کد خبر: ۲۵۴۴۵۴
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۸

توضیحی در باب یک انتخاب تازه

مردمسالاری یا حاکمیت مردم برای تعیین سرنوشت خود، مفهومی شناخته شده، معقول و مقبول است که همواره در منطق جامعه جهانی پذیرفته شده است است. اصل 56 قانون اساسی ما نیز انسان را حاکم بر زندگی اجتماعی خویش دانسته است که هیچ کس حق سلب آنرا ندارد و موهبت الهی است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سرویس سیاسی- در واقع بر اساس این منطق، انتخابات به این دلیل شکل می گیرد که از بین سلایق و تفکرات متفاوت، فرد یا گروه و دسته ای که نظر اکثریت را جلب می کند منتخب واقعی برای انجام وظیفه مورد نظر باشد لذا لزوم تنوع و تکثر، همواره جزو لاینفک مقبولیت انتخابات است.

در یک مثال ساده، اگر قرار باشد از بین 8 مداد سیاه یکی را انتخاب کنیم در حقیقت هیچ انتخابی شکل نگرفته زیرا همه آن مدادها با رنگ مشکی می نویسند و تنها در تنوع است که حق انتخاب معنی پیدا می کند. اهمیت این اصل در انتخابات تا بدانجا بود که رهبر معظم انقلاب نیز در انتخابات سال 92 بر لزوم حضور کاندیدا از همه سلایق تاکید کردند.

اما موضوع انتخابات صرفا به تعیین رئیس جمهور، نمایندگان مجلس و برخی سمت‌ها محدود نمی شود بلکه گاهی همین منتخبین ملت نیز خود انتخاب کننده می شود و لذا توجه به همین اصل در آن زمان، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

هفته گذشته اعضای 12 نفره کمیسیون فرهنگی مجلس که 8 نفر از آنها از اعضای جبهه  پایداری هستند تصمیم گرفتند تا نمایندگاه خود را برای تصدی نماینده قوه مقننه برای  نظارت بر مطبوعات و صدا سیما به مجلس معرفی کنند.

نکته جالب در اسامی اعلام شده عدم تنوع کاندیدا بود. معرفی حجت الاسلام نبویان و حمید رسایی از اعضای جبهه پایداری برای نمایندگی قوه مقننه باعث شگفتی نمایندگان مجلس شد چراکه که هر دو نفر، از اعضای فعال جبهه پایداری هستند و در حالی گه کمیسیون فرهنگی مجلس می توانست افراد بیشتری از سلایق گوناگون حاضر در مجلس معرفی کند تنها به دو نفر از اعضای پایداری بسنده کرد که در اصطلاح حقوقی هر دو حکم واحد را دارند.

افراد معرفی شده برای تصدی این سمت هر دو از فعالین و منتقدین مشهور دولت تدبیر و  امید هستند که به نوعی از برگزار کنندگان اصلی همایش دلواپسیم و خط قرمز محسوب می‌شوند اما حضور هر دو این افراد برای یک جایگاه آن هم در مجلس اصولگرای نهم نشان می‌دهد که پایداری حتی تمایلی به رقابت با اصولگرایان نیز ندارد.

به نظر می رسد شکست سنگین در انتخابات 92 از اعتدالگرایان، همچنین شکست واضح در مجلس نهم  از اصولگرایان و رهروان ولایت، جبهه پایداری را مجبور ساخته تا از این پس پایداری‌ خود را در فرار از رقابت ببینند زیرا که با توجه به مواضع آنها و نتایج انتخابات اخیر، برای فرار از شکستی دیگر در هر انتخاباتی ترجیح دادند تا اصل رقابت وجود نداشته باشد.

نکته  دیگر در مورد  افراد معرفی شده به مجلس برای تعیین نماینده قوه مقننه در شورای نظارت بر مطبوعات و صدا و سیما، اینکه حمید رسایی عضو کمیسیون اصل 90 مجلس و حجت الاسلام نبویان عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس است در حالی که پیش از این مرسوم بود نماینده قوه مقننه از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس باشد.

وجود همین تمامیت خواهی از سوی اعضای جبهه پایداری کمیسیون فرهنگی مجلس باعث شد تا صدای انتقاد علی مطهری نماینده خانه ملت نیز بلند شده و اعتراض تعدادی دیگر از نمایندگان مجلس به این موضوع علنی شود. رییس مجلس نیز اعلام کرد که این موضوع برای رفع ابهامات در هیأت رئیسه مجلس، مورد بررسی دقیق‌تر قرار می‌گیرد و بر این اساس انتخاب نماینده قوه مقننه در هیات نظارت بر مطبوعات، موکول شد.

البته با وجود اینکه اعضای جبهه پایداری  همچنان بر رقابت ناسالم در انتخاب نماینده قوه مقننه پافشاری می‌کند خبر امیدوار کننده اینکه اعضای شورای نظارت بر مطبوعات متشکل از وزیر فرهنگ یا نماینده تام الختیار وی، نماینده قوه قضاییه، نماینده قوه مقننه، یکی از اساتید حوزه علمیه به انتخاب شورای عالی حوزه علمیه، یک استاد دانشگاه و یک مدیر مسئول مطبوعات است و لذا حضور حمید رسایی یا نبویان از جبهه پایداری دراین شورا نمی تواند تاثیر آنچنانی در تصمیمات مصلحت آمیز این شورا ایفا کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین