کد خبر: ۲۵۴۷۱۳
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۸

آيت‌الله يثربی: كاسبان تحريم از مصالحه با دنيا خوشحال نخواهند شد

حضرت آيت الله يثربي با بيان اين كه عده اي به خاطر منافع حزبي و گروهي و به واسطه تحريم ها كاسبي ها و تجارت ها كردند و سرمايه ها اندوختند و اموال ملت را به تاراج بردند،تصريح كردند: اين ها هيچوقت از مصالحه با دنيا خوشحال نمي شوند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: نماز عيد سعيد فطر همچون سال هاي پيش، با حضور اقشار مختلف مردم كاشان در مسجد جامع زيارت حبيب بن موسي (ع) اين شهرستان برگزار شد. كثرت حضور مردم به حدي بود كه علاوه بر مسجد و زيارت و صحن زيارت، كوچه‌هاي اطراف مسجد نيز شاهد حضور پرشور مردم خداجوي دارالمومنين كاشان بود. 

حضرت آيت الله يثربي در خطبه نخست اين نماز به اهميت مفهوم توبه و نقل حديثي در اين باره پرداختند و گفتند: خداوند بعد از توبه انسان به امر خداوند، فرشتگان موكل بر انسان گناه فرد را كتمان مي كنند و اعضا و جوارح گناهان او را مي پوشانند و نقطه اي از زمين كه وي در آن گناه كرده گناهان او را در آن مكان از ياد مي برند.

ايشان با طرح اين سوال كه چگونه فردي كه پنجاه سال گناه كرده است با يك توبه آمرزيده مي شود، گفتند: عفو به معناي محو كردن و پاك ساختن است و وقتي خداوند انسان را مورد عفو قرار مي دهد همه گناهان و آثار آنها را نيز پاك مي كند، از همين رو گفته شده است كه در شب قدر دعاهاي انسان مستجاب مي شود چرا كه فرد با توبه كردن در محضر خدا با دلي پاك و منزه از گناه خدا را مي خواند و به استجابت مي رسد.

ايشان در بيان حقيقت توبه و چگونگي فهم مورد قبول قرارگرفتن توبه به روايتي اشاره كردند كه حقيقت توبه را پشيماني مي داند و افزودند: كشف توبه حقيقي اين است كه فرد تائب در دل احساس سرور و شادماني مي كند و با خدا مأنوس مي شود و احساس حضور در محضر خدا مي كند و كدورت و زنگاري كه بين بنده و خدا بوده برداشته مي شود.

استاد برجسته دروس خارج فقه حوزه علميه قم در خطبه دوم نماز عيد فطر بيان داشتند: اگر در ماه رمضان رابطه انسان با خدا تنظيم شود، خداوند نيز رابطه او را با ساير انسان ها اصلاح مي كند.

ايشان حل مسائل و گرفتاري هاي اجتماعي را تنها با جلب رضايت خداوند مقدور دانستند و افزودند: عمده مسائل و مشكلات جامعه ما اخلاقي است، اما اين مسائل صرفا به مشكلات غريزي و فطري و جنسي خلاصه نمي شود، دو مشكل بزرگ در جوامع اسلامي وجود دارد، يكي فقر اعتقادي و ديگري فقر اخلاقي.

رئيس حوزه علميه كاشان با بيان اين كه بزرگ ترين مشكل ما در جامعه دروغگويي است و متأسفانه  بسيار رواج پيدا كرده است، تأكيد كردند: منشأ آلودگي هاي رفتاري آلودگي هاي ذهن ها و انديشه هاست، ما جامعه اي بيمار ساخته ايم و حاضر به درمان آن نيز نيستيم.

ايشان افزودند: جامعه ما دچار بيماري همه گير سوءظن است، همه نسبت به هم بدگمان هستيم و اين گناه بسيار بزرگي است، بدگماني چه در انسان به عنوان فرد و چه در جامعه به عنوان جمع اضطراب روحي و رواني ايجاد مي كند و فرد بدگمان آرامش ندارد چرا كه نسبت به اطرافيان خود اعتماد ندارد.

ايشان اثر مهم بدگماني را ايجاد ترس و بزدلي عنوان كردند و ريشه آن را همنشيني با افراد شرور دانستند و در توضيح آن گفتند: شرور كسي است كه منافع شخصي خود را به منافع جمع ترجيح مي دهد، او حاضر است شهري را به آتش بكشاند و خون افراد را بريزد اما منافعش تأمين شود، او فكر مي كند هرچه را كه به آن اعتقاد دارد عين حقيقت است.

حضرت آيت الله يثربي تصريح كردند: نمي توان مسائل اجتماعي را تأمين كرد مگر با رواج فضائل اخلاقي، و اين امر با انتخاب هوشمندانه مسئولين و متوليان و تعيين آنها با عقل و خرد امكان پذير است، وقتي بتوانند با دعاي فرج جامعه اي را فريب دهند آن جامعه در سراشيبي سقوط است، انسان مومن فردي كيس، زيرك و سياس است و تنها به چيزي كه به زبان فرد جاري مي شود نگاه نمي كند بلكه در انتخاب او به سوابق، اصالت خانوادگي، اعمال و رفتار فرد نيز توجه دارد، چنان كه حضرت علي در نامه به مالك اشتر از او خواست كساني را به زمام امور بگمارد كه با اصالت باشند.
ايشان با اشاره به اين بيت از حافظ كه واعظان كاين جلوه در محراب و منبر مي كنند/ چون به خلوت مي روند آن كار ديگر مي كنند، تصريح كردند: ما ديديم اينها نه در خلوت بلكه در جلوت هزارها ميليارد پول ملت را تصاحب كردند و سرنوشت آن نيز معلوم نشد.

ايشان افزودند: ما در آينده نزديك در آستانه انتخاب ديگري قرار خواهيم داشت، پس لازم است كه با هوشمندي بيشتري به افرادي كه نامزد مي شوند دقت شود. من به تمام گروه هاي سياسي ناصحانه توصيه مي كنم، به عمده متوليان نظام و بخصوص به رئيس مجلس نيز گفتم كه به اين تعداد نمايندگاني كه خود را دايه مهربان تر از مادر نشان مي دهند بگوييد ديگر اين ملت تاب تحمل آزمون و خطاي مجدد ندارد.

رئيس حوزه علميه كاشان با اشاره به دوره هاي پس از انقلاب و رويگرداني مردم از گروه هاي موسوم به چپ و راست، تأكيد كردند: اين بار مردم به گروهي رأي دادند كه شعار اعتدال مي داد، اگر اين شعار اعتدال را تقويت نكنيم، بهانه جويي كنيم، آزار برسانيم و نگذاريم اين دولت هم موفق شود درواقع به اساس نظام خيانت شده است.

ايشان افزودند: اين منطقه آبستن حوادث است، انگار دنيا نشسته است تا خاورميانه را به آشوب بكشد، الان حيواناتي مثل داعش و النصره و طالبان و اسرائيل در حال توحش هستند و از طرف ديگر همه جهان ايران را زير ذره بين قرار داده اند، اگر همراهي نكنيم و باز در برابر دنيا شاخ و شانه بكشيم، به عالم و آدم فحاشي كنيم، اجازه ندهيم ديپلمات ها كارشان را انجام بدهند فرصت ها به هدر خواهد رفت.

ايشان با بيان اين كه عده اي به خاطر منافع حزبي و گروهي و به واسطه تحريم ها كاسبي ها و تجارت ها كردند و سرمايه ها اندوختند و اموال ملت را به تاراج بردند،تصريح كردند: اين ها هيچوقت از مصالحه با دنيا خوشحال نمي شوند.

حضرت آيت الله يثربي افزودند: كدام انسان مومن نمي خواهد در جامعه اسلامي احكام اسلامي اجرا شود و علما و بزرگان مورد اعتماد زمام امور را به دست بگيرند؟ چرا هر روز به بهانه هاي مختلف افراد را از ميدان به در مي كنيم و به كنار مي زنيم، در آخر چه براي نظام باقي خواهد ماند؟ اين چه روح نفاقي است كه در جامعه ما تزريق شده است؟ چرا همه بايد از هم واهمه داشته باشند؟ اين چه جو پليسي و اختناق است كه در كشور ما هنوز حاكم است؟ چرا افرادي كه صلاحيت ندارند در امور ديني و اداري مردم اظهار نظر و مداخله مي كنند؟ امروز هركس در هر رشته اي كه مي خواهد ورود كند بايد در آن تخصص داشته باشد.

ايشان در پايان بار ديگر تصريح كردند كه اگر به اين جريان كه امروز زمام امور را در دست گرفته است اجازه ندهيم موفق شود خطر جدي كيان و اساس نظام اسلامي را تهديد مي كند و افزودند: هر كسي مي تواند سليقه شخصي حزبي و گروهي براي خود داشته باشد اما چه در جايگاه اداري و چه در جايگاه نظامي، اعم از نهادهاي رسمي و نهادهاي انقلابي حق اِعمال سليقه شخصي ندارد و حق ندارد عليه منافع عمومي مردم موضع بگيرد و سوءاستفاده كند، بلكه بايد به گونه اي عمل كنند كه منافع ملي و اساس نظام را صيانت كنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین