کد خبر: ۲۵۴۴۱۶
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۹

سازندگان "من روحانی نیستم" آس دیگری رو کرده اند/ این بار نام پسر شمقدری در تیتراژ فیلم است

مستند سازان مخالف دولت باز هم فیلم مستند رو کردند؛ این بار مستند مصاف. مستندی که محتوا و شکل توزیع آن آشکار می کند که موسسه سازنده آن یعنی سفیر فیلم نه تنها یک گروه کوچک دانشجویی نیست بلکه ریشه در مناسبات جدی سیاسی دارد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: تدبیر نوشت: مستند سازان مخالف دولت باز هم فیلم مستند رو کردند؛ این بار مستند مصاف. مستندی که محتوا و شکل توزیع آن آشکار می کند که موسسه سازنده آن یعنی سفیر فیلم نه تنها یک گروه کوچک دانشجویی نیست بلکه ریشه در مناسبات جدی سیاسی دارد.

توزیع این مستند بر خلاف « من روحانی هستم » نه در فضای مجازی که به صورت CD صورت گرفت. آن هم توسط هفته نامه پنجره که متعلق به علیرضا زاکانی است. کسی که اوایل خرداد ماه درباره حمایت از سازندگان « من روحانی هستم » گفته بود که تا آخر پشت آنها هستیم. علیرضا زاکانی از جمله کسانی بود که در مستند « من روحانی هستم » ظاهر شده بود و بعد از آن گفت که هویت این افراد را نمی شناسد. او تنها گفته بود که این افراد یک سری « خواهران بسیجی » هستند.

زاکانی روز اول اردیبهشت در مصاحبه ای همچنین تاکید کرده بود که تا آخر پشت سر سازندگان این مستند هست و اکنون با پخش آخرین ساخته موسسه سفیر فیلم به همراه نشریه اش نشان داد که روی حرف خود ایستاده است. این در حالی است که بحث مجوز موسسه سفیر فیلم هم هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد و مسئولان وزارت ارشاد در آخرین موضع گیری های خود تاکید کرده اند که موسسه هنوز موفق به دریافت مجوز نشده است.

موسسه سفیر فیلم که دایما مخالفان دولت بر روی « دانشجویی » بودن آن گروه تاکید دارند در حالی آخرین مستند خود را در دو قسمت ۹۰ دقیقه ای ساخته که CD آن به صورت رایگان در ضمیمه مجله پنجره توزیع شده است. مسلم است که ساخت تقریبا ۱۸۰ دقیقه فیلم مستند و توزیع ان در این ابعاد اصلا بدون صرف هزینه های کلان امکان پذیر نیست. هزینه هایی که معمولا مجموعه های دانشجویی از عهده آن بر نمی آیند، مگر اینکه با جاها و مراکز خاصی در ارتباط کامل باشند. به عبارتی این سوال که چگونه یک مجموعه دانشجویی می تواند هزینه های تولید، ساخت و توزیع رایگان چنین اثری را فراهم کند، همچنان بی پاسخ مانده است.

نکته دیگر درباره این فیلم عیان شدن نقش حسین شمقدری، فرزند جواد شمقدری معاونت امور سینمایی وزارت ارشاد در دولت دهم است که در تیتراژ پایانی فیلم هم به نام او اشاره شده است. چیزی که می تواند گوشه ای از پیوندهای سازندگان این مستند را با بخشی از طی های حاضر در قدرت و یا دارای سرمایه اقتصادی روشن کند. چنانکه حضور علیرضا زاکانی در کنار این مجموعه نیز خود گواه برخی ارتباطات سیاسی و اقتصادی آنها است. چه آنکه به جز مجله پنجره، سایت جهان نیوز نیز که متعلق علیرضا زاکانی است به طور مرتب اخبار مربوط به این مستند را پوشش داده است.

با پخش مستند جدید « مصاف » مشخص شده که مستند سازان مخالف دولت در ایام بعد از خوابیدن سر و صدای فیلم « من روحانی هستم » چندان هم بی کار نبوده اند.

سازندگان مستند « مصاف » در توضیح ساخته خود نوشته اند: « مستند مصاف، کاری از مرکز مستند سفیر است که تحولات سیاسی- اجتماعی جمهوری اسلامی را در سال‌های ۶۸ تا ۸۸ مورد بررسی و نقد قرار می‌دهد. این مستند که در دو قسمت تهیه شده است، حاصل بیش از دو سال تحقیق و بررسی بر روی تاریخ جمهوری اسلامی و مصاحبه با چهره‌های فعال آن دوران می باشد. این مستند به دو فتنه‌ی ۱۸ تیر ۷۸ و حوادث بعد از انتخابات سال ۸۸ پرداخته و زمینه‌های ده ساله‌ی شکل‌گیری این دو فتنه را کند و کاو می‌کند. در هر دو قسمت ضمن مرور مهمتر‌ین رویدادهای داخلی و ترسیم اقدامات دشمنان خارجی برای مقابله با نظام اسلامی، به نقش موثر رهبر انقلاب در روشنگری و عبور کشور از بحران‌های پیش‌آمده پرداخته می‌شود. »

قسمت اول این مستند که توسط هفته نامه پنجره، متعلق به علیرضا زاکانی پخش شده است، به اتفاقات سال های ۶۸ تا ۷۸ می پردازد. این مستند با روایتی زیرکانه سعی دارد القا کند که بحث هجوم فرهنگی مورد نظر مقام معظم رهبری ریشه در سیاست های دولت سازندگی دارد. همینطور این مستند در نیمه دوم خود حمله جدی را به مطبوعات و فعالان فرهنگی اصلاح طلب انجام می دهد و تمام آنها را عامل « بیگانه » و « استکبار جهانی » معرفی می کند که شدیدا یادآور ادبیات طیف های تندرو در سال های اول روی کار آمدن سید محمد خاتمی است.

علیرضا زاکانی البته در قسمت اول این مستند تنها در مقام پخش کننده CD ظاهر شده است و نام و نشانی از او در این فیلم دیده نمی شود و به نظر می رسد که تمام توان خود را به مباحث پشتیبانی ساخت این دست مستندها معطوف کرده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین