کد خبر: ۲۵۳۷۶۲
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۱

خاورمیانه فقط 78 سال دیگر نفت دارد!

ذخایر نفتی اوپک عمدتا در منطقه خاورمیانه واقع شده که از جمله آن می توان به عربستان سعودی‌، عراق و ‌کویت و اشاره کرد که در مجموع 40.4 درصد از ذخایر کل جهان را به خود اختصاص داده‌اند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: درحالیکه ذخایر نفتی اوپک عمدتا در منطقه خاورمیانه واقع شده که از جمله آن می توان به عربستان سعودی‌، عراق و ‌کویت اشاره کرد که در مجموع 40.4 درصد از ذخایر کل جهان را به خود اختصاص داده‌اند، این منطقه تنها تا 78 سال دیگر نفت دارد.
 
به گزارش ایسنا، مجموع ذخایر نفت تثبیت شده جهان در پایان سال 2012 با 0.9 درصد افزایش نسبت به سال قبل از آن به 1668.9 میلیارد بشکه رسید که بیش از 85.7 درصد آن به کشورهای غیر عضو OECD اختصاص دارد.
 
ونزوئلا غول‌ جدید ذخایر نفتی دنیا
 
در سال 2012 میلادی سه کشور ونزوئلا، عربستان سعودی و کانادا در مجموع با سهمی معادل 44.2 درصد بیشترین میزان ذخایر نفت جهان را در اختیار داشته‌اند که به ترتیب سهم این کشورها 17.8، 15.9 و 10.4 درصد بوده است.
 
براساس این گزارش ذخایر نفت دو کشور ونزوئلا و کانادا در دهه اخیر به علت وجود ذخایر تثبیت شده نفت فوق سنگین و غیر متعارف افزایش چشمگیری داشته است که این امر موجب ارتقای جایگاه این دو کشور به رتبه‌های اول و سوم جهان شده است.
 
سهم ذخایر نفتی کشورهای عضو اوپک در پایان سال 2012 میلادی 72.6 درصد بوده است که حدود یک سوم ذخایر نفتی جهان و نیمی از ذخایر کشورهای عضو اوپک به دو کشور ونزوئلا و عربستان سعودی تعلق داشته است.
 
عمده ذخائر نفتی اوپک در خاور میانه
 
ذخایر نفتی اوپک عمدتا در منطقه خاورمیانه واقع شده که از جمله آن می توان به عربستان سعودی‌، عراق و ‌کویت و اشاره کرد که در مجموع 40.4 درصد از ذخایر کل جهان را به خود اختصاص داده‌اند.
 
در میان مناطق مختلف جهان منطقه خاورمیانه با دارا بودن 807.7 میلیارد بشکه ذخایر معادل 48.4 درصد از کل ذخایر تثبیت شده نفت جهان مقام اول را به خود اختصاص داده است.آمریکای مرکزی و جنوبی، آمریکای شمالی، اروپا و اوراسیا، آفریقا، آسیا و اقیانوسیه نیز به ترتیب با دارا بودن 19.7 ، 13.2 ، 8.4، 7.8 و 2.5 درصد ازذخایر تثبیت شده نفت از جهان در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
 
بنا به این گزارش کاهش 0.3 درصدی معادل 220.2 میلیارد بشکه ذخایر تثبیت شده نفت درآمریکای شمالی به دلیل کاهش ذخایر نفتی غیر متعارف شن‌های نفتی کانادا، اختصاص بیشترین ذخایر غیر متعارف نفت جهان به کمربند نفتی اورینوکوی ونزوئلا با 220 میلیارد بشکه ذخیره افزایش 576 میلیون بشکه ذخایر تثبیت شده درمنطقه اروپا و اوراسیا نسبت به سال قبل تحت تاثیر افزایش اکتشافات کشورهای نروژ، روسیه و کاهش ذخایر کشور دانمارک از جمله تحولات مهم در سال 2012 بوده است.
 
کاهش رتبه عربستان از نظر ذخایر نفتی

 
همچنین کاهش سهم و تنزل رتبه ذخایر عربستان سعودی درجهان به دلیل افزایش غیر متعارف نفت در ونزوئلا، اختصاص بیشترین میزان اکتشاف نفت درمیان کشورهای منطقه خاورمیانه به عراق به دلیل اکتشافات متعدد از سال 2002 و افزایش حجمی معادل 35 میلیارد بشکه ذخایر نفتی و همچنین افزایش حجم ذخایر نفت‌ آفریقا به دلیل افزایش نفت کشور آنگولا از دیگر تحولات مهم ذخایر نفتی جهان در سال 2012 بوده است.
 
براساس این گزارش عمر ذخایر نفت جهان به طور متوسط 52.9 سال برآورد شده که با توجه به میزان برداشت نفت در سال 2012 عمر میادین نفتی آمریکای جنوبی ومرکزی، خاورمیانه،‌آمریکا شمالی، آفریقا،‌ اروپا و اوراسیا، آسیا و اقیانوسیه به ترتیب بیش از صد سال، 78.1، 38.7، 37.7، 22.4 و 13.6 سال برآورد می شود.
 
براین اساس عمر ذخایر نفتی کلیه کشورهای عضو اوپک به استثنای آنگولا، الجزایر و قطر به بیش از 40 سال می رسد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین