کد خبر: ۲۵۳۹۰۱
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۶
معاون دادستان کل کشور خبر داد:

ابطال گذرنامه وممنوع الخروجی زائران حامل مواد مخدر

زائران بیت الله الحرام از این پس در صورت حمل و نگه داری حتی یک گرم مواد مخدر، برای مدت 5 سال ممنوع الخروج و گذرنامه آنها باطل خواهد شد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش ایرنا از دادستانی کل کشور، «حسین ذبحی» معاون قضایی دادستان کل کشور درمورد وضعیت زائرین بیت الله الحرام در سال 93 و 92 گفت: در دوره عملیات عمره مفرده گذشته از تاریخ 26/9/1392 تا 5/4/1393 به دلیل همکاری و هماهنگی های خوب دستگاه های مقابله و ستاد مبارزه با مواد مخدر، سازمان حج و زیارت، پلیس فرودگاهها و موادمخدر و مراجع قضایی ایستگاه های پروازی حجاج کشور و دادستانی کل کشور، موفقیت های چشمگیری در کنترل حجاج و جلوگیری از خروج مواد به عربستان حاصل شد تا آنجا که حتی یک زائر ایرانی از طرف پلیس عربستان به جرم حمل موادمخدر دستگیر نشد.

وی افزود: از طریق دادستانی کل کشور با هماهنگی دادسراهای ایستگاه های پروازی حجاج، ترتیبی اتخاذ شد تا در ایام حج، قضات کشیک دادسرا در فرودگاه ها استقرار یافته و بطور شبانه روزی و فوری به پرونده های مربوط رسیدگی کنند.

ذبحی ادامه داد: گذرنامه زائرانی که مبادرت به جاسازی، اخفا و حمل موادمخدر کرده و دستگیر شدند، اخذ و ضمن محکومیت به مجازات، به ابطال گذرنامه ممنوع الخروجی از کشور محکوم شده اند و در طول مدت زمان ممنوع الخروجی، قادر به سفر خارجی و خروج از کشور نیستند.

معاون قضایی دادستان کل کشور ادامه داد: در دوره عملیات عمره مفرده مزبور، تعداد 799 هزار و 628 زائر از 20 ایستگاه پروازی به سرزمین وحی مشرف شدند.

به گفته ذبحی، متأسفانه علی رغم تذکرات و هشدارها، تعداد 1507 زائر به جرم اخفا و حمل و نگهداری انواع مخدر مانند تریاک، شیره، سوخته، شیشه و قرص متادون دستگیر و در مجموع از آنها 8167 گرم مواد و 7924 عدد قرص متادون کشف شد که تحت پیگرد قضایی، اعمال مجازات و یا ممنوع الخروجی شدند.

معاون قضایی دادستان کل کشور، بالاترین آمار دستگیری ها را مربوط به مشهد با 313 نفر، ساری با 261 نفر، تهران با 276 نفر، اصفهان با 220 نفر و کمترین آمار دستگیری ها را مربوط شهرهای زنجان با دو مورد، بندرعباس با سه مورد و اهواز با پنج مورد عنوان کرد و افزود، شهرهای بوشهر و اردبیل نیز کشف و دستگیری نداشته اند.



** جاسازی مواد با پیچیده ترین روش ها

ذبحی گفت: مجرمان دستگیر شده از پیچیده ترین روش ها برای جاسازی مواد مانند شبیه سازی 10 عدد قرص متادون به صورت دکمه های پیراهن مانند پشت یقه ژاکت، کپسول دارو، قوطی قرص، بیسکویت، داخل نان خشک، تخمه، شکلات، چرخ ساک، چرخ ویلچر، داخل آلو، مخلوط با قند حبه، صابون، جلد مهر نماز، برس مو، کیسه و لیف حمام، درز البسه، جداره شلوار، اپل پوشاک،ته کفش، پاشنه کفش، دندان مصنوعی، تخمه ها، انجیر خشک، چای کیسه ای، باتری موبایل، شارژر موبایل، آغشته به جوراب، آغشته به بلوز، کباب، ساعت، عصا، دکمه پالتو و بلع و انباری لستفاده کرده اند.

ذبحی ادامه داد: پلیس فرودگاهها با نظارت و کنترل دقیق و حرفه ای موفق به کشف مواد مذکور شده است که قابل قدردانی است.

وی ذبحی با قدردانی از هماهنگی خوب و مناسب دستگاه های مقابله و مدیریت قضایی دادسراهای مربوط و تلاش پلیس در توفیقات بدست آمده، یادآور شد: در اجرای ماده 17 قانون مبارزه با موادمخدر که از 14/10/1389 لازم الاجرا شده است، همه کسانی که به هر میزان موادمخدر یا روان گردان مانند شیشه یا پیش سازهای آنها را حمل یا نگهداری کنند و یا مرتکب جرم قاچاق مواد مزبور به داخل یا خارج از کشور شوند و یا در خارج از کشور قاچاق مواد کنند، برای بار اول به مدت یک تا پنج سال گذرنامه آنان ابطال و ممنوع الخروج، و در صورت تکرار به مدت پنج تا 15 سال ممنوع الخروج می شوند.

وی ادامه داد: دادستانی کل کشور طی بخشنامه ای خطاب به دادستان های سراسر کشور به اجرای قانون مزبور تأکید کرده و توصیه می شود، مردم مراقب اعمال خود و دیگران در این زمینه باشند، اگر حتی یک گرم مواد را حمل یا نگهداری کنند به موجب حکم دادگاه تا پنج سال ممنوع الخروج می شوند و هیچگونه مسافرت خارج از کشور اعم از زیارتی یا سیاحتی برای آنها مقدور نیست.



** معتادان برای ترک به مراکز درمانی مجاز مراجعه کنند

معاون قضایی دادستان کل کشور از معتادان خواست تا شخصا به مراکز درمانی مجاز مراجعه و اقدام به ترک کنند و در صورت عدم ترک داوطلبانه یا تجاهر به اعتیاد دستگیر شده و به مراکز درمان اجباری اعزام می شوند.

ذبحی همچنین از مردم خواست تا در صورت داشتن هر گونه اطلاعات درخصوص قاچاقچیان موادمخدر یا محل های تولید مواد یا تجمع معتادان، مراتب را به دادسرای عمومی و انقلاب محل اطلاع دهند و نیز می توانند از طریق سایت دادستانی کل کشور به آدرس www.dadsetani.ir گزارشات کامل و دقیق خود را به دادستانی کل کشور منعکس کنند تا امکان شناسایی و تعقیب مجرمان فراهم شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین