کد خبر: ۲۵۵۸۷۰
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۵
سایت‌های مستقل خبری ایران:

مسئولان زمینه فعالیت آزاد رسانه‌ها را فراهم کنند

سایت های مستقل خبری ایران بمناسبت روز خبرنگار بیانیه ای را صادر کردند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: متن کامل این بیانیه به شرح زیر است: 
17 مرداد ماه روز مهمی برای  فعالان حوزه اطلاع رسانی در ایران است. در این روز محمود صارمی خبرنگار شجاع ایرانی  در حالی به دست نیروهای متعصب و تنگ نظر طالبان به شهادت رسید که حاضر نشد از رسالتش حتی در آن شرایط سخت دست بکشد و در نهایت جانش را در این مسیر مقدس هزینه کرد.شهادت یعنی همین؛ هزینه کردن جان در مسیر و هدفی مقدس.
 
سالروز شهادت محمود صارمی صرفا یک واقعه تاریخی و مناسبت صنفی نیست بلکه چراغ راهنمایی است برای همه کسانی که به نوعی در حوزه مهم و راهبردی اطلاع رسانی درگیر هستند؛ از خبرنگاران و روزنامه نگاران گرفته تا مسئولان. هیچکس نباید از معنای نمادین و مهم این مناسبت که همان مقدس بودن  حرفه اطلاع رسانی و اهداف آن است، غفلت کند
 
علی رغم بهبود نسبی در فضای اطلاع رسانی در یکسال گذشته متاسفانه  این معنای مهم تا حدودی نادیده گرفته شد و از همه به ویژه از مسئولان  انتظار می رود تا با رجعت به معنای مهم روز خبرنگار، زمینه فعالیت آزادتر برای  رسانه ها را فراهم کنند. از همه دستگاه ها  و قوا  انتظار می رود که در تعامل و برخورد با رسانه ها همدلی و سعه صدر بیشتری داشته باشند و نگاهشان به رسانه به عنوان یک شریک نظام سیاسی در بهبود امور باشد. شریکی که بنا برهویت و اقتضائاتش باید از تلخی ها و کجی ها هم بگوید و این گفتن بنابر اصل دلسوزی سیاه نمایی نیست بلکه عین  شراکت و وفاداری به آن است و امیدواریم با تسامح بیشتر مسئولان همه روزنامه نگاران واقعی وفادار به ایران عزیز از محدودیت رهایی یابند و به ادامه خدمت در عرصه اطلاع رسانی بازگردند.
 
جامعه امروز ایران  با توجه به تنوع فعالیت های رسانه ای چه در داخل و چه در خارج کشور و در همه سطوح از مردم گرفته تا مسئولان نیازمند ارتقاء سواد رسانه ای است. سواد رسانه ای در دنیای امروز که  ارتباطات در آن هم منبع قدرت است و هم وسیله اعمال آن از ملزومات پیشرفت و حرکت رو به جلو و در سطح دیگر سد محکمی در برابر مسموم شدن افکار عمومی است. در فضای کنونی فعالیت مستقل رسانه ای  و به عبارتی ادامه راه شهید محمود صارمی در حوزه اطلاع رسانی می تواند باعث ارتقاء سواد رسانه ای در جامعه شود.
 
متاسفانه فعالان حوزه اطلاع رسانی به ویژه آنهایی که در بخش خصوصی فعالیت می کنند به لحاظ  مسائل اقتصادی و تامین معیشت اسیر سختی های بسیاری هستند. دستمزد بسیار پایین، نداشتن بیمه و بی ثباتی بنگاه های رسانه ای از جمله مواردی است که فعالان حوزه رسانه را دچار رنج بسیاری برای گذران امور کرده است. البته این درد امروز حوزه رسانه نیست؛ چه بسیار کهنه کاران این حوزه که با سن بالای 50 و 60 سال هنوز از داشتن ساده ترین تمهیدات رفاهی مثل دفتر چه بیمه محروم هستند و در صورت ادامه بی توجهی به فراهم کردن زیرساخت های تامین اجتماعی برای فعالیت رسانه ای؛ درسال آتی تعداد این افراد به طرز قابل ملاحظه ای افزایش پیدا خواهند کرد.
 
اگرچه با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید  فضای کار رسانه ای بهبود نسبی پیدا کرده است اما تا رفع مضایق و محدودیت ها و ایجاد یک فضای استاندارد برای فعالیت رسانه ای راه بسیاری باقی مانده است. چه بسا در رسیدن به این مطلوب اصلاح برخی رفتارها و رویه های دولتمردان فعلی هم باید مورد توجه قرار بگیرد. چه آنکه دولت فعلی در امر ارتباط با رسانه ها به ویژه رسانه های مستقل عملکرد چندان مطلوبی نداشته است و علی رغم تاکید های رییس جمهور و وزیر محترم ارشاد اما بخش های میانی نظیر معاونت مطبوعاتی التفات لازم را نداشته اند.
 
به هرحال در روزهایی که یورش همه جانبه رژیم اسراییل به غزه و شهادت مسلمانان فلسطینی با بایکوت نسبی رسانه های جهان مواجه است؛ پرداختن به چرایی وضرورت حضور رسانه های قوی و مستقل در ایران عزیز معنای مهمی می یابد.ما سایت های مستقل خبری ایران امیدواریم در آتیه نه چندان دور و با سیاستگذاری و حمایت مناسب؛ ایران اسلامی صاحب رسانه های مستقل جهانی شود تا در روزهایی مثل امروز وارد میدان شوند و  مارپیچ سکوت رسانه ای درباره جنایت های بزرگ بشری را بشکنند و صدای مظلومان را به گوش همه جهانیان برسانند. ان شاء الله

اسامی سایت های خبری امضاء کننده(به ترتیب حروف الفبا)
1-آفتاب
2-امید
3-انصاف
4-بهار
5-بهاران
6-پویش
7-پیام نو
8-تدبیر24
9-خرداد
10-روزنو
11-سلام نو
12-گفتگو

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین