کد خبر: ۲۵۴۹۰۷
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۶

اینجا مزار «فیلسوف‌الدوله» است یا انبار؟+تصاویر

در حیاط کوچکی که پشت صحن اصلی مسجد - مدرسه‌ی «فیلسوف‌الدوله» قرار دارد، جایی که این روزها بیشتر شبیه انباری است، چاهی قرار دارد که گفته می‌شود، قبر «میرزا کاظم فیلسوف‏‌الدوله» پزشک مشهور دوره‌ی ناصری در آنجاست.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: تنها نشان باقی‌مانده از قبر پزشک «دوره‌ی انتقال» (طب قدیم به پزشکی جدید) فقط چاهی با پنجره‌ی فولادی در دل زمین است که آن‌ هم در میان وسایل انبارشده و موکتی که روی چاه انداخته شده، به‌راحتی دیده نمی‌شود.

میرزا کاظم فیلسوف‏‌الدوله، پزشک مشهور دوره‌ی ناصری (متوفی ۱۳۲۳ هجری قمری) و از درباریان قاجار حدود 110 سال پیش، بنای مدرسه‌ی فیلسوف‌الدوله را همزمان با ساخت امامزاده «سیداسماعیل» با 12 حجره در اطراف و دو ایوان و ورودی که در طراحی آن، عناصری مانند جلوخان، هشتی، دالان و ایوان به کار رفته است، ساخت. او در ساخت این بنای قاجاری، کاشی‏‌کاری‏‌های ظریف و کاربندی‏‌های زیبایی را به کار برد.

تبدیل این بنای تاریخی به مدرسه همزمان با احداث مدرسه‌ی «امین‌الدوله» توسط آیت‌الله حق‌شناس در سال 1368 در تهران انجام شد. تولیت کنونی این مدرسه با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمیرهاشم حسینی است و زیر نظر مرکز مدیریت حوزه‌ی علمیه قم فعالیت می‌کند و اکنون 85 طلبه در آن به تعلیم و تربیت اشتغال دارند.

این بنای تاریخی که در منطقه‌ی بازار تهران، محله‌ی چاله‌میدان، خیابان شهیدمصطفی خمینی قرار دارد، ۱۱ مرداد ۱۳۷۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. بانی ساخت این مکان در چاهی مدفون است و کسی حتی به فکر ایجاد مقبره‌ای برای آن یا دست‌ کم تبدیل محل دفن او به مکانی تمیز و سامان‌دهی‌شده نیست.

به گزارش ایسنا، در این‌باره، رییس شورای شهر تهران - احمد مسجدجامعی - معتقد است: سامان‌دهی، ایجاد مقبره و رسیدگی به مقبره‌ی بانی ساخت این بنای تاریخی باید توسط نظام پزشکی و با هماهنگی حوزه‌ی علمیه انجام شود.





بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین