کد خبر: ۲۵۴۸۳۷
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۷

آلودگی هوا نه تنها برای سلامت بلکه برای غذا نیز مضر است

دانشمندان از مدت ها قبل پیش بینی کرده اند که تغییر آب و هوا تولید جهانی غذا را فلج می کند زیرا دمای در حال افزایش هوا به محصولات آسیب می زند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایرنا از آسوشیتدپرس، اکنون دانشمندان موسسه فناوری ماساچوست (MIT) در مطالعه ای نشان داده اند همانطور که زمین گرم می شود آلودگی لایه اوزون برتولید چهار محصولی که بیش از نیمی از کالری جهان را تشکیل می دهند، صدمه می زند.

بر اساس این مطالعه تا سال 2050،مشکل تغییر آب و هوا و آلودگی اوزون باعث کاهش 15درصدی عرضه ذرت، برنج، سویا، و گندم می شود.

این مطالعه نشان داد که سوء تغذیه در کشورهای درحال توسعه 49 درصد افزایش می یابد.

آلودگی اوزون مانند تغییر آب و هوا یک پدیده انسان ساز است که از وابستگی انسان به سوخت های فسیلی ناشی شده است.

اوزون یک آلاینده قوی است که از سوزاندن سوخت های فسیلی در خودروها و یا نیروگاه ها ایجاد می شود و برسلامت انسان و گیاهان تاثیر می گذارد.

سطح اوزون با افزایش درجه حرارت هوا افزایش می یابد و محققان پیش بینی می کنند که آمریکایی ها تا سال 2050 با یک افزایش70 درصدی در پدیده ناسالم اوزون در فصل تابستان مواجه شوند.

بر اساس این مطالعه،تولید ذرت و دانه های سویا نیز میان 20 تا 50 درصد در آمریکا، اروپا، آمریکای جنوبی به دلیل درجه حرارت های متناوب بیش از حد بالا و آلودگی اوزون کاهش یابد.

همچنین قرار گرفتن در معرض اوزون به برداشت گندم نیز صدمه می زند.

این درحالی است که تا سال2050 تولید غذا نیز باید دست کم 50 درصد افزایش یابد تا بتواند تقاضای جمعیت درحال افزایش جهان را برآورده سازد.

با این حال، این تاثیر متفاوت خواهد بود چرا که تغییر آب و هوا بر برخی مناطق جهان بیشتر تاثیر می گذارد و آلودگی اوزون در مناطق دیگر شدیدتر خواهد بود.

این مطالعه در مجله «نیچر کلایمت چنج»منتشر شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین