کد خبر: ۲۵۳۸۴۱
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۸

باسابقه ترین خطیبان نماز جمعه در روز جهانی قدس چه کسانی بوده اند

بعد از پیروز انقلاب اسلامی ایران، نماز جمعه به عنوان یک مناسبت رسمی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران جای گرفت و اولین خطبه نماز جمعه تهران در 5 مرداد 58 به امامت آیت الله محمود طالقانی اقامه شد. 11 روز بعد یعنی در 16 مرداد همان سال، همزمان با بمباران جنوب لبنان توسط نیروهای نظامی رژیم صهیونیسیتی، امام خمینی(ره) از مسلمانان جهان خواست تا آخرین جمعه ماه رمضان را به عنوان روز قدس نامگذاری کنند و در این روز همبستگی خود را در حمایت از «حقوق قانونی مردم مسلمان فلسطین» به نمایش بگذارند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سرویس سیاسی - با برگزاری منظم نماز جمعه در پایتخت سیاسی ایران به ترتیب  آيت‌الله سيدمحمود طالقاني، آيت‌الله حسينعلي منتظري، آيت‌الله سيدعلي خامنه‌اي، رهبر معظم انقلاب، آيت‌الله عبدالكريم موسوي اردبيلي، آيت‌الله اكبر هاشمي رفسنجاني، آيت‌الله محمد امامي كاشاني، آيت‌الله محمدمهدي رباني املشي، آيت‌الله محمد يزدي، آيت‌الله محمدرضا مهدوي كني، آيت‌الله احمد جنتي، آيت‌الله سيدحسن طاهري خرم آبادي، آيت‌الله سيداحمد خاتمي، آيت‌الله كاظم صديقي و آيت‌الله محمدعلي موحدي كرماني 14 خطیبی بوده اند که تا کنون اقامه نماز جمعه تهران را اقامه کرده اند.

اما پرسابقه ترین خطیب جمعه تهران در تاریخ جمهوری اسلامی ایران، آیت الله سیدعلی خامنه‌ای، مقام معظم رهبری بودند که ايشان در 24 دي ماه 1358 توسط حضرت امام خميني(ره) به امامت جمعه تهران منصوب شدند و بعد از ایشان آیت الله هاشمی رفسنجانی بعد از ترور نافرجام رهبر انقلاب، به عنوان خطیب موقت نماز جمعه تهران انتخاب و با بیش از 25 سال حضور به عنوان خطیب نماز روز قدس، با 420 خطبه به عنوان پرکارترین خطیب نماز جمعه، بویژه نماز روز قدس شناخته شد.

آیت الله ربانی املشی با 3 بار حضور در نماز جمعه، کمترین حضور را داشته و آیت الله جنتی با 21 سال حضور و 230 خطبه، جزو باسابقه ترین خطیبان نماز جمعه محسوب می‌شوند اما در اقامه نماز روز قدس بعد از آیت الله هاشمی رفسنجانی، آیت الله خاتمی با 5 سال حضور بیشترین حضور را دارد که از سال 88، اقامه نماز جمعه روز قدس را بر عهده داشته است.

هر چندامام خمینی(ره) با  اعلام جمله معروف خود مبنی بر اینکه "روز قدس فقط روز فلسطین نیست، روز اسلام است، روز حكومت اسلامی است"، در پیامی رسما این روز را به عنوان روز جهانی قدس اعلام کردند و بر همین اساس نیز اهمیت آن خارج از سلایق یک گروه و حتی یک کشور است اما متاسفانه برخی طیف ها هنوز اهمیت این روز جهانی را با منافع شخصی می سنجند.

توجه امام خمینی(ره) به جهانشمول بودن روز قدس از آنجایی است که می فرمایند: "مسلمین، از لبنان و قدس عزیز پشتیبانی نمایند. مسلمانان جهان باید روز قدس را روز همه مسلمین،‌ بلكه مستضعفین بدانند و از آن نقطه حساس، در مقابل مستكبرین و جهانخواران بایستند و تا رهایی مظلومان از زیر ستم قدرتمندان از پای ننشینند روز قدس یك روز اسلامی است و یك بسیج عمومی اسلامی است. من امیدوارم كه این امر مقدمه باشد از برای یك «حزب مستضعفین» در تمام دنیا و مسلمین اگر چنانچه با هم وحدت کلمه پیدا کنند، نه قضیه قدس پیش می‌آید و نه قضایای افغانستان پیش می‌آید."

اما به نظر می رسد در آستانه روز قدس، عده ای با اتهام زنی قصد دارند نه تنها این روز را به نام خود مصادره کنند بلکه طراحان و سخنرانان پرسابقه این روز را کنار زنند. در حالی که آیت الله هاشمی رفسنجانی با 25 سال سابقه اقامه خطبه‌های نماز جمعه در روز جهانی قدس، حتی از طرف نمازگزاران به عنوان کارشناس فلسطین خطاب می شد برخی با هجمه رسانه‌ای، یاران، همفکران و نزدیکان وی را تحت فشار تبلیغاتی قرار داده اند تا وی را از خطبه های روز جهانی قدس دور نگه دارند.

مضاف بر این، در حالی که در این روزها همگان باید در مسیر اتحاد و همدلی گام برداریم و به رغم این که حجت الاسلام هادی خامنه‌ای طی مصاحبه ای، انتصاب شعار نه غزه نه لبنان را به اصلاح طلبان دروغ شاخدار می داند اما برخی گروه ها با ارسال پیامک غیرواقعی و جریانسازی رسانه‌ای، ادعای لزوم برائت اصلاح طلبان از شعار نه غزه نه لبنان را در راستای مصادره روز جهانی قدس سرمی دهند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین