کد خبر: ۲۵۳۶۸۶
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۹

برنامه ریزی برای افزایش 7 میلیون تن به ظرفیت تولید فولاد کشور

براساس برنامه ریزی صورت گرفته با راه اندازی هفت طرح فولادی استانی، حدود هفت میلیون تن به ظرفیت تولید کشور افزوده می شود.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو)، مهدی کرباسیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام این موضوع، افزود: بر اساس سند چشم انداز 1404 ظرفیت تولید کشور باید به رقم 55 میلیون تن برسد.

رییس هیات عامل ایمیدرو اضافه کرد: هفت طرح فولاد استانی که در گذشته با نقاط ضعف روبرو بودند، اکنون با برنامه ریزی های انجام شده توسط ایمیدرو و واگذاری و گشایش اعتبار سر و سامان گرفته اند.

فولاد میانه(آذربایجان شرقی)، قائنات(خراسان جنوبی)، سپید دشت(چهارمحال و بختیاری)، شادگان(خوزستان)، نی ریز(فارس)، سبزوار(خراسان رضوی) و بافت(کرمان) هفت طرح فولادی استانی که از سال 1385 کلنگ زنی شده و تاکنون در مراحل مختلف اجرایی قرار دارند.

به گفته کرباسیان، با حل مشکلات اجرایی بخش فولادسازی این واحدها، راه اندازی بخش احیاء این طرح ها در دستور کار قرار گرفت و تلاش خواهد شد تا سه سال آینده بخش فولادسازی این طرح ها نیز به مرحله تولید برسد.

وی اضافه کرد: دولت در نظر دارد با مشارکت و حضور بخش خصوصی داخلی و خارجی ظرفیت تولید فولاد کشور را به 55 میلیون تن برساند.

بر اساس آمار منتشر شده انجمن جهانی فولاد، ایران در سال 2013 میلادی با تولید بیش از 15 میلیون و 400 هزار تن فولاد خام به عنوان پانزدهمین فولادساز بزرگ جهان معرفی شد.

کرباسیان در زمینه میزان ذخایر سنگ آهن به عنوان ماده اولیه اصلی واحدهای فولادسازی گفت: میزان ذخایر شناسایی شده زمین شناسی سنگ آهن کشور بیش از 4.5 میلیارد تن ذکر شده که حدود 2.5 میلیارد تن آن به عنوان ذخیره قطعی محسوب می شود.

وی افزود: اکنون برنامه اکتشاف 12 هزار کیلومتر مربع از معادن سنگان و نوار شمال شرقی آغازشده و بتدریج تا چابهار این برنامه ادامه خواهد یافت که محدوده وسیعی را شامل می شود.

به گفته این مقام مسئول، برنامه مزبور، بخشی از برنامه اصلی اکتشافات 200 هزار کیلومتر مربعی در کل کشور محسوب می شود، به طوری که با عملی شدن این برنامه، دو برابر کل اکتشافات انجام شده در یک قرن اخیر کشور خواهد بود.

کرباسیان درباره وضعیت سرمایه گذاری در صنعت فولاد نیز گفت: تعدادی از شرکت های بخش خصوصی با سرعت مناسبی در حال اجرای واحدهای احیای فولادسازی جدید هستند که پیش بینی می شود از سال 1394 به بعد به مرحله راه اندازی و بهره برداری برسند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین