کد خبر: ۲۵۴۸۵۷
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۴

به بهانه درگذشت هنرمند برجسته معماری در سکوت خبری

داوید اوشانا، هنرمند برجسته آشوری، شنبه چهارم مرداد ماه ۱۳۹۳ در تهران در گذشت، اما این خبر در بحبوحه آخرین روزهای ماه مبارک رمضان و فرارسیدن تعطیلات عید سعید فطر به گوش کسی نرسید.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: این هنرمند طراح، نقاش، معمار و موزیسین زمستان سال 1308 در شهر کرمانشاه متولد شد. دو سال آخر دبیرستان را در مدرسه البرز به پایان رساند و در همین دوره شروع به طراحی و نقاشی کرد. او سال 1330 در کنکور دانشکده هنرهای زیبا شرکت کرد و موفق شد اما یک سال بعد تحصیلات خود را در این دانشکده و در آتلیه مهندس فروغی شروع کرد و در نهایت تیرماه سال 42 با ارائه پروژه دیپلم و اخذ درجه عالی فارغ التحصیل شد.

پس از فارغ‌التحصیلی به استخدام شرکت نفت درآمد و پس از بیست و هفت سال فعالیت در سال 69 بازنشسته شد و البته به موازات کار در شرکت نفت در دفتر شخصی معماری‌اش نیز فعال بود.

فعالیت‌های او در این دفتر در دفتر شخصی در دهه 40 و اوایل دهه 50 بر جریانات معماری آن روز تأثیر گذار بود و تعداد زیادی پروژه به ویژه در زمینه معماری مسکونی از او باقی مانده است.

داوید اوشانا هنرمندی چند بعدی است. او علاوه بر معماری، در رشته‌های موسیقی، نقاشی، طراحی و ساخت اتومبیل فعالیتهای چشم‌گیری دارد.

از افتخارات او در زمینه موسیقی می‌توان به انتخاب او برای سرپرستی برنامه‌های موسیقی رادیو «خانه فرهنگ فرانسه» در سال 30 و همچنین فعالیت در ارکسترجاز رادیو تهران در سال 32 و همچنین اجرای کنسرتهای متعدد آشوری اشاره کرد.

در زمینه نقاشی نیز او دارای سبکی شخصی است. تکرار نقش الگوهای ثابت در کارهای او برای بیان منظور نقاش، شیوه‌ای ابداعی و شخصی به شمار می‌رود.

در زمینه طراحی و ساخت اتومبیل دست ساز، سریالی از اتومبیل با عنوان «عقاب» توسط اوشانا طراحی و ساخته شد. با این وجود زمینه اصلی فعالیت هنری داوید اوشانا معماری است و در این عرصه هنرمند صاحب سبکی است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین