کد خبر: ۲۵۵۵۴۹
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۳

قیمت مسکن در تهران همچنان رو به کاهش است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دنیای اقتصاد نوشت: در منحني تورم ماهانه قيمت مسكن مربوط به 4 ماه اول امسال، سطح قيمت ابتدا در فروردين 7درصد افت كرد اما در ارديبهشت تقريبا به همين ميزان افزايش يافت. سپس در خردادماه نيز حدود 5درصد دیگر  دچار تورم شد اما در تيرماه نرخ رشد ماهانه مجددا روند كاهشي به خود گرفت و در تراز منفي 1/1درصد ايستاد. تغييرات تيرماه قيمت مسكن نه‌تنها در مقايسه با ماه قبل، شتاب منفي دارد كه در منحني نوسانات نقطه‌به‌نقطه نيز حالت صعود ممتد از بين رفته است. در ماه اول تابستان امسال، نرخ رشد نقطه‌به‌نقطه قيمت مسكن– ميزان تغيير قيمت در هر ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل- به 4درصد رسيد و در واقع قيمت مسكن در تهران طي تير93 با رقمي معادل3/4 درصد نسبت به تير92 افزايش پيدا كرد. اين در حالي است كه تورم نقطه‌به‌نقطه در بازار مسكن تهران بهار سال گذشته به بالاي 70درصد رسيد و پارسال همين موقع، قيمت‌ها 58درصد نسبت به تير91 جهش كرد اما به تدريج و در طول سال، با شروع تخليه حباب قيمت، نرخ رشد افت كرد طوري كه در اسفند92، قيمت‌ها حداكثر 7درصد نسبت به اسفند91 افزايش پيدا كرد. در اوايل امسال، باز هم سطح اين نوع تورم در بازار مسكن كمتر شد و به 7/1درصد رسيد و هم‌اكنون در سطح 4درصد در نوسان است.

با اين حال، 18 تيرماه «دنياي‌اقتصاد» در گزارشي با اعلام متوسط قيمت متري 4ميليون و350هزار تومان براي خرداد93، از نزديك‌ شدن شتاب ماهانه قيمت‌ها به مرز‌ سكون خبر داد. رشد ماهانه قيمت آپارتمان در خرداد 5درصد شده بود اما در تيرماه اين نرخ به منفي يك درصد تبديل شد.
هم‌اكنون با گذشت يك ماه از تابستان، آمارها از تداوم ريزش قيمت و عبور نرخ تورم ماهانه مسكن از نقطه‌ صفر حكايت دارد. تحولات جديد قيمت‌ها در بازار مسكن شرايط را يك گام ديگر به قدرت خريد طرف تقاضا نزديك كرد. طي يك‌سال اخير آنچه در بازار مسكن به «افت قيمت‌ها» تعبير مي‌شد، كاهشي بود كه در تورم نقطه‌به‌نقطه مسكن- ميزان رشد قيمت- اتفاق مي‌افتاد به طوري كه از تابستان سال گذشته، اگر چه قيمت همچنان ماه به ماه و در مقايسه با ماه‌هاي مشابه سال قبل، افزايش پيدا مي‌كرد اما نرخ رشد كم مي‌شد. به عبارت ديگر، گام اول تخليه حباب مسكن كه تا ابتداي تابستان امسال ادامه پيدا كرد، در گرفتن «شتاب» از رشد قيمت خلاصه شد.

اما با شروع تابستان و صفر شدن شتاب، گام دوم نيز آغاز شده و هم‌اكنون اين قيمت‌ها هستند كه در مقايسه با قبل، مسير كاهشي را آغاز كرده‌اند. در حال‌حاضر هم نرخ رشد قيمت مسكن منفي است و هم قيمت مسكن رو به کم شدن است. در تير امسال متري 50هزار تومان از ارزش معاملاتي واحدهاي مسكوني كاسته شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین