کد خبر: ۲۵۴۵۳۴
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۸

احمد ذوعلم: دغدغه کتابخوانی تنها وظیفه وزارت ارشاد نیست

ذوعلم افزود: « اشکال اینجاست که ما تصور می کنیم توصیه و ترويج کتابخوانی فقط و فقط وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد است . وظیفه ترویج کتابخوانی به عهده صدا و سیما و کلیه دستگاه های مسئول است. وظیفه ای که در بسیاری از موارد از آن غفلت می شود.»
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس فرهنگی: احمد ذوعلم رئیس مرکز رسانه اي شیرازه(رسانه تخصصي كتاب)،  نبود همکاری متقابل دستگاههای فرهنگی، بی توجهی به تاثیر کتاب خواندن در عرصه عمومی و رفع نکردن موانع اقتصادی تولید کتاب را از عوامل رکود بازار نشرایران دانست و گفت: تا زمانی که کتابخوانی مردم، دغدغه مسئولان فرهنگی  و حتی اقتصادی  نیست از دست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کاری ساخته نیست.

این فعال حوزه نشر در ادامه سخنانش  به تعداد اندک کتاب فروشی ها در کشور اشاره کرده و به «آفتاب» گفت: «ما در کشورسه هزار کتاب فروشی داریم. اگر این رقم را در کنار آمار سوپر مارکت های شهر بگذارید ، وضع کتاب خوانی ما معلوم می شود.»

ذوعلم افزود: «اشکال اینجاست که ما تصور می کنیم توصیه و ترويج  کتابخوانی فقط و فقط وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد است. وظیفه ترویج کتابخوانی به عهده صدا و سیما و کلیه دستگاه های مسئول است. وظیفه ای که در بسیاری از موارد از آن غفلت می شود.» از سوي ديگر با اینکه برخی از فعالان حوزه نشر ممیزی و سانسور را عامل بی رغبتی مردم به کتاب خواندن می دانند ، ذو علم این مشکل را عامل اصلی نداسته و تاکید می کند :« ممیزی بحث تازه ای در حوزه کتاب نیست ولی ما همه مشکلات حوزه نشر را به ممیزی وزارت ارشاد ربط می دهیم. همین الان کتاب های خوب و جذاب در بازار نشرفراوان است اما جمعیت کتابخوان جدی نداریم که به خواندن این کتاب ها روی بیاورد.کتابی حتی اگر هفت بار تجدید چاپ شود تیراژ آن به هفت هزار عدد می رسد. این تیراژ در مقابل جمعیت کشور ما واقعا اندک و تاسف آور است.»

این فعال حوزه نشر به موانع اقتصادی در زمینه تولید کتاب اشاره کرد و گفت: «کاغذ مورد نیاز حوزه نشر وارداتی است . ما برای تامین کاغذ مورد نیاز حوزه نشر با هزار و یک مشکل دست به گریبانیم. مسئولان فرهنگی و اقتصادی کشور به ظرفیت های تولید کاغذ در داخل توجه نکرده اند. تیراژ پایین کتاب ها هم همواره ناشران را با خطر متضرر شدن رو به رو می کند.»

 ذوعلم معرفی و تبلیغ در زمینه کتاب خواندن را وظیفه همه ناشران دانست و گفت: «متاسفانه برخی تصور می کنند وزیر ارشاد باید وظیفه تبلیغ کتابخوانی را بر عهده بگیرد حال آنکه تمامی فعالان عرصه فرهنگ باید برای توسعه و ترویج کتابخوانی تلاش کنند.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین