کد خبر: ۲۵۵۵۲۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۷

طرحی برای امر به معروف و نهی از منکر گردشگران خارجی

ایران جزو 10 کشور برتر در حوزه جاذبه های تاریخی و فرهنگی و همچنین هفدهمین کشور از نظر امنیت در دنیا محسوب می شود. در حالی که برخی منابع غیر رسمی حتی خبر از ورود سالانه حدود 4 میلیون نفر گردشگر خارجی به ایران می دهند ولی رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری این رقم را حدود 1 میلیون نفر اعلام می کند.
آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: سرویس اجتماعی - گردش مالی حاصل از صنعت گردشگری در جهان حدود 1250 میلیارد دلار در سال است ولی سهم کشور ما از این صنعت با وجود قابلیت و ظرفیت بسیار بالا در عرصه گردشگردی بسیار پایین است. برخی صاحبنظران نبود زیر ساخت ها و هتل های استاندارد را از  جمله عوامل افت صنعت گردشگری می‌دانند و برخی دیگر نیز تبلیغات منفی علیه ایران و همینطور نبود ساختار ذهنی درست از گردشگری را از دلایل کاهش گردشگر در کشور می‌دانند.

به طوری که مشاور فرهنگی رئیس سازمان گردشگری درمورد دلایل عقب ماندگی این صنعت در ایران می گوید: مشکل اصلی، زیرساخت‌های ذهنی در کشور ما است و اگر به دنبال حل و فصل مشکلات هستیم نمی‌توانیم بدون در نظر گرفتن زیرساخت‌های ذهنی مسائل جدی را پیگیری کنیم.

 لذا تغییرات در جهت بهبود وضعیت صنعت گردشگری در کشور باعث شد مسعود سلطانی فر رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دو ماه پیش در مصاحبه‌ای اعلام کند: ورود گردشگران اروپایی در 45 روز اول سال جاری نسبت به زمان مشابه سال گذشته، 240 درصد رشد داشته است و حالا با رویکرد مثبت دولت تدبیر و امید مبنی بر توسعه صنعت گردشگری و با چراغ سبز به گردشگران خارجی صنعت گردشگری ایران وارد مرحله تازه ای شده است و دیگر از فضای هراس گذشته خبری نیست و احساس ناامنی نیز از بین رفته است.

 اما گویا این رشد و رونق صنعت گردشگری  باب میل برخی از افراد قرار نگرفته است. یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس جزییاتی از طرح جدید مجلس درباره امر به معروف و نهی از منکر را  رونمایی کرد که از خرداد ماه سال جاری وارد کمیسیون فرهنگی مجلس شده و پس از تعطیلات تابستانی مجلس وارد صحن علنی مجلس خواهد شد. بر این اساس، اشد مجازات برای کسانی که در مقابل امر به معروف و نهی از منکر مقاومت کنند مد نظر است چون اولا منکر انجام می‌دهد و ترک معروف می‌کنند، دوم این‌که این سنت الهی و شعار الهی را زیر پا می‌گذارند.

اما سخنان این نماینده مجلس مبنی بر اینکه در طرح جدید امر به معروف و نهی از منکر، گردشگران خارجی هم مورد امر و نهی قرار خواهند گرفت حساسیت‌ها نسبت به این طرح را افزایش داده است. در شرایطی که اساسا امر به معروف و نهی از منکراز ضروریات اسلام و پنجمین اصل در مذهب معتزله است ارتباط دادن این اصل به مقوله گردشگری نشان می‌دهد تعریف ساختار ذهنی برای حوزه گردشگری الزامی است.

اینکه بخواهیم فردی با تفکر و مذهب متفاوت را به فریضه دینی ترغیب یا از عمل منکری منصرف کنیم بیشتر از آنکه تبلیغ فرهنگ اسلامی ایران باشد ارائه گر تصویر نه چندان مطلوب از فرهنگ کشورمان خواهد بود.


علاوه بر این، گردشگری به عنوان یکی از بزرگترین صنعت های درآمدزا در دنیا محسوب می‌شود که بسیاری از کشورها برای رونق دادن به آن سرمایه گذاری‌های هنگفتی انجام می‌دهند و حال اگر در این زمینه سرمایه گذاری گسترده ای نکرده ایم لااقل ظرفیت های حاصل از سرمایه‎های طبیعی خدادای برای رونق این صنعت را با ایجاد ذهنیت نامانوس برای جهانگردان، کمرنگ نکنیم.

از طرف دیگر، گردشگرانی که وارد ایران می‌شوند اکثرا گردشگران فرهنگی- تاریخی هستند و اگر فردی قصد ساختار شکنی داشته باشد هیچگاه ایران را به عنوان مقصد تفریحی خود انتخاب نمی کند زیرا به خوبی می داند در ایران قوانین دین مبین اسلام حاکم است لذا این گونه سخنان تحت عنوان طرح امر به معروف و نهی از منکر جز آسیب رساندن به صنعت گردشگری ثمره دیگری نخواهد داشت.

بدون تردید ارتباط دادن طرح امر به معروف به گردشگر خارجی موضوعی است که سو تعبیر رسانه‌های خارجی خصوصا کشورهای رقیب از آن، می تواند آسیب بسیار زیادی را به این صنعت کشور وارد کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
غــــــز ل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
7
147
همین مونده گردشگران را ناچار به پوششها و رفتارهای داعش گونه کنیم گر چه خوردن نوشیدنیهای حرام و مست کردن می تونه از راههای جلوگیری از رفتار ناشایست باشه لیکن گردشگران به خوبی می دانند کجا اومدن و بیان چهارچوبهای کشور هم از زبون راهنمایان خوش برخورد هم می تونه خوب باشه.
تا رفتارهای نیک مونده وچهارچوب پارسی اسلامی برخورد داعش گونه چرا?
ناشناس
|
United States of America
|
۰۷:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
4
149
اين طرح از اين مجلس خيلي بعيده چون بيشتر نماينده هاي مجلس نياز به امر به معروف و نهي از منكر دارند به ويژه اقايان ارائه كننده اين طرح.
علی
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
6
113
واقعا بعضی نماینده ها نوبرن همه چیز با زور ؟ اول برن شرایط امربه معروف و نهی از منکر رو یاد بگیرن ! یکی اینه که اگه احتمال اثر دیدن انجام بدن که این نشون از غیر اجباری بودن در پذیرفتن هست
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین