کد خبر: ۲۵۴۵۸۲
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۷
دیپلماسی موفق روحانی

خطر مشترک ایران و کشورهای منطقه را متحد می‌کند

با ادامه تنش ها در خاورمیانه رسانه های خارجی گمانه زنی درباره نقش ایران در بهبود این وضعیت از طریق حل اختلافاتش با کشورهای منطقه را مطرح می کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: برخی رسانه های  خارجی معتقدند با وجودی که ایران برای کمک به حل بحران عراق تلاش می کند ولی ایران با دوره طولانی از بی اعتمادی از سوی کشورهای عرب همسایه روبروست و تهران با حفظ روند مذاکرات هسته ای قادر به شکل دادن روابط تازه با کشورهای ساکن حاشیه خلیج فارس باشد.

کریستین ساینس مانیتور می نویسد "حسن روحانی” برای دستیابی به توافق جامع هسته ای نیازمند اعتمادسازی در قدرتهای جهانی است ولی برای دستیابی به ثبات منطقه ای طولانی مدت رئیس جمهور ایران باید شک و تردیدهای عمیق دو جانبه میان ایران و کشورهای حاشیه ساکن خلیج فارس  برطرف شود.  آقای روحانی میراث دار ۳۰ سال بی اعتمادی  در رابطه با کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی است.

کریستین ساینس مانیتور می نویسد که رقابت بین این رقبای سنگین وزن در منطقه می تواند تعیین کننده قدرت سیاسی در خلیج فارس برای دهه های آینده باشد. امروز روحانی از عربستان به عنوان کشور دوست و برادر یاد کرده و با سفر خود به عمان و دریافت دعوت امیرکویت باعث شده تندروها در این کشورها به عقب بنشینند و عربستان سعودی تحت فشار برای پذیرش واقعیت تازه ایران باشد. در واقع دیپلماسی دولت روحانی تا حدود زیادی تندروهای عربی را آچمز کرده است.

کریستین ساینس مانیتور می نویسد تاریخچه دشمنی موجود بین دو طرف در ایران نیز وجود دارد. در جنگ تحمیلی ایران و عراق همه کشورهای عرب به جز سوریه برای کمک به صدام حسین صف کشیدند. اکنون درگیریهای داخلی سوریه بار دیگر باعث دوری ایران از کشورهای حاشیه خلیج فارس شده است. ایران از دولت بشار اسد حمایت می کند درحالیکه شورشیان سوری و مزدوران خارجی از عربستان سعودی ، قطر و کویت کمک مالی دریافت کردند. با این همه کریستین ساینس مانیتور تاکید دارد با انتخاب روحانی فضای تازه ای بین ایران وکشورهای عربی باز شده است.

خطر مشترک

کریستین ساینس مانیتور می نویسد با وجود حمایت کشورهای حاشیه خلیج فارس از گروههای شورشی ، ادامه حملات گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه باعث شده تا کشورهای عربی برای جلوگیری از گسترش قلمروی این گروه افراطی به همکاری با ایران روی آورد. این خطر مشترک قادر به بهبود روابط است. داعش به عنوان اولین گروه سنی است که پس از ۹۰ سال اعلام خلیفه گری می کند. ایران و همسایه گانش دراینباره موضوعات زیادی برای گفتن دارند تا اینکه به اختلافات خود بپردازند.

درجه خطر داعش همچنین زمینه مشترکی بین ایران و آمریکا را ایجاد کرده است و روحانی در اواسط ژوئن نسبت به همکاری با عراق و آمریکا اظهار تمایل کرد. با وجود اینکه "حسن روحانی” با پیام اعتدال به میدان آمد دیدگاه بعضی کشورهای حاشیه خلیج فارس به تهران هنوز بدبینانه است و ایران را متهم به دخالت در امورکشورشان می کنند.

به گزارش پیام‌نو، این اما باعث نشده تا واقعیت جدید در ایران یعنی پیروزی دولت روحانی و کنار رفتن تندروها از قدرت نادید ه گرفته شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین