کد خبر: ۲۵۳۶۱۱
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۷

وال استریت ژورنال: تمدید مذاکرات کاملاً به نفع ایران است

وال استریت ژورنال نوشت: تمدید مذاکرات هسته‌ای با ایران و آزاد شدن قسط هفتم پول‌های بلوکه شدن ایران، در حالی که غرب در زمینه‌ی محدود کردن ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم، پیشرفتی نداشته است، برای ایران یک پیروزی محسوب می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: وال استریت ژورنال با اشاره به آزاد شدن 2.8 میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده‌ی ایران تمدید 4 ماهه‌ی مذاکرات را کاملاً به نفع ایران دانست.

به گزارش ایسنا، وال استریت ژورنال در مقاله‌ای تحلیلی نوشت: تمدید مذاکرات هسته‌ای با ایران تا چهار ماه دیگر و آزاد شدن قسط هفتم پول‌های بلوکه شدن ایران، در حالی که غرب در زمینه‌ی محدود کردن ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم، نسبت به توافق کوتاه مدت صورت گرفته در نوامبر سال گذشته، پیشرفتی نداشته است، برای ایران یک پیروزی محسوب می‌شود.

یک مقام ارشد دولت آمریکا در همین زمینه اخیراً اظهار کرده است: ما در مسائل کلیدی پیشرفت‌های خوبی در مذاکرات داشته‌ایم و پیشنهادات سازنده‌ای از جانب دو طرف در راستای رسیدن به یک توافق جامع، مطرح شده است. در راستای اعتمادسازی بیش‌تر و اطمینان غرب از این که ایران به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست، فرمول‌های پیچیده‌ای وجود دارد که حل آن‌ها زمان‌بر است.

او ادامه داد: گره‌های کور مذاکرات با ایران بر سر موضوعاتی مثل طراحی راکتورها،‌ میزان اکسیداسیون و غنی‌سازی اورانیوم در ایران است.

این مقام ارشد دولت اوباما ادعا کرد: هنوز نمی‌دانیم رسیدن به یک توافق جامع با ایران، از دست‌یابی این کشور به سلاح هسته‌ای جلوگیری خواهد کرد یا به ایران این فرصت را خواهد داد که هر زمان که خواست به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای باشد.

او هم‌چنین مدعی شد: ایران باید برنامه‌ی پرتاب موشکی‌اش که توانایی حمل کلاهک هسته‌ای را دارد، رها کند.

وال استریت ژورنال در ادامه‌ی این گزارش با اشاره به پاسخ مقام معظم رهبری به ادعای غرب مبنی بر "رها کردن برنامه‌ی موشکی ایران" نوشت: رهبر ایران در بیانات اخیر خود خطاب به غرب گفتند برنامه‌ی موشکی ایران در جهت دفاع از مرزهای این کشور در مقابل بیگانگان است و هیچ‌گونه ارتباطی به سلاح هسته‌ای ندارد؛ رهبر انقلاب هم‌چنین اظهارات غرب در این زمینه را پوچ و واهی خواند.

یکی دیگر اختلافات باقی مانده در مذاکرات تعداد سانتریفیوژ لازم برای تولید انرژی هسته‌ای صلح آمیز است در همین زمینه غرب بارها ادعا کرده است که تعداد 19 هزار سانتریفیوژ زیاد است و ایران باید این تعداد سانتریفیوژ تا چهار هزار سانتریفیوژ کاهش دهد.

این خبرگزاری هم‌چنین در بخش دیگر گزارشش این‌گونه نوشت: با توجه به توافقی که ماه نوامبر صورت گرفت و بخشی از تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران برداشته شد، اقتصاد ایران در حال ترمیم است.

این مساله بر خلاف گفته‌های دولت اوباما مبنی بر باقی ماندن بخش عظیم تحریم‌ها علیه ایران و فلج شدن اقتصاد این کشور در اثر تحریم‌هاست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین