عضو عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و عبدالوحید فیاضی عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از رادیو گفت وگو پخش شد.

در ابتدای این مناظره، "یدالله طاهرنژاد" با بیان اینكه به نظر می‌رسد منظور آقای هاشمی از تعبیر جدیدالاسلام، كسانی هستند كه نگاه جدیدی به اسلام و انقلاب اسلامی دارند اظهار كرد: این افراد تحلیل جدیدی از اسلام، انقلاب اسلامی در روند تحولات جامعه ارائه می‌دهند به نحوی كه این نگاه با منویات امام(ره) و رهبری در موارد متعدد متعارض است.

این عضو شورای مركزی كارگزاران گفت: نوع نگاهی كه آن‌ها به امام و انقلاب اسلامی دارند، به نوعی متعارض و دارای انحراف از اهداف انقلاب و منویات امام و رهبری است. این افراد در حالی‌كه نگاهشان با نگاه اصلی حاكم بر انقلاب زاویه دارد، میدان‌داری می‌كنند و اجازه نمی‌دهند كه كسی از نگاه اصلی كه باعث پیدایش انقلاب شد دفاع كند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: به نظر می‌رسد كه صاحبان این نگاه نفوذ زیادی در رسانه‌ها از جمله رسانه‌های دیداری و شنیداری دارند و فضایی كه آن‌ها در اختیار دارند بیشتر از فضای دیگر جریان‌های سیاسی است و ممكن است این نفوذ رسانه‌ای و شنیداری بر نسل جدید تاثیر بگذارد، به نحوی كه مسیر انقلاب را دچار خدشه كند.

وی افزود: انقلاب با مجاهدت‌های زیادی به پیروزی رسیده و از این بابت آقای هاشمی رفسنجانی در مورد خطر جدیدالاسلام‌ها هشدار می‌دهد چرا ایشان معتقدند كه با حاكم شدن چنین نگاهی ،انقلاب دچار آفت می‌شود.

این عضو شورای مركزی كارگزاران در پاسخ به این سوال كه اصل رویش و زایش در انقلاب مفید است یا نه؟ گفت: نفس اینكه به صورت مطلق رویش را مثبت و یا منفی بدانیم نیاز به توضیح دارد. رویش بستگی دارد كه در چه بستری، در چه محلی و زمانی شكل بگیرد. برخی از رویش‌ها در راستای اهداف اصلی انقلاب است و باعث تقویت آن می‌شود ولی ممكن است برخی دیگراز رویش‌ها رشد اهداف اصلی را كند و برای آنها مزاحمت ایجاد كنند.

وی افزود: اگر رویش در جایی صورت بگیرد كه برای تنه اصلی مزاحمت ایجاد كند این رویش مورد علاقه باغبان و نگهبان نیست.

این عضو شورای مركزی كارگزاران با تاكید بر اینكه باید رویش‌هایی را تقویت كنیم، كه به بدنه تنومند انقلاب اسلامی آسیب نزنند و باعث تقویت و باروری این درخت شوند گفت: این گونه رویش‌ها باعث می‌شوند كه انقلاب و این شجره طیبه زیباتر و پرمحصول‌تر شود؛ در حال حاضر نگرانی از رویش‌هایی است كه بر تنه می‌نشینند و ایجاد مزاحمت و رشد را كند و حركت اصلی را منحرف می‌كنند.

طاهرنژاد در پاسخ به سوال كنعانی مقدم یكی از مهمان‌های برنامه مناظره مبنی بر اینكه چه كسی تشخیص می‌دهد كه یك رویش نیاز به هرس دارد و یا اینكه باید این رویش را تقویت كرد، گفت: اگر این رویش‌ها در راستای تقویت انقلاب اسلامی باشد امر مفیدی است و باید از این موضوع خوشحال بود ولی برخی از این رویش‌ها و جریان‌ها بازدارنده و باعث ایجاد ركود در حركت نظام و انقلاب هستند.

وی ادامه داد: درست است كه در ارتباط با این رویش‌ها نظارت وجود دارد اما نكته این است كه ممكن است در برخی از مواقع این نظارت كامل نباشد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به اینكه اگر این افراد قدرت سیاسی ندارند چگونه نفوذ رسانه‌ای دارند، گفت: لزوما نفوذ رسانه‌ای همراه با قدرت سیاسی نیست و نفوذ به انواع مختلف ممكن است شكل بگیرد. ممكن است آنها این نفوذ خود را در كوتاه مدت نشان ندهند ولی به مرور آثار زیان‌باری را برای جامعه به همراه دارند.

طاهرنژاد با اشاره به روی كارآمدن دولت یازدهم گفت:‌ در حال حاضر در فضای سیاسی كشور، فضایی رقم خورده كه گرایش‌های مختلف سیاسی در عرصه حضور دارند و ارتباط و تعامل منطقی بین‌ آن‌ها شكل گرفته است، باید این فضا را پاس بداریم به نحوی كه همه صداها و نگاه‌ها شنیده و مطرح شود؛ جامعه نیز صداهای مختلف را می‌شنود وخود قضاوت می‌كند.

وی در مورد هشدارهای آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مورد جدید الاسلام‌ها تاكید كرد : هاشمی بیش از نیم قرن از فعالیت سیاسی خود را در خدمت انقلاب، نظام، امام و رهبری معظم بوده‌اند و به تحولات سیاسی و اجتماعی نگاه عمیقی دارند و وقتی كه خطری را گوشزد می‌كنند،‌ حتما برای آن مصادیق جدی قایل‌اند و باید منتظر ماند تا در اظهارنظرهای بعدی‌شان در مورد بحث جدیدالاسلام‌هایی كه مطرح كرده‌اند توضیح بیشتری دهند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این سوال كه چقدر فضای به وجود آمده در صحنه سیاسی كشور را امیدبخش برای رفع نگرانی‌هایی كه در ارتباط با جدیدالاسلام‌ها مطرح شده می‌داند، ادامه داد: در حال حاضر جریانی به نام داعش در زیر گوش ما شكل گرفته كه به نام مقدسات جنایت‌های عظیمی را انجام می‌دهد و پشت سر این جنایت‌ها در نماز جمعه برای مردم خطبه می‌خوانند.

وی با تاكید بر اینكه باید خطر جدیدالاسلام‌ها را در داخل و خارج از كشور جدی گرفت افزود :‌ رهبری معظم در جمع كارگزاران نظام از دولت و گروه مذاكره كننده حمایت جدی و قوی كردند در حالیكه یك هفته قبلش از تریبون مجلس عده‌ای از نمایندگان، اعضای بلند پایه دولت و شخص رییس جمهور را متهم به براندازی و جاسوسی كردند و این مسائل از سوی كسانی مطرح شد كه خود را مقدس می‌دانند.

طاهرنژاد گفت: باید نسبت به خطری كه هشدار داده شده واكاوی شود و دید این خطر چیست و چه كسانی عامل این خطر هستند.

این عضو شورای مركزی كارگزاران در مورد نحوه برخورد با خطر جدیدالاسلام‌ها با توجه به تعریفی كه از این موضوع ارائه داده اظهار كرد: تشخیص و برخورد به موقع با هر جریان سویی می‌تواند خسارات و تبعات آن جریان را كم كند و در واقع انقلاب با حداقل خسارات از تبعات این موضوع در امان باشد.

وی در مورد اظهارنظر كنعانی مقدم یكی از مهمانان این مناظره كه معتقد بود برای برخورد با این‌گونه خطرات جراحی سیاسی لازم نیست و با قانون امكان برخورد وجود دارد، گفت: من نیز این موضوع را قبول دارم به شرطی كه تلاش كنیم كه امكان عملیاتی شدن قانون به شكلی كه در قانون مادر آمده تحقق پیدا كند .

وی در بخش پایانی سخنان خود گفت:‌ مقام معظم رهبری فرمودند "ما در یك پیچ بزرگ تاریخی قرار داریم كه مسیر پر فراز و نشیبی دارد و برای گذر از این پیچ نیاز به هم‌افزایی انرژی و استفاده از ظرفیت‌های موجود در كشور، داریم". ما در این برهه تاریخی باید با توجه به نگاه رهبری تلاش كنیم هرچه بیشتر از تفرقه نیروهای انقلاب جلوگیری كنیم و كشور را با تعامل اداره كنیم تا از این حواشی كه به نوعی مسیر حركت نظام را تهدید می‌كند در امان باشیم.

حسین كنعانی مقدم در ادامه این مناظره در مورد صحبت‌های رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ارتباط با جدید السلام و اینكه عده‌ای قدرت را برای خود می‌خواهند، حسرت قدرت دارند و از آن دل نمی‌كنند،‌ اظهار داشت: كم و بیش ملت ایران با ادبیات هاشمی رفسنجانی آشنا است. ایشان هرچند وقت یك بار از الفاظ و كلماتی استفاده می‌كنند كه هم جنجال سیاسی به همراه دارد و هم باعث ایجاد فضای بحث و گفتگو بین صاحب نظران می‌شود.

وی با اشاره به تعریف‌هایی كه از واژه جدیدالاسلام می‌توان ارائه داد، گفت : ممكن است منظور از كسانی باشند كه به تازگی به اسلام گرایش پیدا و مسلمان شده‌اند كه در این صورت به كار بردن عنوان جدید الاسلام برای آنها باعث افتخار است. معنی دیگری كه از جدیدالاسلام می‌توان برداشت كرد اینكه برخی از افراد با توجه به شرایط زمان و مكان نگاه جدیدی از اسلام را ارائه می‌كنند و شاید بتوان گفت خیلی از صحبت‌های رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در فضای فرهنگی كشور در دوران مسئولیت خود و بعد از دوران مسئولیت حرف‌های جدیدی از اسلام بود. مثلا برخی از مباحث فرهنگی كه در ارتباط با حجاب، ازدواج موقت و مسائل اینچنین در خطبه‌های نماز جمعه مطرح می‌كردند حرف‌های جدیدی بود.

وی گفت: البته باید توجه داشت كه از ویژگی فقه تشیع این است كه متناسب با شرایط روز و مسائل مبتلا به آن، فقها حكم می‌دهند و ما در این راستا شاهد احكام مستحدثه هستیم .

دبیركل حزب سبز ادامه داد: شاید بتوان گفت كه منظور از جدیداسلام كسانی هستند كه در رقابت‌های سیاسی كنار زده شده‌اند و تلاش دارند سابقون امر سیاست را كنار بگذارند و خود در عرصه حضور پیدا كنند كه البته این نوع رقابت، طبیعت ساختار سیاسی در تمام دنیا است و این طبیعی است كه در یك كشور رویش و زایش وجود داشته باشد ،افراد جدید به صحنه بیایند و بخواهند قدرت را از قدیمی‌ها بگیرند. ما نباید از این موضوع نگران باشیم و از سویی دیگر نباید اسلام كسانی كه جدید وارد صحنه می‌شوند را زیر سوال ببریم چرا كه ما ملاك حق و باطل نیستیم و نمی‌توانیم بگوییم چه كسی مسلمان هست یا نیست.

وی ادامه داد: در رقابت‌های سیاسی خیلی‌ها برای كسب قدرت رقابت می‌كنند مثلا احزاب و تشكل‌های سیاسی با یكدیگر رقابت می‌كنند تا بتوانند افكار و اندیشه‌های خود را بیان كنند و در حاكمیت اجرا كنند. مثلا خود هاشمی بارها در انتخاب‌های مختلف شركت كرده و برای كسب قدرت و خدمت وارد صحنه شده است.

این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: اینكه قدرت برای قدرت باشد خوب نیست. اما اینكه راه را ببندیم و كسانی كه در قدرت هستند مانع ظهور و بروز نیروهای جدید در عرصه شوند و به آن‌ها برچسب جدیدالاسلام بزنند امر مناسبی نیست.

وی با بیان اینكه با این كار، عملا انقلاب را به وارثان آن كه نسل سوم و چهارم هستند تحویل نداده‌ایم و در دست خود نگه داشته‌ایم افزود: براساس روند دموكراسی و مردم‌سالاری دینی كه در كشور وجود دارد باید انتقال قدرت به نسل جدید و نسل‌های بعدی صورت بگیرد و در كنار مسئولیت به آن‌ها قدرت داده شود چرا كه اگر قدرت به آن‌ها ندهیم كاری از آن‌ها برنمی‌آید و نمی‌توانند مسوولیتشان را به خوبی انجام دهند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح كرد:‌ متاسفانه در كشور افرادی هستند كه احساس می‌كنند انقلاب اسلامی و قدرت در انحصار آن‌هاست و اگر قدرت از دست آن‌ها گرفته شود انقلاب اسلامی با مشكل مواجه شده است.

كنعانی‌مقدم تصریح كرد: كسانی مثل هاشمی كه در قدرت هستند باید قبل از اینكه قدرت را از آن‌ها بگیرند، با مدیریت مناسب انتقال قدرت به دیگران را انجام دهند چراكه وقتی فقط دایره محدودی در كشور در عرصه قدرت حضور داشته باشند در چنین فضایی چرخش قدرت و نخبگان معنا و مفهوم پیدا نمی‌كند.

وی افزود: در رقابت‌های سیاسی برخی از افراد نیز در این عرصه حضور پیدا می‌كنند كه دیگران را كنار بگذارند و خود در مسند قدرت قرار بگیرند؛ برخی از این افراد تازه به دوران رسیده هستند و عقبه سیاسی و مبارزاتی چندانی ندارند ولی مدعی شیخ‌الاسلامی می‌كنند.

این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: در مقطعی در صحنه سیاسی كشور عده‌ای به نام اسلام وارد عرصه شدند ولی در عمل بر علیه اسلام حركت كردند. خطوط انحرافی ایجاد كردند چنان‌كه ما در 8 سال گذشته شاهد اینگونه موارد بودیم.

وی با اشاره به انتقاد "مقام معظم رهبری" از افراطی‌گری و اینكه باید در مسیر اعتدال حركت كرد، گفت: ‌كسانی نیز در دولت جدید هستند كه مدعی مسائلی می‌شوند كه با چیزهایی كه در گذشته مطرح می‌شود مغایرت دارد و دیگران را قبول ندارند و خود را شاخص می‌دانند.

كنعانی مقدم ادامه داد: از سوی دیگر در عرصه سیاست كسانی نیز هستند كه قرائتشان از اسلام نوع دیگری است و با آن نگاهی كه حضرت امام(ره ) و رهبر انقلاب به اسلام و انقلاب اسلامی دارند مغایر است. نگاه آنها با نگاه امام و رهبری به حكومت اسلامی، رای مردم و اثرگذاری رای مردم در مردم‌سالاری دینی متفاوت است و شاید منظور هاشمی از جدیدالاسلام‌ها این افراد باشند.

دبیركل حزب سبز افزود: شخصیت‌ها و افرادی در زمان مبارزات انقلاب بودند كه وقتی از آن‌ها خواسته می‌شد بیانیه امام را تایید كنند؛ حاضر نبودند این كار را كنند ولی اكنون مدعی ذوب بودن در ولایت، و پرچمداری انقلاب و آرمان‌های آن هستند. در حالیكه هیچگونه صبغه انقلابی در آن‌ها نمی‌بینیم،‌ مثل دوران جنگ و دفاع مقدس كه خیلی‌ها در این عرصه حضور داشتند ولی بعد از دفاع مقدس عده‌ای كه در این عرصه حضور نداشتند؛ به نحوی رفتار كردند كه گویی از فرماندهان دوران دفاع مقدس نیز فرمانده‌تر هستند و تحلیل‌ها و مطالبی را مطرح می‌كنند كه اصلا صحت ندارد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی افزود: كسانی مثل آیت‌الله هاشمی كه در قدرت حضور داشته و دارند باید انتقال قدرت به نسل جدید را مدیریت كنند تا آن‌ها مسئولیت‌پذیری همراه یا قدرت داشته باشند چراكه نمی‌توان به نسل جدید مسئولیت دفاع از انقلاب وحل بحران‌های مسائل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را بدهیم ولی این مسئولیت بدون قدرت باشد.

این فعال سیاسی اصولگرا افزود: شاید آیت‌الله هاشمی تصور می‌كند كه اگر قدرت به نسل جدید منتقل شود ممكن است در پی این انتقال قدرت، انقلاب منحرف شود و یا زمین بخورد و در این راستا ممكن است نسل جدید را جدیدالاسلام عنوان كند كه این نوع خطاب كردن اشتباه است.

وی در واكنش به اظهارات طاهرنژاد كه معتقد بود كه جدیدالاسلام‌ها قدرت رسانه‌ای زیادی دارند، گفت: اگر بخواهیم صحبت طاهرنژاد را بپذیریم كه جدیدالاسلام‌ها قدرت رسانه‌ای بیشتری از دیگر جریان‌ها دارند باید پرسید چه كسی به آن‌ها این قدرت را داده است؟

كنعانی مقدم ادامه داد: آیت‌الله هاشمی مدتی رییس جمهور، رییس مجلس و ‌رییس مجلس خبرگان بودند و اكنون نیز رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام هستند و بخشی از قدرت را در اختیار دارند. درواقع جزء والسابقون السابقون هستند. باید از ایشان پرسید كه اینها(جدیدالاسلام‌ها) كه اشاره می‌كند قدرتشان را از چه كسی گرفته‌اند؟ و اگر به اشتباه به آن‌ها این قدرت داده شده؟ آیا هاشمی خود زیر سوال نمی‌رود و اینكه چرا این فضا را ایجاد كرده‌اند كه آن‌ها به قدرت برسند.

این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: این سوال مطرح است كه آیا گرفتن قدرت مذموم است یا نه؟ اگر مذموم است چرا خیلی‌ها آن را گرفته‌اند ولی اگر خوب است باید فضا را باز كنیم تا این انتقال قدرت صورت بگیرد و این امر مدیریت شود و در واقع با مدیریت به كسانی واگذار شود كه لیاقت تداوم انقلاب اسلامی را داشته باشند.

كنعانی مقدم افزود: یك گفتمان انقلاب اسلامی وجود دارد و یك رفتار انقلابی. مثلا احمدی‌نژاد در ابتدا به نظر می‌رسید كه گفتمانشان انقلابی است ولی رفتارشان انقلابی نبود و زاویه داشت.

وی ادامه داد : كسانی كه گفتار انقلابی را مطرح می‌كنند باید رفتار انقلابی نیز داشته باشند چراكه انقلابی بودن كافی نیست بلكه انقلابی ماندن مهم است.

دبیركل حزب سبز در مورد اینكه چه رویش‌هایی ممكن است برای انقلاب خطرناك باشد،‌ گفت:‌ رویش‌هایی كه مبتنی بر انقلاب باشد و در راستای اهداف آن شكل بگیرد ارزشمند هستند و به نظر می‌رسد نگرانی هاشمی بیشتر معطوف به كسانی است كه به نام اسلام و انقلاب می‌خواهند تیشه به ریشه اسلام و انقلاب بزنند؛ افرادی كه با مبانی انقلاب كه باعث احیای اسلام شد زاویه دارند، كسانی كه عنوان ثقه‌الاسلام و حجت‌الاسلام را دارند ولی برخی از مبانی انقلاب را قبول نداشته و تعابیر جدیدی را مطرح می كنند كه با روح حاكم بر انقلاب اسلامی در تعارض است.

وی با تاكید بر اینكه هاشمی باید این موضوع را به صورت شفاف‌تر بیان كنند و مصادیق آن را اعلام كنند و مردم نیز این توانایی را دارند كه این افراد را بشناسند در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اعتقاد بر اینكه انقلاب ما یك انقلاب دینامیك است و نه استاتیك افزود: ضرورت چنین حركتی ظهور و بروز چهره‌ها و جریان‌های جدیدی است كه به تداوم انقلاب كمك كمند و راه انقلاب را برای رسیدن به آرمان‌ها و اهداف ادامه دهند. پس ایجاد فضای جدید و حضور چهره‌های جدید در صحنه یك مزیت برای انقلاب است و نباید نگران باشیم، بلكه باید مراقبت كنیم كه به صورت مدیریت شده قدرت را به این افراد منتقل كنیم تا مسئولیت همراه با قدرت داشته باشند.

كنعانی مقدم در مورد نحوه مواجه شدن با جدیدالاسلام‌ها با بیان اینكه ما به دنبال اسلام تكفیری نیستیم و نباید بگذاریم كه اسلام تكفیری در نظام ما شكل بگیرد گفت: در كشور به نام اسلام با برخی از مسائل مثل ماهواره با روش‌های غلط مبارزه كردند كه نتیجه این مبارزه این شده كه یك فرد روستایی هم درپشت بام خانه‌اش دیش ماهواره دارد در حالی‌كه ما باید این مسائل را مدیریت می‌كردیم. مدیریت كلان كشور در برخورد با مسائل به جای نفی كردن بدون استدلال باید مشكلات را و معضلات را مدیریت كند چراكه مبارزه صرف در برخی از مسائل جوابگو نیست.

وی با بیان اینكه ما در ارتباط با نحوه برخورد با جدیدالاسلام‌ها نیاز به جراحی سیاسی نداریم ادامه داد :‌ باید روند مردم سالاری دینی در كشور را تقویت كنیم و در انتخابات آینده مكانیزم‌هایی را به كار بگیریم كه چرخش قدرت صورت بگیرد ؛ درواقع هرس كردن و كنار زدن علف‌های هرز باید ازطریق قانون و مكانیزم انتخابات دنبال گردد و جراحی سیاسی روش درستی نیست.

احمدرضا دستغیب عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه این مناظره در پاسخ به این سوال كه انقلابی بودن و انقلابی شدن چه تفاوتی با یكدیگر دارند، گفت:‌ آنچه كه مهم است این است كه ضرورتی برای تقسیم‌بندی دوره‌های مختلف وجود ندارد چراكه این تقسیم‌بندی هیچ رجحانی را ایجاد نمی‌كند.

این نماینده مجلس با بیان اینكه آنچه كه مهم است این است كه افراد انقلابی بمانند اظهار كرد : این مهم است كه افراد نسبت به اصول، اعتقادات و دین اسلام، پایبند و وفادار باشند و در واقع ملاك، شرایط كنونی افراد و میزان نهادینه شدن اعتقادات دینی در آن‌ها است.

این فعال سیاسی ادامه داد: چه بسا افرادی زودتر به گردونه انقلاب پیوسته باشند اما به مرور از بسیاری از اصول و آرمان‌های تعریف شده فاصله گرفته باشند. و چه بسا افرادی دیرتر به این گردانه پیوسته باشند اما تلاش كرده اند كه این مسیر را به نحو شایسته ادامه دهند گرچه ممكن است انحرافاتی نیز صورت بگیرد.

دستغیب ادامه داد: یكی از ایرادات در شرایط كنونی این است كه گاهی اوقات جملاتی از متن یك سخنرانی جدا می‌كنیم و در مورد آن جمله بدون توجه به كل سخنرانی می‌خواهیم قضاوت كنیم كه این نگاه تقلیل گرایانه است و با این شیوه نمی‌توان در مورد اظهارات یك نفر قضاوت كرد.

عبدالوحید فیاضی عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه این مناظره در مورد تفاوت انقلابی بودن با انقلابی شدن گفت:‌ انقلابی بودن سابقه می‌خواهد ولی انقلابی شدن یك كار خلق‌الساعه است.

وی ادامه داد: كسانی هستند كه از ابتدا همگام با نهضت بودند اما كسانی بعدا متولد شدند و در عرصه انقلاب قرار گرفتند و به تبع فضا و شرایط انقلاب را درك كردند.

این عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینكه تظاهر به انقلابی‌گری داشتن امری مذموم و مورد پسند نیست گفت: مهم انقلابی ماندن است. بسیاری از افراد انقلابی بودند ولی انقلابی نماندند.

عبدالوحید فیاضی ادامه داد: اما افرادی نیز انقلابی نبودند و زمانی كه نهضت به آنها احتیاج داشت همراهی نكردند ولی بعدا انقلابی و مدعی انقلاب شدند و این اشكال كار است. و این سوال هست كه زمانی كه نهضت به آن‌ها احتیاج داشت این افراد كجا بودند؟.

این نماینده مجلس افزود: اگر ما به جوانان پرشور كشور كه تازه در عرصه حضور پیدا كردند و تلاش دارند ماموریت انقلابی خود را انجام دهند جدیدالاسلام بگوییم خطا كرده‌ایم چرا كه این جدیدالاسلام‌ها پرورش یافته دامن قدیم‌الاسلام‌ها هستند و آن‌ها را نباید سرزنش كرد.

وی با بیان اینكه انحصاری بودن قدرت قابل انتقاد است گفت: برخی حاضر نیستند كه عنان قدرت را به جوانان بسپارند در حالی‌كه خودشان زمانی كه مسئولیت را بر عهده گرفتند جوان بودند البته شاید این تحلیل وجود دارد كه آن‌ها به جوانان و نوجوانان خود اعتماد نمی‌كنند و می‌ترسند سرمایه انقلاب به خطر بیفتد در حالی‌كه این دید و تحلیل نیز غلط است و باید به جوانان اعتماد كرد.

این نماینده مجلس گفت: این انتقاد به برخی از یاران انقلاب وجود دارد كه به هر دلیلی از جمله به علت دلسوزی مفرط ، نمی‌خواهند قدرت را منتقل كنند.

وی در پاسخ به سخنان طاهرنژاد یكی از مهمانان این برنامه كه معتقد بود جدیدالاسلام‌ها دارای قدرت رسانه‌ای هستند اظهار داشت: در حالیكه آن‌ها قدرت سیاسی ندارند چگونه قدرت رسانه‌ای دارند؟. قدرت رسانه‌ای در زمانی ایجاد می‌شود كه قدرت سیاسی نیز وجود داشته باشد.

عبدالوحید فیاضی گفت:‌ اگر افرادی در حاكمیت تاثیر دارند قطعا از مجاری قانونی كه یكی از اصلی‌ترین آن انتخابات و دموكراسی است به این عرصه آمده‌اند و اگر این چنین است قطعا با معیارهای اسلامی همخوانی داشتند كه مورد تایید شورای نگهبان واقع شدند و به كانون قدرت آمدند.

وی در پایان اظهار داشت : باید منتظر ماند كه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مورد تعبیری كه به كار برده‌اند بیشتر توضیح دهند چرا كه در حال حاضر این واژه گنگ و مبهم است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین