کد خبر: ۲۵۳۹۲۵
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۴

طلاق علت اصلی افزایش آمار زنان سرپرست خانوار

مدیرکل بهزیستی مازندران گفت: علت اصلی افزایش آمار زنان سرپرست خانوار طلاق است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: سعید آرام در جلسه کارگروه تخصصی بانوان و خانواده مازندران که در ساری برگزار شد، گفت: بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال 85 سرپرستی حدود یک میلیون و 648 هزار نفر از افراد جامعه بر عهده زنان بوده که این آمار در سال 90 به حدود 2.5 درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه علت اصلی افزایش آمار زنان سرپرست خانوار طلاق است، افزود: با پایشی که در مورد زنان سرپرست خانوار انجام دادیم به این آمار رسیدم که در سال 90 حدود 20 درصد و در سال 92 حدود 27 درصد زنان به علت طلاق سرپرستی خانواده را بر عهده گرفتند.

مدیرکل بهزیستی مازندران اظهارکرد: درصد قابل توجهی از زنان سرپرست خانوار در سرشماری رسمی خانوار به عنوان سرپرست محسوب نمی‌شوند، اما همسرشان به دلایلی چون اعتیاد، بیکاری، مریضی، زندانی بودن و.... هزینه‌های خانواده را نمی‌دهند و لاجرم آنان بار مسئولیت خانواده را بر دوش می‌کشند.

وی با بیان اینکه زنان سرپرست خانوارعمدتاً از سطح سواد پایینی برخوردارند، لذا حمایت مالی مستقیم خیلی نمی‌تواند منجر به استقلال مالی آنان شود، افزود: مهمترین نیاز امروز زنان سرپرست خانوار برای گسترش فعالیت‌های اجتماعیشان امنیت است، ابزارهای قانونی برای حمایت از زنان سرپرست خانوار باید رعایت شود چون این قشر در معرض آسیب‌های اجتماعی هستند.

آرام با تاکید بر اینکه امنیت، فقرمالی، بی‌سوادی و عدم‌توجه جامعه به زنان سرپرست خانوار از مشکلات این قشر است، تصریح‌کرد: عمده مشکلات زنان سرپرست خانوار معیشتی، عاطفی و وسواس‌های فکری و ... بوده و رفع این مشکلات نیازمند همدلی و همکاری است.

وی با اشاره به اینکه حاشیه‌های ناخواسته از برخوردهای جامعه، باورهای غلط و تنگ‌نظرانه برخی از افراد جامعه نسبت به طلاق و زنان بیوه باعث احساس بیگانگی این زنان با نهاد خانواده می‌شود، افزود: مهمترین مسئله بحث مشکلات اقتصادی و آسیب‌های ناشی از آن است چون این افراد نمی‌توانند به استقلال مالی مناسب برسند.

مدیرکل بهزیستی مازندران با اشاره به اینکه آسیب‌های خانوادگی منجر به بدرفتاری فرد در خانواده می‌شود، عنوان کرد: تقویت کارکرد خانواده، رسیدن به خانواده سالم و تقویت و تکریم بنیان خانواده از جمله اهداف سازمان بهزیستی است.

وی با اشاره به اینکه این قشر بعد از حضور در موسسات وابسته به بهزیستی و تشکیل پرونده، خدماتی چون مستمری ماهیانه، بیمه اجتماعی، کمک هزینه دانشجویی، کمک هزینه مسکن و ... را دریافت می‌کنند، افزود: حدود 10 هزار و 500 زن سرپرست‌خانوار تحت‌نظر بهزستی هستند که این افراد حدود 27 هزار و 400 نفر را تحت پوشش دارند.

آرام با اشاره به اینکه 57 درصد زنان سرپرست‌خانوار استان مسکن شخصی داشته و 20 درصد در مسکن استیجاری زندگی می‌کنند، خاطرنشان کرد: 65 درصد زنان سرپرست‌خانوار از قابلیت خوبی از لحاظ تصمیم‌گیری برخوردار بوده و 55 درصد نیز تعامل خوبی با جامعه دارند.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه ایجاد فرصت‌های شغلی، فراهم آوردن شرایط برای ایفا نقش آنان در جامعه و توانمندسازی آنان از جمله اقدامات اساسی است که باید برای این قشر صورت گیرد، افزود: ارایه تسهیلات کم بهره با زمان زیاد، راه‌اندازی بازارچه ویژه زنان، ترویج ازدواج مجدد، فرهنگ‌سازی در خانواده نسبت به این امر و برگزاری کلاس آموزش مهارت‌های زندگی از جمله راهکارهای توانمندسازی سرپرستان خانوار است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین