کد خبر: ۲۵۵۸۵۹
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۹

از «ترامادول» بترسيد!

گفتني است با توجه به اينکه مکانيسم کنترل درد در ترامادول مشابه مورفين است. مصرف مداوم آن منجر به وابستگي فيزيکي و رواني مشابه اعتياد به مواد مخدر مي‌شود و مصرف طولاني مدت ترامادول منجر به اعتياد به آن شده و درماني کاملا مشابه با درمان سوء مصرف مواد مخدري چون ترياک، کراک و هروئين دارد!
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: يک کارشناس درمان اعتياد با هشدار نسبت به مصرف داروي مخدري که به مراتب از ترياک قويتر بوده و ترک آن نيز سخت‌تر از ترياک است، ميزان مصرف اين ماده در کشور را غيرقابل قياس با ساير کشورها و نگران کننده دانست. 

حميد صفاتيان در گفت‌وگو با تسنيم، با اشاره به مصرف بسيار بالاي ترامادول در کشور و با هشدار نسبت به مصرف اين دارو در ميان زنان، دانشجويان و خصوصاً زنان باردار اظهار داشت:‌ مشاهدات باليني ما از افزايش مصرف ترامادول و ميزان بالاي مصرف اين دارو در ميان دانشجويان، زنان و زنان باردار دارد که اين موضوع يک زنگ خطر جدي براي کشور ما محسوب مي‌شود. 

وي بالا بودن ميزان مصرف ترامادول در کشور را نشانه‌اي از ضعف سيستم درمان اعتياد در کشور دانست و افزود:‌ به هر اندازه که سيستم درمان اعتياد در کشور ما ضعيف‌تر عمل کند و ما در ورود معتادان به چرخه درمان ناتوان‌تر باشيم، ميزان مصرف داروي ترامادول بالاتر مي‌رود. 

اين کارشناس درمان اعتياد ادامه داد:‌ علاوه بر تاثير سيستم درماني بر مصرف داروي ترامادول، از نقش قيمت مواد مخدر در افزايش مصرف اين دارو نيز نمي‌توان چشم‌پوشي کرد چراکه به هر اندازه قميت مواد مخدر بالاتر رود، ميزان روي آوري معتادان به مصرف ترامادول نيز افزايش مي‌يابد. 

صفاتيان تغيير الگوي مصرف مواد مخدر در سال‌هاي اخير را نيز يکي از علل افزايش گرايش به استفاده از ترامادول عنوان کرد و گفت: تغيير الگوي مصرف از مواد مخدر به سمت مواد روان‌گردان باعث شده است در سال‌هاي اخير ميزان گرايش به ترامادول در ميان معتادان افزايش يابد. چراکه عموماً کساني که مواد روان گردان مصرف مي‌کنند، نسبت به مصرف مواد مخدر در کنار روان گردان مصرفي خود، تمايل دارند و در دسترس‌ترين ماده مخدر براي اين افراد داروي ترامادول است.وي مصرف ترامادول در ايران را با ديگر کشورهاي دنيا قابل قياس نمي‌داند و معتقد است: متاسفانه در اين ميان ميزان خروج اين دارو از مسير قانوني و داروخانه‌ها و توزيع در بازار آزاد بسيار زياد است و در بسياري از موارد شاهد هستيم که معتادان مصرف کننده اين دارو در تهيه آن هيچ مشکلي ندارند و حتي گاهاً روزانه تا 10 عدد قرص ترامادول نيز مصرف مي‌کنند.مديرکل پيشين درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر رياست جمهوري، قرار دادن ترامادول در سيستم درمان اعتياد در کشور را يکي از راه‌هاي کاهش سوءمصرف اين دارو عنوان کرد و افزود: متاسفانه وقتي توزيع ترامادول به صورت قانوني در کشور براي معتادان انجام نمي‌شود، فرد معتاد به صورت خودسرانه اقدام به مصرف اين دارو در دُزهاي بالا مي‌کند و اين مصرف بيش‌ از اندازه علاوه بر بروز مسمويت، باعث عادت فرد معتاد به دُزهاي بسيار بالاي اين دارو مي‌شود و درمان و ترک اين دارو را بسيار سخت مي‌کند .

صفاتيان با بيان اينکه ترک اعتياد به ترامادول بسيار سخت‌تر از ترک ترياک است،‌ گفت: علاوه بر اين موضوع تفيير الگوي مصرف در معتادان به ترامادول باعث مي‌شود که اين افراد به مواد مخدر قويتر از ترياک روي بياورند و اين موضوع سبب مي‌شود تا مصرف کنندگان ترامادول در معرض مخاطرات بيشتري قرار گيرند.وي با اشاره به گرايش بيشتر جوانان به مصرف ترامادول نسبت به بزرگسالان اظهار داشت: با توجه به اثرات منفي مصرف ترامادول و همچنين افزايش ميزان مصرف اين داروي مخدر در ميان جوانان، به نظر مي‌رسد که ستاد مبارزه با مواد مخدر بايد به عنوان يک اولويت به اين موضوع نگاه کند.اين کارشناس درمان اعتياد در پايان با تاکيد بر ضرورت نظارت بر ورود قرص ترامادول به داخل کشور نسبت به ورود اين دارو از خارج از کشور هشدار داد. 

گفتني است با توجه به اينکه مکانيسم کنترل درد در ترامادول مشابه مورفين است. مصرف مداوم آن منجر به وابستگي فيزيکي و رواني مشابه اعتياد به مواد مخدر مي‌شود و مصرف طولاني مدت ترامادول منجر به اعتياد به آن شده و درماني کاملا مشابه با درمان سوء مصرف مواد مخدري چون ترياک، کراک و هروئين دارد!

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین