کد خبر: ۲۵۵۰۵۷
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۵
برای مقابله با تحریم ها:

فروش فرآورده به جای نفت خام، استراتژی جدید وزارت نفت

مدیرکل برنامه ریزی استراتژیک وزارت نفت گفت: استراتژی جدید وزارت نفت این است که در کنار بازاریابی برای فروش نفت خام و صادرات بلندمدت گاز طبیعی به سراغ صادرات فرآورده های نفتی برود.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش ایرنا، سعید قوام پور اظهار داشت: نفت در دنیای امروز یک کالای استراتژیک است و این مساله در برنامه ریزی های استراتژیک از اهمیت دو چندان برخوردار است.

مدیرکل برنامه ریزی استراتژیک وزارت نفت با بیان اینکه همه انتظار دارند، کشوری که نفت و گاز دارد و آن را می فروشد دو دستمزد بگیرد، افزود: دستمزد اول پول حاصل از فروش نفت خام بشکه ای ١٠٠-١١٠ دلار است، اما دستمزد دوم این است که چون نفت یک کالای استراتژیک است، بنابراین می توان مطالبه ای متقابل، مانند مطالبه سیاسی، اقتصادی یا اجتماعی را در ازاء دریافت نفت وجود داشته باشد.

قوام پور افزود: امروز رقابت گسترده ای میان کشورهای دارنده نفت و گاز برای کسب سهم بیشتر از بازار شکل گرفته است، بنابراین باید بصورت استراتژیک برنامه ریزی کرد.

وی با بیان اینکه ایران از هم اکنون به فکر بازاریابی برای افزایش تولید گاز است، گفت: مشتری های ما چند نوع هستند، عده ای پول دارند و برخی دیگر بی پول هستند.

مدیرکل برنامه ریزی استراتژیک وزارت نفت، افزود: با یک مشتری می توان راحت تر مذاکره کرده و با مشتری دیگر باید مدت زمان طولانی را صرف نهایی کردن قرارداد کرد.

وی خاطرنشان کرد: از هم اکنون باید بهترین مشتری ها برای نفت یا گاز انتخاب شوند و باید دنبال مشتری و شریک استراتژیک بود.

وابستگی اقتصاد ایران به خام فروشی نفت، سابقه ای طولانی دارد، اما در سال های اخیر و پس از تشدید تحریم ها توجه بیشتری به قطع این وابستگی شده است.

در پی تشدید تحریم ها، میزان فروش نفت خام ایران به زیر یک میلیون بشکه در روز کاهش یافته است.

کارشناسان از راهکارهای مقابل با تحریم ها را ایجاد ظرفیت های پالایشی جدید و فروش فرآورده های نفتی به جای نفت خام اعلام کرده اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین