کد خبر: ۲۵۳۷۱۱
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۱

امکان تشخیص زودرس HIV در کشور فراهم شد

رییس اداره کنترل و مبارزه با ایدز وزارت بهداشت از اقدامات در دست انجام برای راه‌اندازی آزمایشگاه‌های تخصصی HIV در 15 قطب کشور در سال جاری خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دکتر عباس صداقت در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: یکی از اقدامات خوب در حوزه HIV/ایدز استقرار 11 آزمایشگاه تخصصی و قطب تشخیصی این بیماری است که دسترسی به نظام تشخیص HIV را بیشتر خواهد کرد.

وی در این باره افزود: این آزمایشگاه‌ها در 11 نقطه کشور استقرار یافته‌اند و هر یک از این آزمایشگاه‌ها، استان‌های معین خود را پوشش خواهند داد. اندازه‌گیری سطح ایمنی بیماران، اندازه‌گیری بار ویروس در بدن بیماران، تشخیص زودرس بیماری بویژه در نوزادان و همچنین آزمایش‌های تکمیلی HIV در این آزمایشگاه‌های قطب پیش بینی شده است.

صداقت ادامه داد: با توجه به تامین تجهیزات برای راه‌اندازی آزمایشگاه‌های قطب HIV ، در حال حاضر 8 مورد از این آزمایشگاه‌ها مستقر شده‌اند و 3 مورد باقیمانده نیز تا پایان شهریور ماه نهایی خواهند شد. استقرار این آزمایشگاه‌ها تحولی در نظام تشخیص HIV در کشور خواهد بود.

وی افزود: به این ترتیب با استقرار این آزمایشگاه‌های قطب، دسترسی به آزمایش‌های تخصصی HIV امسال افزایش یافته و انجام مراقبت‌های لازم برای HIV نسبت به گذشته تسهیل‌ یافته‌تر خواهد شد.

صداقت با اشاره به تجهیزات گران قیمت مورد نیاز جهت استقرار این آزمایشگاه‌ها، ادامه داد: طبیعی است که بهره‌برداری از این آزمایشگاه‌ها نیازمند تدوین پروتکل‌های مربوطه و تربیت نیروی انسانی ماهر داشت. استقرار این 11 آزمایشگاه تخصصی تشخیص HIV کار بسیار بزرگ و ارزشمندی است و البته برنامه آن است که در سال‌های آینده تعداد این آزمایشگاه‌ها افزایش یابد.

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت گفت: آزمایشگاه‌های قطب تخصصی HIV وظیفه آموزش و کنترل کیفی سایر آزمایشگاه‌ها را بر عهده دارند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین