کد خبر: ۲۵۵۶۹۸
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۴

نوبخت: اقتصاد ایران امسال از رشد منفی خارج می‌شود

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری اعلام کرد: به یاری پروردگار در سال 93، اقتصاد ایران را از رشد منفی بیرون خواهیم آورد و به رونق نسبی در اقتصاد دست خواهیم یافت.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: «محمد باقر نوبخت» در برنامه پایش که بامداد چهارشنبه به صورت زنده از شبکه اول سیما پخش شد، در پاسخ به پرسش محسن جلال پور نایب رییس اتاق ایران در خصوص دیده نشدن مسائل آب و محیط زیست در بسته سیاستی اقتصادی دولت، این مطلب را بیان کرد.

سخنگوی دولت گفت: این یک برنامه کلی برای تمامی بخش های کشور نیست، بلکه یک برنامه کوتاه مدت مساله محور است و روی دو موضوع تکیه می کند که به چه نحوی می توان منابع لازم را برای تولید فراهم کرد و دوم اینکه چگونه تقاضای لازم برای افزایش تولید بوجود آید.

نوبخت با بیان اینکه این برنامه متعلق به بازه زمانی سال جاری و سال آینده است، افزود: یکی از دلایلی که سال 95 را در آن لحاظ نکرده ایم این بوده است که در این سال برنامه ششم توسعه کشور شروع می شود.

وی با اشاره به اینکه تیم تحت مدیریتی وی در قالب ستاد برنامه توسعه در هر هفته حداقل سه جلسه برای تدوین برنامه ششم توسعه جلسه می گذارد، خاطرنشان کرد: هر روز در قالب نشستهای صبح و بعداز ظهر کمیته های تخصصی در این بخش فعالیت می کنند.

نوبخت اظهار داشت: با این وجود نمی توانیم بگوییم که برنامه ششم توسعه نیز به همه موارد خواهد پرداخت.

وی ابراز امیدواری کرد: لایحه سیاست های اقتصادی خروج غیر تورمی از رکود بتواند اقتصاد به گل نشسته کشور را از وضعیت کنونی خارج کند و حرکتی به آن بدهد که در نتیجه، تولید افزایش یابد و آمار اشتغال در کشور بالا برود.



* احیای اراضی و آبهای مرزی

معاون رییس جمهوری در ادامه از تبدیل 10 میلیارد دلار منابع ارزی به ریال و اختصاص آن به اراضی مرزی نظیر خوزستان، ایلام و سیستان و بلوچستان به منظور احیاء آنها و آب های مرزی خبر داد و گفت: این مبلغ در سال جاری هزینه خواهد شد و با توجه به سفر ریییس جمهوری به استان خوزستان، فعالیت در این استان به عنوان بخش نخست شروع شده است.



* بر سر پیمان خود با مردم ایستاده ایم

وی در خصوص منابع حاصل از هدفمندی یارانه ها گفت: بر سر پیمان خود با مردم مانده ایم و نه تنها 45 هزار تومان را می پردازیم، بلکه به افرادی که تحت پوشش کمیته و بهزیستی هستند نیز توجه کرده ایم.

نوبخت افزود: در این مدت، در بخش درمان کارهای خوبی انجام شده است و مردم می توانند شهادت دهند که پیشتر برخی به دلیل هزینه های بالا نمی توانستند به امر درمان خود بپردازند اما امروز در شهرستان ها زیر پنج درصد و در شهرها زیر 10 درصد هزینه ها با مردم است.

سخنگوی دولت تصریح کرد: امروز با قاطعیت می گوییم که مهمترین خدمت دولت یازدهم که می توانست به مردم عرضه شود در بخش درمان صورت گرفته است.

وی گفت: از محل منابع حاصل از هدفمندی یارانه ها مبلغ 5400 میلیارد تومان برای تولید و اشتغال در نظر گرفته شده است که قرار شد اول به کارخانجاتی که منابع کافی ندارند کمک شود تا به چرخه بازگردند و تعدادی از مهندسان، دکترها و فارغ التحصیلان بیکار ما را به کار بگیرند.

معاون رییس جمهوری افزود: حرف های قابل ملاحظه ای داریم و می دانیم ملت چه مشکلی دارد چرا که فرزندان همین ملت هستیم. ما در این دولت جمع شده ایم تا به جای آزمون و خطا از تجربیات استفاده کنیم و تاکنون نیز غیر علمی و غیر کارشناسی عمل نکرده ایم.

وی تصریح کرد: افتخار ما این است از فرصت کوتاهی که برای خدمت به ما داده شده است در جهت از میان برداشتن موانع پیش روی مردم استفاده کنیم.



* کمک به رونق بورس

نوبخت در واکنش به انتقاد برخی در خصوص نوسانات منفی بازار بورس گفت: ما مشوق هر فردی هستیم که منابع خود را در بازارهای سرمایه ای به کار بگیرد.

وی افزود: در جریان تغییرات روزهای اخیر بورس نیستم اما اگر دولت احساس کند روند بورس غیر معقول است، وارد عمل خواهد شد و با استفاده از ابزارهای قانونی که در اختیار دارد، از این بازار دفاع می کند چرا که صیانت از افرادی را که سرمایه گذاری در بورس می کنند، جزو وظایف خود می دانیم.



* دولت در قیمت گذاری خودرو نقش ندارد

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جموری در خصوص افزایش قیمت خودرو نیز گفت: دولت با توجه به سیاست مهار تورم، از هیچ افزایش قیمتی استقبال نخواهد کرد، در بخش خودرو هم همین انتظار را داریم و از سوی دیگر انتظار داریم مردم از خودرو با کیفیت تر و قیمت مناسبتر استفاده کنند.

وی افزود: در خارج از دولت، گاهی اتفاقاتی می افتد، مثلا یک دستگاه با توجه به اختیاراتی که دارد نسبت به افزایش قیمت اقدام می کند و دولت نیز نمی تواند نسبت به نظری که دارد اعمال قدرت بکند.

نوبخت تصریح کرد: نظر دولت به دو شرکت خودرو ساز کشور که دولتی نیستند، اعلام شد. مردم بدانند که این دو شرکت غیر دولتی هستند و سهم دولت در این ها پایین تر از 50 درصد است و بیشتر سهم به بخش خصوصی اختصاص دارد.

وی ادامه داد: دولت در قیمت گذاری خودروها نقش ندارد. قانون گفته است دولت نمی تواند اظهار نظر کند بلکه شورای رقابت در این خصوص تصمیم می گیرد و ساز و کارهای تعیین قیمت را بیان می کند.

معاون رییس جمهوری اظهار داشت: ما به شورای رقابت نظر خود را گفتیم و وقتی این شورا متوجه شد که دولت مخالف افزایش قیمت ها است، این موضوع را به تاخیر انداخت.

نوبخت گفت: این شورا با نمایندگان خودروساز نشستی داشت و ما هم انتظار داشتیم شورای رقابت واقعیت های اقتصادی جامعه و مطالبات مردم را در نظر بگیرد و نسبت به افزایش قیمت خودروها اقدام نکند که این کار را هم انجام داد.

وی افزود: دولت یک راه برای کاهش قیمت خودرو پیش رو داشت و آن هم اینکه ارز مبادله ای در اختیار خودرو سازان قرار دهد تا دیگر توجیه نداشته باشند که با توجه به افزایش قیمت دلار مجبور به افزایش قیمت محصول خود هستند.

نوبخت ادامه داد: نباید تصور شود که این شرکت ها دولتی هستند و با نظر دولت قیمت را افزایش می دهند. ما هم خوشحال می شویم مردم بتوانند خودرو بخرند یا خودرو خود را از نظر کیفیتی ارتقا دهند و لبخند رضایت را بر لبان آنها ببینیم.

معاون رییس جمهوری ادامه داد: امیدواریم شورای رقابت می توانست یا بتواند قیمت را تغییر دهد. البته نمی خواهم زیاد وارد این مقوله شوم تا روی بورس تاثیر نگذارد.

وی با تاکید بر اینکه سیاست دولت بر افزایش قیمت هیچ کالایی و مخصوصا در خودرو نیست، گفت: به عنوان یک ایرانی فکر می کنم خودروسازان می توانند خودرویی با کیفیت تر و ارزانتر ارایه کنند. از طرفی خودروسازان باید بدانند که دارند از یک بازار انحصاری استفاده می کنند و ما دست ها را برای واردات باز نگذاشته ایم که اگر لازم باشد این کار را انجام می دهیم.

نوبخت در خصوص راه ارتباطی مردم و فعالان اقتصادی با معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری هم گفت: تلاش می کنیم از طریق شبکه های اجتماعی جواب مردم را بدهیم و چند تن از همکاران را مامور رسیدگی به این موضوع کنیم.

نوبخت به بدهی دولت به بانک ها هم اشاره کرد و گفت: در بسته سیاستی تصریح شده است که دولت باید بتواند در مدت کوتاهی بیش از 40 هزار میلیارد تومان از بدهی هایی را که به بانک مرکزی و نظام بانکی و ...وجود دارد، بازپرداخت کند.

به گفته وی، این کار باعث می شود بانک ها چابکتر و روانتر وظایف قانونی خود را انجام دهند.

برنامه پایش در جریان این گفت وگو در قالب یک نظرسنجی از مردم پرسیده بود: «آیا سیاست های اقتصادی دولت در یک سال گذشته به حد کافی با ثبات بوده است؟». در پایان برنامه، حدود یک صد هزار نفر به گزینه بله و 70 هزار نفر نیز به گزینه خیر رای داده بودند.


*میزان بهره گیری بخش صنعت و معدن از منابع نفتی


وی در ادامه در خصوص اظهارنظر برخی از فعالان حوزه صنعت و معدن در باره اتکای کشورمان به بودجه نفتی گفت: صنعت و معدن بخش پیشران اقتصاد کشورمان محسوب می شود. برای تامین منابع آن به دنبال فروش نفت و آوردن آن نیستیم اما منابع صندوق توسعه ملی نیز به نوعی از منابع حاصل از فروش نفت تامین می شود و در اختیار بخش خصوصی قرار می گیرد.

نوبخت با بیان اینکه باید بپذیریم یکی از درآمدهای کشور نفت است، افزود: اگر همواره از این درآمد استفاده شود و در بودجه کشور مورد استفاده باشد، انتقاد منتقدین وارد است اما بخش خصوصی این حق را دارد که از منابع ملت استفاده کند.

وی با بیان اینکه در سال جاری درصد ورود صندوق نسبت به سال گذشته 3 درصد افزایش پیدا کرده است، گفت: این به آن معنا است که دولت از سه درصد منابع نفتی خود محروم و این مبلغ به بخش خصوصی داده شده است تا در بخش صنعت و معدن از آن استفاده شود.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری ادامه داد: 10 درصد از منابع صندوق صرفا برای فعال کردن طرح های صنعتی به دست بخش خصوصی اختصاص یافته است. بنابراین، بسته سیاستی ما کمونیستی،سوسیالیستی یا لیبرالی نیست.

وی گفت: اگر چه ما اقتصادی مبتنی بر دولت داریم، اما بحث ما این است که اقتصادی مختلط داریم و قانون اساسی و سیاست های اصل 44 این را نشان می دهد که تمام تلاش، گرفتن اقتصاد از دولت و سپردن آن به بخش خصوصی است.



* برای اجرای بسته سیاستی اقتصادی، منتظر نتیجه مذاکرات هسته ای نیستیم


نوبخت در واکنش به این پرسش که برای ورود به بحث تولید چه باید کرد؟ گفت: تلاش ما این است با بهبود فضای کسب و کار از ظرفیت بخش غیر دولتی به نحو شایسته استفاده کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه دولت تنها به بسته سیاست های اقتصادی بسنده نکرده است، تصریح کرد: از روز نخست شروع به کار دولت، تعامل سازنده با دنیا با پافشاری بر منافع ملی و ارزش ها در دستور کار دولت قرار گرفته است.

معاون رییس جمهوری افزود: ما در تلاش هستیم با دنیا رابطه سنجیده ای داشته باشیم و برهمین اساس با منطق پشت میز مذاکره می نشینیم و به دنیا می گوییم که ملت ایران بافرهنگ است و بر حقوق خود تاکید دارد و خوشبختانه تا امروز بسیاری از امور در مسیر درست پیش رفته است.

وی خاطرنشان کرد: ما منتظر ننشسته ایم تا نخست تعاملمان با دنیا درست شود و بعد به فکر خروج از رکود باشیم. بنابراین اگر روابط در کوتاه مدت نیز اصلاح نشود، مانعی در مقابل ما برای خروج از تورم و رکود در کشور قرار نخواهد داشت.

نوبخت ادامه داد: توجه به سیاست های مقاومتی ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری و تاکید بر رشد صادرات غیر نفتی نشان می دهد که دولت باید روابط تجاری خود را با سایر کشورها بهبود ببخشد و به عنوان یک کشور منزوی خود را به جهان معرفی نکند.

وی گفت: ما منتظر نیستیم دارایی های ما آزاد شود تا از رکود خارج شویم بلکه می خواهیم با دنیا ارتباطات تجاری داشته باشیم. در همین راستا در بسته سیاست اقتصادی نیاورده ایم که تحریم ها باید حتما حذف شود تا برنامه های خروج از رکود و مقابله با تورم به اجرا درآید.



* یک میلیون مسکن مهر باقیمانده، تکمیل و به مردم تحویل خواهد شد


نوبخت در ادامه این گفت وگوی زنده در باره در باره یارانه ها و گروه های هدف اظهار داشت: طبق صحبت هایی که پیش از انتخابات ریاست جمهوری و بعد از آن مطرح کردیم، در این بخش به کسانی معطوف شده ایم که تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی قرار دارند و تلاش کرده ایم از آنان حمایت کنیم.

وی در خصوص مسکن مهر نیز گفت: نفس طرح مسکن مهر اقدام پسندیده ای بود هر چند که در خصوص تامین منابع آن نظرات مختلفی وجود دارد. با این حال، ما برای انجام تعهدات دولت پیشین در طرح مسکن مهر، بیش از 40 هزار میلیارد تومان از سوی بانک مرکزی تامین خواهیم کرد.

نوبخت ادامه داد: این امر به معاونت برنامه ریزی و سیاست راهبردی رییس جمهوری تکلیف شده است تا بیش از 800 میلیارد تومان در نظر گرفته شود تا تنها زیربنا، آب و برق این واحدها تامین شود.

وی با بیان اینکه دولت از منابع خود برای اجرای این طرح استفاده می کند، گفت: دولت اهتمام دارد تا یک میلیون مسکن مهر باقی مانده را تمام کند و به مردم تحویل دهد، چرا که خود را موظف می داند به تکالیفی که دولت قبلی بر دوش آن گذاشته و قابل احترام است، عمل کند.

نوبخت افزود: ما به احترام مردم حتما از منابع دولتی و خزانه عمومی کمک می گیریم تا مسکن مهر افرادی که در این طرح شرکت کرده اند، به آنان داده شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین