کد خبر: ۲۵۵۴۸۹
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۷

چرا خاتمی و ناطق کنار کشیدند؟

در یک ماه اخیر شاهد موضع‌گیری یکسان از دو چهره محبوب عرصه سیاسی کشور بوده‌ایم؛ تصمیم مهم و قابل توجهی مبنی بر اینکه دیگر قصد بازگشت به قدرت را ندارند که ابتدا توسط سیدمحمد خاتمی مطرح شد و اکنون نیز این موضع توسط علی‌اکبر ناطق نوری اعلام شده است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محمدجواد حق‌شناس در ادامه یادداشت خود در «اعتماد» نوشت: به نظر می‌رسد شاهد یک نوع واقع‌گرایی در سپهر سیاسی کشور هستیم که این دو نمونه اخیر به نوعی نشان از واقعیت سیاست و سیاست‌ورزی در جمهوری اسلامی دارد.

با نگاهی گذرا به کارنامه آقایان محمد خاتمی و ناطق نوری درمی‌یابیم که هر دو این شخصیت‌ها سوابق بسیار درخشانی از همراهی با دیدگاه‌های حضرت امام (ره) و انقلاب اسلامی دارند که انسجام و شکل‌گیری این شخصیت‌ها خاستگاه قابل دفاعی دارد و در نخستین برهه از پیروزی انقلاب اسلامی نیز حضورشان در عرصه سیاست در حوزه‌های اجرایی و در همراهی با دیدگاه‌ امام (ره) کاملا ملموس است. حضور در کابینه مهندس موسوی و پس از آن عضویت در مجلس شورای اسلامی و ایفای نقش هر کدام در ریاست دو قوه مجریه و مقننه کشور گواه بر نقش تاثیرگذار آنها در اجرای امورات کشور است.

اکنون نیز این دو چهره در اوج موقعیت اجتماعی و با کوله‌باری از تجربه از سرمایه‌های بزرگ جمهوری اسلامی به حساب می‌آیند. اما اینکه امروز شاهدیم که این دو شخصیت سیاسی در اوج پختگی سیاسی و محبوبیتی، اینچنین خود را بازنشسته از عرصه سیاست اعلام می‌کنند، از یک طرف می‌توان این را نوعی نگاه واقع‌گرایانه به عرصه سیاست بدانیم که به گونه‌ای طراحی شده که موقعیت لازم را برای ایفای نقش چنین افرادی فراهم نمی‌آورند و از طرفی دیگر نیز با توجه به شناختی که این دو شخصیت از عرصه سیاست دارند فضا را برای سیاست‌ورزی خود در ایفای نقش جدی و پررنگ در عرصه سیاست کشور مهیا نمی‌بینند. این موضوع با دادن یک فرصت مناسب باید فراهم شود تا پرسیده شود که سابقه سیاست کشور از نگاه این دو شخصیت چگونه دیده می‌شود و دلایلی که علاقه‌مندی یا حضور در سیاست را مناسب نمی‌بینند، چیست؟ در حالی که شاید از موضع بنده به عنوان فعال سیاسی احساس می‌شود زمان برای بازنشستگی سیاسی دو چهره مطرح هنوز فرا نرسیده است.

حال اگر وجود این چهره‌ها برای یک حضور پررنگ در عرصه سیاست ممکن است سخت ارزیابی شود اما حضور آنان در اتاق فکر و فضای سیاسی به عنوان نسل تاثیرگذار در بیان مواضع و اعلام نظر و ساماندهی دو حوزه اصلاح‌طلبی و اصولگرایی به نظر می‌رسد می‌تواند ایفاگر نقش‌های جدی باشد. این مهم به‌ویژه در طیف اصولگرایان با اتفاقی که برای آیت‌الله مهدوی‌کنی پیش آمد به عنوان یک چهره تاثیرگذار در جریان اصولگرایی و موقعیتی که در جامعه روحانیت مبارز داشت نقش شناخته شده ناطق‌نوری در جریان سیاسی می‌تواند تاثیرگذار باشد و این روند برای محمد خاتمی نیز به عنوان محوری‌ترین عضو جریان و تشکل اصلاح‌طلب به همین شکل می‌تواند صورت بگیرد.

مانند آنچه که امروزه سید محمد خاتمی در شورای مرکزی اصلاح‌طلبان طراحی کرده انتظار می‌رود که علی اکبر ناطق‌نوری نیز بعد از اعلام بازنشستگی خود همین سبک و سیاق را در پیش بگیرد و از این بابت شاید بتوانیم به یک مجمع متشکل از دو جریان سیاسی که اوج آن شکل‌گیری احزاب فراگیر اصولگرا و اصلاح‌طلب با محوریت آقایان خاتمی و ناطق نوری است، برسیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین