کد خبر: ۲۵۴۷۱۵
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۲
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داد:

آغاز اعمال سیاست‌های تعرفه‌های پایین توسط دولت

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه دولت از ابتدای سال جاری اعمال سیاست های تعرفه ای پایین را آغاز کرده است، گفت: افزایش تعرفه، کاهش رقابت پذیری، افزایش قیمت و قاچاق و در نهایت پایین آمدن درآمد دولت را به دنبال دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: ولی اله افخمی راد روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا، با تاکید بر اینکه تعرفه ابزار مهمی است که مجلس در اختیار دولت قرار داده تا براساس آن سیاست های تجاری را عملیاتی کند، افزود: سال گذشته 15 طبقه تعرفه ای داشتیم؛ قبلا کمترین سود بازرگانی 2 درصد و بالاترین سود بازرگانی هم تا بیش از 140 درصد افزایش داشت که در اصطلاح بیشتر متعلق به کالاهای لوکس بود و گاهی خودروها نیز در این مجموعه قرار می گرفت.

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران اضافه کرد: در سال جاری علاوه بر حذف یک طبقه، تعرفه ها نیز از 4 درصد شروع و بالاترین تعرفه موجود نیز 100 درصد تعیین شد که بطور میانگین 40 درصد کاهش داشته و امیدواریم این روند ادامه یابد.

افخمی راد سپس اظهار داشت: برای سال 95، هفت طبقه تعرفه ای را پیش بینی کرده ایم که به همین نسبت رقم تعرفه هم کاهش خواهد داشت.

وی با بیان اینکه با نگاهی به تجربه دیگر کشورها نتایج مثبت این طرح را ملموس تر می کند، گفت: مثلا کشوری مثل شیلی که فقط یک تعرفه 11 درصدی دارد، از هر کالایی که وارد می شود 11 درصد تعرفه می گیرد، این در حالیست که ما علاوه بر طبقات متعدد تعرفه ای، در بخش زیرطبقات هم کارشناسان گمرک باید مشخص کنند که این کالا مشمول 8 درصد، 10 درصد یا چه تعرفه خاص دیگری است و چه بسا که همه اینها مدام باید بازبینی شود که زمانبر نیز هست.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: تعرفه آرمانی که ما برای تجارت ایران باید به آن برسیم، از نظر من در دو طبقه تعرفه ای خلاصه می شود، نه بیشتر و نه کمتر. دو طبقه ای که باید دارای اختلاف معناداری باشند. در آن صورت بخش زیادی از فساد ناشی از قوانین دست و پاگیر اداری در حوزه تجارت، کاهش و سرعت ترخیص کالا در گمرک افزایش می یابد، البته همزمان نیز باید برنامه‌هایی در حمایت از تولید داخلی اجرایی شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین