کد خبر: ۲۵۴۲۵۴
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۱

سفارت آمریکا در لیبی تعطیل شد

وزارت خارجه آمریکا روز شنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که واشنگتن سفارت خود در لیبی را تعطیل و دیپلمات هایش را با اسکورت نظامی به تونس منتقل کرد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس از واشنگتن، این تصمیم آمریکا در بحبوحه وخامت شدید اوضاع امنیتی در شهر طرابلس در پی شدت یافتن درگیری بین شبه نظامیان رقیب اتخاذ شد.

ˈماری هارفˈ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این خصوص گفت: به دلیل خشونت های حاصل از درگیری بین شبه نظامیان لیبیایی در مجاورت سفارت آمریکا در شهر طرابلس، موقتا همه کارکنان مان را از لیبی خارج کرده ایم.

وی افزود: تامین امنیت تاسیسات مان و تضمین ایمنی کارکنان ما، اولویت های اصلی وزارت خارجه آمریکا است و ما این تصمیم را سرسری نمی گیریم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد:این گام را باید بر می داشتیم، زیرا سفارت ما به محل درگیری های شدید بین جناح های مسلح لیبی بسیار نزدیک است.

وزارت خارجه آمریکا همچنین با صدور پیام هشدارآمیزی از شهروندان آمریکایی خواست به لیبی سفر نکنند و همچنین به آمریکایی های مستقر در این کشور توصیه کرد لیبی را فورا ترک کنند.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه خود آورد: دولت لیبی نتوانسته ارتش و نیروهای پلیس خود را به طور تمام و کمال شکل دهد و امنیت را بهبود بخشد. تسلیحات نظامی بسیاری از جمله تسلیحات ضد هوایی در دست افراد است که می تواند علیه بخش هواپیمایی کشوری مورد استفاده قرار گیرد.

وزارت خارجه آمریکا همچنین اعلام کرد که فعالیت سفارت این کشور در لیبی تا زمان بهبودی اوضاع امنیتی به حال تعلیق در می آید.

شهر طرابلس طی چند هفته اخیر دستخوش خشونت حاصل از درگیری گروه های شبه نظامی بوده است که بر اثر آن دهها نفر کشته و زخمی شده اند. شدت درگیری ها به طور خاص در فرودگاه شهر بالا بوده است.

براساس این گزارش، این برای دومین بار در کمتر از سه سال است که واشنگتن سفارت خود را در لیبی تعطیل می کند. سفارت آمریکا در لیبی در فوریه 2011 نیز فعالیت خود را در بحبوحه قیام مردمی لیبی که منجر به سرنگونی دولت ˈمعمر قذافیˈ دیکتاتور سابق این کشور شد، به حال تعلیق درآورد. پس از تشکیل دولت انتقالی در لیبی در ژوئیه 2011، سفارت آمریکا در سپتامبر همان سال بازگشایی شد.

دولت ˈباراک اوباماˈ رییس جمهوری آمریکا از زمان حمله به نمایندگی این کشور در شهر بنغازی لیبی در سپتامبر 2012 که منجر به کشته شدن ˈکریس استیونسˈ سفیر ایالات متحده و سه آمریکایی دیگر شد، حساسیت خاصی در مورد تامین امنیت کارکنان دولتی واشنگتن در لیبی نشان داده است.

نمایندگی آمریکا در بنغازی پس از حمله آن سال بسته شد و دیگر باز نشد. در همین حال سفارت آمریکا در طرابلس از آن زمان به بعد با کارکنان اندکی فعال بوده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین