کد خبر: ۲۵۴۸۱۳
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۳

ˈپ.ک.کˈ ازکردهای ترکیه خواست به اردوغان رای ندهند

حزب غیر قانونی کارگران کرد ترکیه (پ.ک.ک) از کردهای این کشور خواست در انتخابات ریاست جمهوری از ˈصلاح الدین دمیر تاش ˈ نامزد کرد حمایت کنند و به ˈرجب طیب اردوغان ˈرای ندهند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری ˈخبرلرˈ ، با نزدیکتر شدن زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، شورای رهبری ˈپ.ک.کˈ در بیانیه ای ضمن حمایت ازˈصلاح الدین دمیرتاشˈنامزد حزب کردی ˈدمکراتیک خلقها ˈ حضور وی در میدان رقابت برای تصدی پست ریاست جمهوری را یک فرصت بزرگ برای ترکیه خواند.

در این بیانیه آمده است ، انتخاب ˈرجب طیب اردوغانˈ نامزد حزب حاکم عدالت به ریاست جمهوری ترکیه بد اقبالی برای آینده ترکیه خواهد بود و در صورتی که اردوغان رییس جمهوری شود روند رشد دمکراسی در ترکیه متوقف خواهد شد. 

این بیانیه اردوغان را فردی خودکامه ، جاه طلب و نماینده قشرسرمایه دار و صاحبان ثروت دانسته است.

دور نخست انتخابات ریاست جمهوری ترکیه 19 مرداد ( 10 اوت ) با حضور و رقابت 3 نامزد برگزار خواهد شد، برای نخستین بار از تاسیس جمهوری ترکیه (1923 میلادی) رئیس جمهور با رای مستقیم مردم انتخاب خواهد شد. 

طبق قانون اساسی ترکیه، رئیس جمهور برای یک دوره 5 ساله برگزیده می شود.

در صورتی که نامزدی در دور نخست، بیش از 50 درصد آرا را کسب نکند، دو نامزدی که بیشترین رای را در دور نخست کسب کرده اند، در دور دوم که 15 روز بعد از انتخابات دور اول برگزار خواهد شد، به رقابت خواهند پرداخت. 

در این رقابتها ˈ اکمل الدین احسان اوغلوˈ دبیر کل سابق سازمان همکاری اسلامی به عنوان نامزد مشترک ازسوی احزاب مخالف جمهوری خواه خلق و حرکت ملی و ˈصلاح الدین دمیرتاشˈ نامزد حزب دموکراتیک خلقها که در مناطق کرد نشین از هواداران بیشتری برخوردار است ، با اردوغان مبارزه خواهند کرد. 

گمانه زنیها و نظر سنجی ها نشان می دهد که به احتمال قوی اردوغان پیروز این انتخابات خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین